• چهارشنبه ١١ اسفند ١٤٠٠-٠٩:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٨٨٩
مهدی عباسی :

بازآفرینی شهری با تاکید بر ده موضوع اساسی

 
 اولین جلسه مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی مراکز استان های کشور در تاریخ پانزدهم بهمن ماه در شهر تبریز با محوریت بازآفرینی شهری و در ده موضوع اساسی  از جمله تسهیل‌گری ونوسازی بافت فرسوده و ناپایدار، تسهیلات تشویقی و نوسازی بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی و اسکان غیر رسمی و طرح جامعه حاشیه‌نشینان ایران، مدیریت حریم ، حفاظت و صیانت از آن،  کنترل و کاهش تخلفات، شهرسازی وساختمانی ، املاک فاقد سند و اراضی قولنامه‌ای و صدور پروانه در آنها، باز توزیع جمعیتی شهری باز زنده سازی و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی، و بررسی سند معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی در قالب سه کمیته بازآفرینی شهری ، شهرسازی و طراحی شهری برگزار گردید.
در بیانیه پایانی این مجمع،که به اختصار آمده است بر بازآفرینی شهری تا ارائه الگوهای معماری ایرانی-اسلامی درجهت رفع چالش های شهرنشینی تاکید شده است.
- کمیسیونهای شهرسازی و معماری آماده کمک به موفقیت طرح جهش ملی تولید مسکن می باشند، آنها مطالعه و انجام مکانیابی دقیق، هدفمند و اجرای دانش پایه طرح و هدایت بخشی از آن به بافت های فرسوده و اراضی متصل به بافت شهری را خواستار شدند.
- روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای مراکز استانها گام اول را الزام شهرداری ها برای شناسایی اراضی دستگاه های دولتی برای عملیاتی نمودن ماده 11 و  12 قانون جهش تولید مسکن دانستند. آنها از شهرداری ها انتظار دارند برنامه های لازم را جهت حصول به این مهم پیگیری نمایند .
- تخریب حریم و رشد افسار گسیخته کانونهای جمعیتی و تنگ تر شدن تنفسگاه های شهری  از مسائل پیچیده و در هم تنیده شهرها است که تعارض منافع موجود یکی از دلایل لاینحل ماندن این مسئله  می باشد.دولت و شهرداری ها  ملزم به حفاظت و صیانت از حریم شهرها  از طریق تهیه و ابلاغ طرح جامع حریم و پیگیری و  اصلاح قانون حریم  بالاخص ماده دوم قانون تعاریف حریم و مستثنی کردن کلانشهرها و مراکز استان ها از این قانون از تاکیدات جدی این اجلاس برای حل معضل حریم می باشد.
- گسترش تخلفات ساختمانی علی رغم وجود قوانین و آئین نامه های ملاک عمل و اخذ جرایم نشان از عدم کارآیی و بازدارندگی آنها در برابر بروز تخلفاتی که گاها در تامین منابع مالی شهرداریها نقشی اساسی دارند است و اصلاح قوانین و جرم انگاری تخلفات ساختمانی و تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات ساختمانی مورد تاکید و پیگیری جدی مجمع مشورتی برای کاهش تخلفات است.
- انتظار نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی کلانشهرها و شهرهای مراکز استان ها  از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری،هویت سازی و تولید محتوی در حوزه نظریه پردازی  و ارائه الگوهای معماری متناسب با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی  و  ارائه برنامه های احیای بافت های تاریخی و فرهنگی  همراه با تامین اعتبارات لازم است و از وزارت راه و شهرسازی می خواهیم تا بر اساس بند های 2، 3 و 34 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات  شوراهای اسلامی کشور در خصوص بررسی طرح های توسعه شهری نسبت به عضویت  رسمی و برگرداندن رای  شورای شهر در شورایعالی شهرسازی و معماری و کمیسیون های معماری و شهرسازی در کمیسیون ماده 5  اقدام نماید .
- نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر از وزارت راه وشهرسازی انتظار دارند در خصوص ساماندهی بافت های حاشیه نشینی با تامین زمین، اعتبارات مالی و ارائه تسهیلات تشویقی نقش حمایتی خود را ایفا نماید.
- افزایش دائم التزاید برداشت بیش از ظرفیت و توان زیست محیطی و بروز چالشهای اساسی کمبود و تامین منابع آب خام و آشیامیدنی، بروز پدیده فرونشست و فروچاله ها و مخاطرات ناشی از آن و افزایش خطر لرزه زایی گسلها در پهنه شهری موجب کاهش تاب آوری و  زنگ خطري  براي مدیران شهرها، سياستگذاران و دست اندركاران امور شهری است که مجمع کمیسیونهای شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها پیگیری طرح شهر حساس به آب و دوستدار محیط زیست را در اولویت برنامه های خود قرار خواهد داد .
با عنایت به الزام مدیریت های شهری مبنی بر اتخاذ رویکرد حکمروایی خوب شهری برداشتن گامهای جدی توسط شهرداری‌ها در خصوص آینده پژوهی و تحقق شهر هوشمند خواسته جمیع نمایندگان حاضر در این اجلاس بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: