• سه شنبه ١٦ فروردين ١٤٠١-١٨:١٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٠٦١
حجت الاسلام آقامیری:

اختصاص مسیر ویژه ای برای موتور سواران

استفاده از موتور سیکلت که به عنوان یک وسیله حمل  و نقل شهری در تهران گسترش روز افزون پیدا کرده است موجب پدید آمدن مشکلاتی از جمله آلودگی محیطی و ناهنجاری های ترافیکی و رفتاری در سطح معابر شهری شده است از سویی نا ایمن بودن موتور سیکلت ها باعث آسیب پذیری بیشتر راکبان این وسیله نقلیه در تصادفات شهری شده ، بطوریکه هم اکنون نیمی از تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در شهر تهران مربوط به موتور سیکلت می باشد.

با وجود حدود چهار میلیون موتور سیکلت در شهر تهران ضرورت دارد تا برای حفظ شأن و جایگاه همشهریان محترمی که این وسیله را به عنوان وسیله حمل و نقل انتخاب کرده اند که یا بعضا با داشتن خودرو شخصی برای سهولت در تردد از این وسیله استفاده می کنند و یا برای حمل و نقل خود و خانواده موتور سیکلت را به عنوان تنها وسیله ممکن در اختیار دارند و در نهایت افرادی که از موتور به عنوان وسیله امرار معاش برای    جا به جایی افراد و یا کالا استفاده می کنند مقرراتی در جهت سهولت و امنیت تردد برای آنان تنظیم شود و این ضرورت باعث شده تا بررسی تجارب کشور های مختلف در خصوص ساماندهی این شیوه حمل و نقل در دستور کار، کارگروه ویژه ساماندهی موتور سوراران شهر تهران مورد پژوهش قرار گرفته ،تا امکان پذیری و شرایط اجرایی و آثار مترتب بر سیاست ایجاد مسیر ویژه موتور سیکلتدر معابر شهر تهران مورد پژوهش قرار گیرد. تجارب برخی کشورها، نشان دهنده کارآمدی مسیر و خط به عنوان یکی از سیاست  های ایمنی در کاهش حوادث ترافیکی موتور سواران است. لذا اختصاص بخشی از مقطع عرضی معابر به موتور سیکلت بدون جداکننده فیزیکی و صرفا با علائم و رنگ آمیزی حداقل به عرض 20/1 متر از طرف کارگروه ساماندهی موتور سوران شهر تهران پیشنهاد شده است.

از این رو از همه صاحب نظران در این حوزه درخواست دارم تا نظرات و پیشنهادات کارشناسی خود را تا آخر فروردین ماه سال جاری به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ارائه نمایند تا با حضور در جلسات کارشناسی کارگروه ویژه ، پس از جمع بندی آرا و نظرات، نتیجه کار در قالب طرحی در صحن شورا مطرح و مورد نقد و نظر اعضا محترم شورا قرار گیرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: