• يکشنبه ٤ ارديبهشت ١٤٠١-١٠:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤١٥١
سوده نجفی:

چالش‌های بصری زندگی شهری با از بین رفتن معماری ایرانی_اسلامی

هنر معماري و شهرسازي ايران سابقهاي به قدمت تاريخ و تمدن پرافتخار ايران عزیز دارد که این هنر در ميان سایر کشورها از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همواره از آن به عنوان یکی از گنجینههای تمدن بشری ياد می‌شود.

دانشمند و حکیم بزرگ ایرانی، بهاءالدین محمد حسین عاملی معروف به شیخ بهایی نقش ویژه‌ای در دستیابی ایران به چنین اعتباری در حوزه هنر معماری و شهرسازی داشته است و به همین منظور سوم اردیبهشت زادروز حکیم و معمار ارزنده تاریخ ایران زمین شیخ بهایی به نام روز معمار نامگذاری شده است.

معماری یک رشته جامع العلوم و فرا رشته‌ای است و رابطه انسان با انسان، انسان با محیط و انسان با شهر را نشان می‌دهد که در سالیان گذشته معماران ایرانی با استفاده از هنر معماری سنتی آثار فاخری را از خود برجای گذاشته‌اند؛ اما در بسیاری از شهرهای کشور به ویژه تهران شاهد آن هستیم که معماری ایرانی اسلامی از بین رفته و کمتر مورد استفاده قرار گرفته و از این‌رو زندگی شهری و زیباییهای بصری آن را با چالش همراه ساخته است.

معماری نقش ویژهای در هویت بخشی، زیبایی‌سازی و ایجاد حسن آسایش و آرامش روحی و روانی دارد که انتظار می‌رود معماران استفاده از فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی را در کارهای خود مدنظر قرار دهند و با الهام از شرایط فرهنگی و اجتماعی شهرهای کشور، اثری زیبا و برگرفته از هویت ایرانی خلق کنند.

ضمن تشکر از تلاشهای همه معماران کشور در پاسداری از هنر فاخر معماری ایران، این روز را به آنها تبریک عرض نموده و آرزوی توفیق و سربلندی روز افزون دارم.

*عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: