• يکشنبه ٤ ارديبهشت ١٤٠١-١٤:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤١٦٠
امانی خطاب به زاکانی: 11-60

ارتباط تفاهم‌نامه‌ها و قرارگاه‌های متعددی که در شهرداری راه اندازی شده،چیست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا پس از استماع گزارش شهردار تهران در خصوص انعقاد تفاهم نامه های مختلفی کع شهرداری تهران داشته است اظهار داشت: ارتباط تفاهم‌نامه‌ها و قرارگاه‌های متعددی که در شهرداری راه اندازی شده،چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران ناصر اماني،عضو شوراي شهر امروز در صحن شورا و بعد از استماع اظهارات شهردار تهران گفت: توضیحاتی که امروز آقای دکتر دادند یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسائل مدیریت شهری است. من متنی در این زمینه نوشتم که آن را می‌خوانم و ایشان اگر صلاح دانستند توضیحات بیشتری بدهند.
او ادامه داد: اگر خاطرتان باشد بنده به عنوان یک عضو کوچک شورا بر اساس تجربه عملی خود در مدیریت شهری تا به حال چند بار و حتی در جلسه مشترک با مجمع نمایندگان تهران در مجلس که با حضور خود آقای دکتر زاکانی تشکیل شده بود از سه تهران مفهومی یاد کردند: ۱؛ تهران به عنوان یک کلان شهر، ۲؛ تهران به عنوان مرکز کشور جمهوری اسلامی ایران و ۳؛ تهران به عنوان یک منطقه شهری تهران؛ برای هر یک از این سه مفهوم باید ساز و کار جداگانه و متولی خاصی تعریف شود.
امانی تاکید کرد: مدیریت شهری تهران صرفا متولی تهران به عنوان یک کلان شهر است و مسئولیت دو مفهوم دیگر تهران با دولت است و تا زمانی که دولت به معنای عامش مسئولیت خود را نپذیرد مشکلات تهران حل نخواهد شد.
این عضو شورا اضافه کرد: به عنوان نمونه آلودگی هوا و ترافیک که دو مقوله به هم پیوسته و متاثر از هم هستند که بدون احساس مسئولیت عملی دولت در تهران حل آن‌ها نشدنی است. اگر ایجاد قرارگاه هایی که شهرداری تهران در حال راه اندازی‌شان است مسئولیت های متوجه دولت را بر عهده قوه مجریه بگذارد و هزینه های آن را از دولت بستاند یک کار بی نظیر و قابل ستایش در طول تاریخ بلدیه است؛ اما اگر این قرارگاه ها مدیریت شهری را وادار به پذیرفتن مسئولیت‌های دولت در تهران کند قطعا راه به جایی نخواهد برد و بار مدیریت شهری سنگین‌تر از همیشه خواهد شد.
امانی تاکید کرد: چه خوب بود قبل از امضای این تفاهم نامه‌ها نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران در جریان مفاد این تفاهم‌نامه‌ها قرار می‌گرفتند و به شهرداری تهران کمک فکری و کارشناسی می‌کردند. آقای زاکانی گفتند ۶ تفاهم نامه قطعی شده؛ یعنی تفاهم نامه با وزارت مسکن، وزارت نیرو، وزارت نفت، نیروهای مسلح، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان. همان طور که می دانید تفاهم نامه هیچ مسئولیتی نمی آورد و ما هر وقت حرف زدیم راجع به اصل تفاهم نامه حرف نداریم؛ چون می‌توانید صدها تفاهم نامه امضا کنید. تفاهم نامه وقتی عملی می شود که به قرارداد تبدیل شود و ممکن است از درون یک تفاهم نامه ۱۰ تا ۲۰ قرارداد بیرون بیاید و در اینجاست که تفاهم‌نامه خود را نشان می دهد.
این عضو شورا گفت: جای تشکر دارد که امروز گزارش شفاهی و کلی این تفاهم نامه را آقای دکتر ارائه کردند؛ ولی واقعیت این است که تعهد دوجانبه شهرداری و وزارت خانه‌هایی که طرف تفاهم نامه هستند علی رغم توضیحات شما هنوز برای ما روشن نشد و از طرفی ارتباط این تفاهم‌نامه‌ها و قرارگاه‌های متعددی که در شهرداری راه اندازی شده یا در حال شکل گیری است مشخص نشد که آیا قرارگاه ها برای اجرای این تفاهم نامه‌ها راه اندازی می‌شوند و اگر این است چرا همه قرارگاه ها با مسئولیت شهرداری شکل گرفته است؟!
امانی گفت: بهتر نیست برخی از این قرارگاه‌ها که بار مسئولیت دولت سنگین‌تر است با مسئولیت وزیر مربوطه شکل بگیرد مثل قرارگاه هوای پاک یا قرارگاه حمل و نقل؟! لذا از شهردار تهران درخواست می‌کنم مفاد این تفاهم نامه‌ها را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند تا در کمیسیون های تخصصی بررسی شود و نظرات پیشنهادی و تکمیلی شورا نیز در این تفاهم نامه ها لحاظ گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: