• چهارشنبه ٧ ارديبهشت ١٤٠١-١٣:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤١٩٠
پرویز سروری:

نباید نگاه تشریفاتی به شوراها شود

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: بی تردید با نگاه تشریفاتی امور شوراها به جایی نمی‌رسد و نمی‌توان هدف قانون گذار را برای شوراها اجرایی کرد.

 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، پرویز سروری رییس شورای عالی استانها در نشست خبری خود   با اشاره به اینکه شوراها بزرگترین شبکه اجتماعی و برخاسته از دل مردم هستند اظهار کرد: شوراها به نوعی امانتدار آرای مردم هستند و این ظرفیت بزرگی است که در نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه شوراها در کشور تصریح کرد: چیزی که امروزه با آن مواجه هستیم استفاده حداقلی از این ظرفیت است و این در حالی‌ست که شوراها ظرفیت عظیمی را دارند و به نوعی قانونگذار اهداف زیادی را برای شوراها تبیین کرده است ولی به دلیل اینکه ساختارمندی در این بخش صورت نگرفته است متأسفانه از ظرفیت حداکثری شوراها استفاده نمی‌شود.
رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: در این دوره از شوراها ما دنبال این هستیم که استفاده از  ظرفیت شوراها را به حداکثر برسانیم و در واقع شورای استان به عنوان شورای فرادست نیاز به تحول جدی دارد و باید تحول در شوراها در تمام سطوح عملیاتی شود.
سروری گفت: برای ارتقاء شوراها باید تعامل نزدیکی با دولت، مجلس و قوه قضائیه داشته باشیم که با توجه به شرایط این تعامل نزدیک گسترده و فشرده در راستای هم‌افزایی فراگیر آغاز شده است تا بتوانیم نگاه حداقلی به شوراها را به نگاه حداکثری مبدل و شوراها را به جایگاه قانونی خود برسانیم.
وی با بیان اینکه در این مسیر باید چند اقدام مهم صورت بگیرد، افزود: در این مسیر ما به دنبال نظام جمع‌سپاری به عنوان یک اصل هستیم و این مسئله در دستور کار قرار دارد. همچنین باید موضوعات مختلف به عنوان مطالبات ملی در دستور کار شورای عالی قرار بگیرد به عنوان مثال باید تلاش کنیم که زمان صدور پروانه که موجب گلایه و ناراحتی مردم است را کاهش بدهیم و این مسئله باید در تمام کشور مورد توجه قرار بگیرد و زمان صدور پروانه و همچنین سوءاستفاده احتمالی و فرآیندهای غلط را با کاهش زمان صدور پروانه مرتفع کنیم.
رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: در شورای شهر تهران در دوره چهارم یک سامانه تخصصی و غیرسیاسی تحت عنوان سامانه جامع مصوبات شکل گرفت که بر اساس آن تمام مصوبات از زمان شکل‌گیری بلدیه تا شورای چهارم بر روی این سامانه بارگذاری شد که بر اساس آمار و ارقام در یک بازه زمانی 4 ساله از عمر شورای چهارم بیش از 12 میلیون مراجعه به این سامانه ثبت شده است و در این دوره از شورای عالی استانها ما به دنبال توسعه سامانه جامع مصوبات به صورت کشوری هستیم تا تمام مصوبات در سطوح مختلف شوراها در این سامانه بارگذاری شود و پیش‌بینی می‌شود در یک بازه زمانی 6 تا یک ساله این سامانه آغاز به کار کند.
سروری همچنین به موضوع محیط زیست و آلودگی هوا و ... اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ فضای سبز نیز باید یک وحدت رویه داشته باشیم به عنوان مثال در مسئله باغات که یک موضوع مشخص در شورای عالی استانها محسوب می‌شود این موضوعات باید پیگیری و از طریق مصوبات در راستای حفظ باغات اجرایی شود.
وی همچنین با اشاره به تعامل شورای عالی استانها با شورای نگهبان خاطر نشان کرد: در این بخش نیز باید این تعامل و هم‌افزایی را توسعه بدهیم. به طوریکه به نوعی ما شاهد تصویب برخی از مصوبات در شورای عالی استانها هستیم اما زمانی که این مصوبات به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود رد می‌شوند و در واقع ما باید به یک همزبانی در این بخش برسیم.
نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در تفسیری که شورای نگهبان از شوراها دارد نیز باید به یک نتیجه‌ای برسیم که این موضوعات و سایر موارد مرتبط با حوزه شورای نگهبان در دستور کار قرار دارند.
سروری گفت: متأسفانه برخی از طرح و لوایح از سوی شورای عالی استانها به مجلس می‌رود و بیش از 10 تا 12 سال در صف انتظار برای بررسی در صحن مجلس قرار دارند. باید فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس شورای اسلامی بازنگری و اصلاح شود و در واقع طرح و لوایح ارسال شده از سوی شورای عالی استانها به مجلس در یک زمانبندی مشخص در کمیسیون مربوطه بررسی و سپس در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد و این در حالی‌ست که در سالهای گذشته تنها چند طرح و لایحه با فشار به صحن علنی راه پیدا کرده‌اند.
وی همچنین به فعالیت سامانه ثبت تخلفات شورایی‌ها اشاره کرد و گفت: این سامانه در دوره گذشته راه‌اندازی شد که ظرفیت خوبی را برای ارتباط مردم با شوراها ایجاد کرده است و در واقع هموطنان به طور مستقیم موارد و تخلفات را در این سامانه ثبت کرده و به این تخلفات رسیدگی می‌شود که سال گذشته بیش از دو هزار مورد گزارش به این سامانه رسیده است و مورد پیگیری و بررسی قرار گرفته و ما در این دوره نیز به دنبال تقویت این سامانه هستیم.
رئیس شورای عالی استانها با اشاره به نکات مثبت سامانه ثبت تخلفات شوراها گفت: این سامانه به نوعی هشدار به مدیریت شهری در سطح کشور است که در معرض سنجش کشور قرار دارند و تقویت این سامانه به دبیرخانه شورای عالی استانها دستور داده شده است.
وی گفت: در سال گذشته 433 مورد تخلف از سوی شوراها در سطح کشور ثبت شد که بسیاری از آنها البته تبرئه شدند و میزان تخلفات شوراها زیر 4 دهم درصد در مقایسه با سایر دستگاه‌هاست که البته یک تخلف نیز نباید در نظام شورایی‌ها ثبت بشود چرا که این موضوع برای ما سخت و دشوار است.
سروری با اشاره به برگزاری همزمان برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها در سطح کشور گفت: برگزاری این دو انتخابات با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری یک انتخابات سیاسی است و انتخابات شوراها یک انتخاب کاملا کارشناسی است به صلاح نیست و باید در این زمینه نیز راهکاری اتخاذ شود و زمان برگزاری آن تغییر کند.
وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات شوراها می‌تواند به شکل استانی، محلی برگزار شود گفت: نیازی نیست که این انتخابات به صورت ملی و در یک روز برگزار شود و مثلا می‌توان این انتخابات را در یک بازه زمانی یک ماهه در استانهای مختلف برگزار کرد.
رئیس شورای عالی استانها در ادامه با بیان این جمله که داستان بودجه شوراها نیز داستان غم‌انگیزی است گفت: در این بخش ظرف و مظروف اصلا متناسب هم نیست به عنوان مثال 126 هزار نفر در عضویت جامعه شورایی هستند که از روز آغاز شوراها در هر دوره وارد شوارها می‌شوند که در این بخش نیز ما با مشکلاتی از جمله عدم آگاهی برخی افراد به قوانین و مقررات شورایی روبرو هستیم و به همین جهت باید موضوع آموزش مورد توجه قرار بگیرد و افراد تا زمانی که گواهی آموزشی را کسب نکرده‌ باشند روی صندلی شوراها ننشینند.
سروری با اشاره به اینکه میزان تخلفات در شوراها نسبت به سایر بخش‌ها و ارگان‌ها کمتر است گفت: 99.5 درصد از شورایی‌ها پاک هستند و اگر درصد قابل کمی نیز از آنها تخلف و به فرآیند صدور احکام قضایی برسد دلیل آن علت فقدان اطلاعات و آگاهی دقیق اعضا از موضوعات شورایی است و به همین جهت باید آموزش را جدی بگیریم و این موضوع در دستور کار این دوره از شورای عالی استانها قرار دارد.
وی با بیان اینکه بودجه شورای عالی استانها در سال 1400 رقم 38 میلیارد تومان بود گفت: تخصیص اعتبار 21 میلیارد تومانی از سوی دولت برای شورای عالی استانها در سال 1401 به یک طنز شبیه بود که خوشبختانه با پیگیری و جلسات متعدد با نمایندگان مجلس سرانجام این رقم در سال جاری به 60 میلیارد تومان افزایش داده شد البته این رقم نیز در قبال تعداد شورایی‌ها و جلسات آنها نیز رقم قابل توجهی نیست.
رئیس شورای عالی استانها همچنین در ارتباط با موضوع باغات گفت: این موضوع علاوه بر پیگیری در شورای شهر تهران در شورای عالی استانها نیز در دست پیگیری است به طوریکه در شورای شهر تهران کمیسیون شهرسازی موظف شده است به طور جدی و با استفاده از نظر نخبگان طرحی را آماده و به شورای عالی استانها ارسال کند. همچنین دبیرخانه شورای عالی استانها نیز موظف شده است با استفاده از نظر نخبگان ملی و تشکیل یک کارگروه طرحی را آماده و خروجی طرح شورای شهر تهران و شورای عالی استانها به عنوان یک نظر ملی ترکیب خواهد شد و انشاءالله در اجلاس بعدی این طرح در شورای عالی استانها مطرح و در غیر این صورت در اجلاس آتی مطرح خواهد شد.
سروری ادامه داد: تلاش ما در مسئله باغات این است که هم توجه به حقوق عمومی و شخصی داشته باشیم تا طرحی مناسب در راستای توسعه فضای سبز به تصویب برسد تا این طرح منجر به پایان دادن تخریب درختان در سطح کشور شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: