• شنبه ١٠ ارديبهشت ١٤٠١-١٤:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٢٠٣
نائب رئیس شورا در نشست خبری روز شوراها تاکید کرد:

اعتماد مردم به مدیریت شهری باید بازگردد/ پایتخت باید با نگاهی تحولگرایانه اداره شود

پرویز سروری در نشست روز شوراها اظهار داشت: مطالبه جدی شورای شهر تهران اینست که این شهر باید با نگاهی تحولگرایانه و مبتکرانه اداره شود و هر روز باید شاهد سطح قابل توجه خدمات مفید به مردم باشیم و همه مصوبات شورا دلالت بر این موضوع دارند که حفره های شهر باید باز شود و اعتماد به خدمات دهی مدیریت شهری به مردم باز گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، نائب رئیس شورا در نشست روز شوراها با حضور سخنگوی شورا و خبرنگاران در سخنان مقدماتی خود به صدور فرمان امام درخصوص شوراها اشاره کرد و گفت: این فرمان امام متقن تر از چیزیست که در قانون اساسی و مدنی آمده است. و این نگاه بلند ایشان به مردم‏ سالاری و مردم پایه بودن نظام را ثابت می کند و امروز نظام شورایی کشور، امانت بسیار بزرگی از امام است که در اختیار ماست و انشالله که با تلاش و کوشش بتوانیم این امانت بزرگ را به سرانجام و مقصود برسانیم.
سروری درخصوص حماسه روز قدس 1401 نیز افزود: از ملت ایران تشکر می کنم که بعد از دوسال محرومیت از حضور در راهپیمایی روز قدس حماسه بزرگی رقم زدند و از این روی دیروز را یکی از بانشاط ترین راه پیمایی های روز قدس می دانم.
وی در همین راستا تشریح کرد: امام روز قدس را در زمانی قرار دادند که شرایطی سخت بر روزه داران حاکم است و این پیام ویژه ای داشت و آن پیام این بود که مقاومت و عبور از سختی ها راه رسیدن پیروزی است. ایشان یک روز بسیار سخت در روزهای پایانی ماه رمضان را انتخاب کردند تا مردم این پیام را دریافت کنند که قدس بدون عبور از سختی ها آزاد نخواهد شد و حالا پس از بیش از چهل سال از این طراحی بزرگ شاهدیم که این پیام دنیا را فرا گرفته است.
امروز روز قدس بدل به دغدغه بزرگ نظام صهیونیستی شده است و ایشان از دوماه قبل تمهیداتی را برای چلوگیری از این راهپیمایی در پیش گرفتند اما ملت بزرگ فلسطین با همه این محدویت ها و ممنوعیت ها این اتفاق بزرگ را رقم زد و حضور معنا دار خود را در شهرهای اشغالی به منصه ظهور رساند. برای همه این عزیزان آرزوی توفیق می کنیم و امیدوارم که بتوانیم به زودی جشن پیروزی را در سزمین های اشغالی برگزار کنیم.
پرویز سروری با اشاره به درگذشت نادر طالب زاده یکی از چهره های بزرگ فرهنگی کشور متذکر شد: برادر عزیزم نادر طالب زاده از چهره های تاثیرگذار فرهنگی کشور بود و برنامه های خاص ایشان به شدت نظام استکبار را ازار داد و امیدورایم که راه ایشان توسط مجاهدین عرصه فرهنگ و هنر ادامه پیدا کند و برای ایشان مغفرت و برای بازماندگانشان صبر و برای ملت ایران به ویژه عرصه فرهنگ و هنر ادامه راه ایشان را آرزو می کنیم.
نائب رئیس شورا درخصوص روز ملی خلیج فارس نیز اظهار داشت: روز ملی خلیج فارس، روز مهم است چون خلیج فارس یک ظرفیت عظیم برای برای استقلال و اقتدار و عظمت و عزت ملی ماست.
وی در همین راستا تشریح کرد: همه می دانند که استفاده از آبراه خلیج همیشه فارس حتما باید با منافع ایران رقم بخورد و این استراتژی بزرگ امروز مورد اتفاق همه بویژه نظام های سلطه کر و زورگو شده و میدانند که اقتدار و نظارت بسیار دقیق اریان بر این آبراه بسیار تعیین کننده و غیر قابل عقبنشینی است. کشورهایی که حیات خود را در وابستگی به قدرت های سلطه گر می بینند، بدانند که الگوی ایران امروز به آنان ثابت خواهد کرد، اگر بر آموزه های استقلال و عزت پافشاری کنند، ان را به دست خواهند آورد.
سروری با اشاره به روز کارگر از برگزاری مراسم روز کارگر توسط مدیریت شهری خبر داد و این روز را به همه کارگران کشور تبریک گفت.
نائب رئیس شورا در ادامه با قید اینکه شعار شورای ششم، دوباره خدمت، تهران سربلند بود اظهار داشت: حرف اصلی شورای ششم از زمان به دست گرفتن فرمان شورای شهر تهران این بود که ما شورای تحول گرا و مبتنی بر آموزه های انقلاب اسلامی هستیم و از شهرداری تهران جز این را طلب نمی کنیم.
وی افزود: مطالبه جدی شورا اینست که این شهر باید با نگاهی تحولگرایانه و مبتکرانه اداره شود و هر روز باید شاهد سطح قابل توجه خدمات مفید به مردم باشیم و همه مصوبات شورا دلالت بر این موضوع دارند که حفره های شهر باید باز شود و اعتماد به خدمات دهی مدیریت شهری به مردم باز گردد.
سروری ادامه داد: کلید این کار هم زده شده و اقدامات اساسی در این زمینه درحال شکل گیری است و مهمترین موضوع اینست این تحول باید با مشارکت مردم در تصمیم گیری ها شکل بگیرد. بحث جمع سپاری و مشارکت نخبگان نیز نشانگر همین موضوع است.
نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به این پرسش که عملکرد شورای ششم و شهرداری را در چند ماهه گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به هر حال ما باید توقعمان از شهرداری تهران عملکرد 7 ماهه باشد و ببینیم در این هفت ماه چگونه عمل کرده است. اما بنا بر بررسی‌ها و نظارت‌هایی که صورت گرفته است و از زمانی که شهرداری در این دوره کار را به دست گرفته است تا امروز عملکرد خوبی را بنا بر مطالبات شورای شهر تهران داشته و شهرداری در مسیر خوبی حرکت کرده است.
سروری ادامه داد: بنا بر اخذ نظام مسائل و اولویت‌بندی‌هایی که شورای شهر تهران انجام داده است؛ شهرداری در رفع مسائل اقدامات موثری را انجام داده است که به عنوان مثال در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در هفت ماهه گذشته از عمر مدیریت شهری اقدامات مؤثری صورت گرفته است.
وی در این باره ادامه داد: موضوع حمل و نقل یکی از موضوعات مهم است و متأسفانه در این زمینه شورا و شهرداری تهران در 4 سال گذشته اقدامی انجام نداده‌اند و با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید اقدامات مؤثری برای این مسئله صورت گرفت و در  این مدت کوتاه بالغ بر 175 دستگاه اتوبوس خریداری و خرید 500 دستگاه دیگر نیز در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت. همچنین اورهال چندین دستگاه اتوبوس نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.
نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به خرید 3300 دستگاه اتوبوس جدید توسط شهرداری تهران در سال 1401 گفت: این مسئله حاکی از آن است که مدیریت شهری تهران در پاسخگویی مطالبات مردم گام برداشته است. علاوه بر اینکه در بخش مترو نیز اقدامات خوبی در چند ماه گذشته صورت گرفته و دولت نیز مصوبه خوبی را برای تأمین واگن‌های جدید داشته و بر اساس آن قرار است 105 واگن تأمین و خریداری شود که البته این مسئله زمانبر است اما همین که آغاز شده است گام بلندی است و ا‌ن‌شاءالله شهرداری تهران نیز از این ظرفیت مهم استفاده خواهد کرد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای استفاده حداکثری از خطوط مترو گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود واگن‌ها استفاده حداقلی از مجموعه مترو انجام می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با کاهش زمان توقف‌ها، شرایط بهتری را برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان فراهم کنیم تا با این اقدامات تمایل شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی نسبت به خودروهای شخصی افزایش پیدا کند.
 
کارنامه قابل قبول شهرداری تهران در هفت ماهه گذشته
سروری با تأکید بر کارنامه قابل قبول شهرداری تهران در هفت ماهه گذشته از این دوره از مدیریت شهری، گفت: شهرداری تهران علاوه بر حوزه‌های حمل و نقل اقدامات خوبی نیز در بخش اجتماعی انجام داده است و سیاستگذاری خوبی در این بخش صورت گرفته است. علیرغم اینکه در این زمینه برخی از رسانه‌ها انتقادات غیرمنصفانه مطرح می‌کنند.
وی ادامه داد: در 7 ماهه گذشته شهرداری تهران با همکاری‌ دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری و فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی و ... اقدامات خوبی را برای جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران انجام داده است و در این بخش 10 هزار معتاد جمع‌آوری و ساماندهی شدند که اقدام موثری محسوب می‌شود و حتی این آمادگی را داریم که رسانه‌ها با حضور در این مکان‌ها گزارش‌هایی را تهیه و منتشر کنند.
نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم تهران به اعضای شورای شهر تهران با شعار "دوباره خدمت تهران سربلند"، گفت: مردم از وعده‌دادن و حرف زدن خسته شدند و به این دلیل به این لیست رأی دادند توقع مردم این است که مجدداً شاهد اقدامات خوبی مثل دوره قالیباف باشند و همانند آن دوره کارهای بزرگی حتی فراتر از آن ببینند و در این دوره نیز ما در این مسیر گام برداشته‌ایم.
سروری ادامه داد: شهرداری از شرایط ۴ ساله گذشته خارج شده و توانستیم ۱۷۵ اتوبوس را خریداری و ۵۰۰ اتوبوس را اورهال کنیم و تزریق ۳ هزار اتوبوس در سال ۱۴۰۱ یعنی مدیریت شهری در راستای پاسخ به نیازهای مردم حرکت می‌کند.
وی با تشکر از همکاری دولت در حوزه حمل و نقل عمومی بیان کرد: تصمیمات هیات دولت زمینه های ۱۰۵ واگن را فراهم می کند ولی زمانبر است. از ظرفیت موجود مترو استفاده می کنیم و با تزریق واگن ها با کاهش طول توقف این امکان را می دهد تا مردم به سمت استفاده از اتوبوس ها بروند.
 
حضور چمران در صحن شورا تا دو هفته آینده
نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت سلامت مهدی چمران یادآور شد: قبل از جلسه امروز با ایشان صحبت کردم؛ روند درمانشان شکر خدا با سرعت انجام شده و ان‌شاءالله طی دو هفته آینده از حضور ایشان در صحن شورا بهره مند خواهیم شد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سطح توقع شهروندان از مدیریت شهری بالاست، تاکید کرد: توقع مردم بعد از ۱۲ سال فعالیت قالیباف به عنوان شهردار تهران بالا رفته است و ما این مساله را یک فرصت می دانیم. کم کاری های دوره گذشته مدیریت شهری صدمه بزرگی به اعتماد شهروندان به این مجموعه زد و ما در تلاش هستیم تا با عملکرد درست و تاثیرگذار این مشکل را حل کنیم.
 
مقابله با فساد باید عملیاتی شود
وی با اشاره به تلاش شورای شهر برای مقابله با فساد گفت: شورای ششم باید بتواند آن خدمات را تکرار کند تا به وعده‌های خود عمل کند. مردم ما گفتار درمانی زیاد شنیده‌اند و از ما عملکرد می‌خواهند. ما به مردم وعده داریم که می خواهیم جلوی فساد را بگیریم و خدمات روان ارائه دهیم. شورای شهر بیش از ۵۰درصد از مصوباتش برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت بوده است. می توانم این خبر را بدهم که تا خردادماه این زمان را به ۲ تا ۳ ماه کاهش می دهیم. زمینه های این کار انجام شده است و معاونت شهرسازی شهرداری تهران ملزم به فعالیت تا ساعت ۸ شب شده تا خدمات بیشتری را به شهروندان ارائه دهد.
نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم مراجعه حضوری شهروندان را در دستور کار قرار داده ایم، بیان کرد: یکی از راه های فساد مواجهه مراجعه کنندگان با کارکنان شهرداری است که ما این مواجهه را تا ۸۰ درصد کاهش داده ایم و مردم از طریق سامانه می توانند کارهای خود را بدون مراجعه به شهرداری تهران انجام دهند. با مراجعه شهروندان به سامانه ها هم زمان بندی ارائه خدمات را کاهش می دهیم و هم انحراف از موضوعات را به ما هشدار می دهد. بنابراین اگر می خواهیم ضمانتی به مردم ارائه دهیم در عمل نشان می دهیم، به عنوان مثال به سمتی پیش می رویم که اگر مردم معتاد متجاهر به ما معرفی کنند جایزه می دهیم؛ تحقق شعارهای ما در عملکردمان مشخص می شود.
 
پروژه های کلان در شهر جان میگیرند
وی درباره تداوم ابر پروژه ها در این دوره مدیریت شهری یادآور شد: حتما این مساله در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد کما اینکه در سال جاری ما چند پروژه بزرگ را در دستور کار داریم که انشالله مدیریت شهری زیر نظر شورا این پروژه ها را اجرایی می کند. آن چیزی که مشخص است، این است که در این دوره باید موتور خدمت را در شهرداری تهران روشن می کردیم و چرخ های گل گرفته ماشین شهرداری را پاک می کردیم. اینکه ما زمان ۱۴ ماهه صدور پروانه را به ۲ ماه کاهش می دهیم خود یک ابر پروژه است تا مشکلات حل شود؛ حتما باید در بخش های عمرانی اقدامات موثری را انجام دهیم و یک هم افزایی بین سرعت تحولات در کشور و سرعت عملکرد شهرداری در تهران ایجاد شود.
وی تاکید کرد: باید شاهد این مساله باشیم که مردم احساس می کنند که کیفیت ارائه خدمات از سوی مدیریت شهری تغییر کرده است. به عنوان مثال وقتی در طی ۷ ماه شاهد افزایش ۱۲۴۰ هکتار بوستان جنگلی به شهر تهران هستیم، نشان می دهد مدیریت شهری تصمیم گرفته که وارد فازهای تاثیرگذار شود.
سروری با بیان اینکه در اجرای پروژه ها اولویت بندی انجام می دهیم گفت: ابتدا باید برنامه های جاری را اجرا کنیم و در قدم بعدی برنامه های اولویت دار را اجرا نماییم؛ به عنوان مثال در حوزه مترو باید خطوط جدید ایجاد کنیم اما اولویت نخست در این حوزه این است که از خطوط فعلی بیشترین بهره برداری را داشته باشیم. در حوزه عمرانی نیز تکمیل بزرگراه های شوشتری و بروجردی از مهمترین پروژه های عمرانی محسوب می شود که موجب گره گشایی از بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا می شود.
 
پیگیری قانون مشارکت و پرداخت سهم دولت برای خرید اتوبوس خواهیم بود
نایب رئیس شورا درباره خرید اتوبوس های دست دوم توسط شهرداری تهران اظهار کرد: عدم کمک دولت در خرید اتوبوس های جدید در سال های گذشته باعث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شده است. با توجه به اینکه هزینه خرید یک اتوبوس برای شهرداری تهران حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، این رقم بسیار بالاست. خوشبختانه در دولت جدید  قانون مشارکت و پرداخت سهم دولت برای خرید اتوبوس در حال پیگیری است و این همکاری تحولات زیادی ایجاد می کند.
وی افزود: شهرداری نمی خواهد اتوبوس دست دوم وارد کند بلکه در کنار تزریق اتوبوس های جدید از ظرفیت اتوبوس های کارکرده با سن کم استفاده می کند. ما اجازه نمی دهیم که هر اتوبوس دست دومی وارد شهر تهران شود بلکه باید از استانداردهای محیط زیستی و فنی برخوردار باشند. این روند یک امر عادی است و اتوبوس کمکی محسوب می شود.
 
مسائل شهر تهران ملی است
نایب رئیس شورای شهر درباره ورود شهرداری به موضوعات کلان جامعه با راه اندازی قرارگاه های اجتماعی ادامه داد: مسائل شهر تهران، ملی است و برای حل هر کدام دستگاه های مختلف باید حضور داشته باشند؛ مفهوم قرارگاه این است که تنها شهرداری ورود نمی کند بلکه سایر سازمان های متولی نیز مسئول هستند. در تشکیل قرارگاه افراط و تفریط نباید کرد و با تشکیل یک ستاد نیز می توان کار را انجام داد.
وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم جمعیت است که در رسانه های خارجی به سخره گرفته می شود اما برای این مساله شهرداری تهران قرارگاه تشکیل داده است که در زمینه تبلیغ و ایجاد مشوق ها گام برمی دارد.
به گفته سروری؛ کشورهای اروپایی بیلبوردهای بزرگی در این رابطه زده اند و مشوق های بزرگی را برای فرزند آوری تبلیغ  کرده اند که این نشان می دهد که شهرداری ها در این تبلیغ تاثیرگذار هستند.
 
شورایاری از ظرفیت‌های انکارناپذیر مدیریت شهری تهران است
سروری درباره وضعیت شورایاری ها در دوره جدید مدیریت شهری ادامه داد: شورایاری از ظرفیت های انکارناپذیر تهران است که ۲۰ سال از زمان شکل گیری آن می گذرد؛ این انتقاد را از شورای قبلی داریم که مشکل شورایاری ها را در زمان خود حل نکرده است؛ رئیس شورای شهر تهران نامه ای به ریاست قوه قضائیه در خصوص شورایاری‌ها نوشته‌اند؛ چرا که شهرداری از نظر قانونی نمی‌تواند تحت عنوان شورایاری‌ها فعالیتی انجام دهد.
وی با بیان اینکه  شورای ششم، شورایاری ها را فرزند خود می داند و بیشترین سطح خدمات در محله ها با همکاری شورایاری ها انجام شده است، ادامه داد: البته برخی دسیسه هایی نیز هست که شورایاری ها برای اعتراض به مقابل شورای شهر بیایند اما ما این نهاد را منحل نکرده ایم و اگر اعتراضی هست باید به نهادهای قضایی انجام شود. در حال حاضر منع قانونی در استفاده از شورایاری ها داریم و اکنون قرار است از مدیران محله استفاده می شود تا این ظرفیت کماکان در شهر تهران حفظ شود.
نایب رئیس شورا خاطر نشان ساخت: آن چیزی که روشن است این است که شبکه شورا و شهرداری با فساد مقابله دارد. یکی از زمینه های فساد در شهرداری معطلی ۱۴ ماهه برای صدور پروانه بود و ما این فرایند را اصلاح کردیم؛ تمام امکانات را به کار می‌گیریم تا زمینه‌های تولید فساد را از بین ببریم و مبارزه با فساد و مفسد مهم‌ترین دغدغه شورای شهر تهران است؛ یکی از دلایلی که به شهرداری اجازه دادیم سازمان نوآوری زیر نظرش باشد به این دلیل بود که شهردار تهران نظارت مستقیم بر نوآوری ها و هوشمندسازی داشته باشد.
سروری درباره وضعیت حریم شهر تهران و نظارت بر طرح‌های هادی اظهار کرد: یکی از معضلات بزرگ تهران حریم آن است و نظارت بر آن کاری مشکل است، از طرفی دیگر ما با حریم مشترک مواجه هستیم.
وی افزود: اولین اقدام اصلاح قانون مجلس است و چون نگاه کلی داشته نتوانسته به مساله حریم در شهر تهران بپردازد و باید از طریق مجلس و شورای عالی استان ها این مساله را پیگیری کنیم. حرف شهرهای اقماری نیز درست است که حقوق آنها باید تامین شود و در عین حال نیز حریم شهر تهران نیز رعایت شود.
 
پیشتازی شهرداری در تبدیل وضعیت ایثارگران
وی درباره تبدیل وضعیت پرسنل ایثارگر در شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری در تبدیل وضعیت ایثارگران پیشتاز بوده است. این موضوعات یک روند اداری طولانی دارد، اما شهرداری فراتر از هر سازمانی به این مساله ورود پیدا کرده است.
سروری درباره باغ گیاه شناسی بیان کرد: مجوز انجام این پروژه در دوره گذشته مدیریت شهری صادر شده است و ارتش سهم خود را پرداخت کرده و پروانه صادر شده است و  و روندی که در دوره گذشته انجام شده طبق ضوابط بوده است. ارتش در این فرایند خطایی نداشته و سهم خود را برای انجام خدمات به شهرداری داده و باید بررسی شود که آیا می‌توان امکانی فراهم کرد که آسیب کمتری به این مجموعه وارد شود یا خیر.
این عضو شورای شهر تهران درباره بحث نظارتی شورا یادآور شد: نظارت بر شهرداری و تذکرات اعضای شورا را جزو محسنات این شورا می دانم؛ بعد از رای آوردن شورای ششم عنوان شده بود که یک شورای قبرستانی داریم اما نشان داد که ۱۷۸ تذکر در این مدت به شهرداری داده شده است که نشان از زنده بودن و مطالبه گر بودن شورا دارد.
وی یادآور شد: تاکنون شهرداری تهران به ۱۵۶ تذکر شورا پاسخ داده است. در مجموع شورا در جایی تخلف ببیند حتما تذکر می دهد و در کنار مطالبه گری نقش حمایتی از شهردار نیز دارد.
به اعتقاد سروری؛ مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری یک جریان منسجم است و ما از شهرداری حمایت می کنیم. درباره پاسخ هایی که شهرداری به تذکرات می دهد، باید به این مساله اشاره کرد که برخی از این پاسخ ها قانع کننده و برخی نیست و در این صورت دوباره توضیحات بیشتری از شهرداری تهران طلب می کنیم.
نایب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سه شیفته شدن فعالیت شهرداری تهران و عدم توجه به مادران دارای فرزند خردسال گفت: ما حتما این مساله را پیگیری می کنیم تا شهرداری به این مساله توجه داشته باشد. رعایت حقوق خانواده از سوی شهرداری مهم است؛ لازم به توضیح است که قرار نیست تمام قسمت های شهرداری تهران سه شیفته شود. باید با برنامه ریزی اقداماتی صورت گیرد تا هم پرسنل و هم مردم از این مساله راضی باشند.
 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: