• پنج شنبه ١٦ تير ١٤٠١-١٤:٢٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٦٤٢
 نرگس معدنی پور

رویکردهای دیپلماسی شهری

 
 
برای ارتقای جایگاه کلانشهرها در سطح بین المللی، کسب منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای شهرها از دیپلماسی شهری استفاده می گردد. در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ هزار شهر در سراسر جهان از طرق مختلف دارای قراردادهای مشارکتی، رابطه خواهرخواندگی و همکاری دارند. 
دیپلماسی شهری، دیپلماسی خرد نیز نامیده می گردد. پیمان های خواهرخواندگی، رابطه دوستانه و هدفمندی است برای تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی. خواهرخواندگی عمر صد ساله در ایران داشته و شهرهای کشورمان در مجموع با ۸۵ شهر دنیا در ۴۰ کشور جهان و چهار قاره خواهرخواندگی امضا نموده اند. کلانشهر تهران با حدود ۱۷ مورد خواهرخواندگی و ۱۴ مورد تفاهم نامه از فراوانی بیشتری در این حوزه برخوردار است.   
 امروزه در دیپلماسی شهری از سه رویکرد دوره مشارکتی (خواهر شهری بر اساس دوستی و تبادلات فرهنگی)، دوره متقابل (خواهر شهر بر اساس مبادله آموزشی و مبادله افراد)، دوره تبادل تجاری (خواهر شهری مبتنی بر توسعه اقتصادی) بهره گیری می گردد. 
امروزه نمی توان بی اعتناء به تبادلات فرهنگی و داد و ستدهای اقتصادی و اجتماعی به مدیریت کلانشهرها پرداخت و از سویی تبادلات مختلف بین المللی نیازمند آگاهی از داشته ها، سرمایه‌های مادی، معنوی و نمادین متعلق به کلانشهرها می باشد تا بر اساس آن ها بتوان مدیریت تبادلات مورد نیاز در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به درستی به انجام رساند تا محصول آن توسعه پایدار و شکل دادن به شهری باشد که در آن  انسان محوری رعایت می شود. از این رو می توان در معرفی کلانشهر تهران با عنایت  به اهمیت  نحوه معرفی با بهره گیری از  روشهای  کارآمد به موارد ذیل اشاره کرد:
۱. موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، یادآور دوران دفاع با ویژگی های منحصر به فرد است. تاریخ گواه است که ایران در مقابل تهاجم بیگانگان مقاومت های زیادی داشته است اما هیچ یک از این پایداری ها این توفیق را نداشتند که ادبیات مقاومت را تولید نماید. امروزه شاهد هستیم در کنار کالبد، آثار گرانسنگی در حوزه ادبیات مقاومت و ایستادگی داشته که برای همگان حائز جاذبه بوده و می شود با سایرین آن را به اشتراک گذاشت و در ارائه هنرمندانه و دقیق آن اهتمام کرد.
۲. تجربه ساماندهی آرامستان ها در شهر تهران و یادمان چهره های ماندگار می تواند الگوی مناسبی برای پژوهش و تحقیق باشد. همچنین وجود فرهنگسرای رضوان و تبدیل بهشت زهرا به قطب فرهنگی شهر از دیگر ظرفیت ها به حساب می آید.
۳. تهران شهر موزه هاست. با داشتن نزدیک به ۲۰۰ موزه در تهران که عمده این موزه ها خانه های مشاهیر رشته های مختلف بوده، این شهر را بسیار پر جاذبه و دیدنی کرده است. شهرداری تهران ۸۸ موزه را در تملک و مدیریت خود دارد و توانسته آنها را تبدیل به مکانی پرمخاطب نماید.
۴. تبدیل بازداشتگاه‌ها، زندانها، ندامتگاه ها به موزه های فاخر، همچون موزه عبرت و باغ موزه قصر برای معرفی سیاه‌چال های حاکمان مستبد در دوره‌های قبلی از جمله تجربیات ارزشمند قابل ارائه به سایر کلانشهرهای خارجی می باشد. 
۵. ایجاد و تأسیس بوستان های خانواده محور.
 از آنجایی که امروزه جهان با بحران خانواده روبرو می باشد، وجود بوستان های شهری با خصلت های خانواده محوری می‌تواند در راستای تحکیم بنیان خانواده بسیار موثر باشد و از تجربه های ارزنده شمرده گردد.
۶. استفاده از فرهنگ اقوام در شهر تهران که شامل اقوام مختلفی می باشد از زیبایی های فرهنگی و اجتماعی این شهر است.
۷. ایستگاه های تندرستی یکی از امکان هایی است که توانسته به زندگی بهتر شهروندان کمک رسان باشد. ایستگاه تندرستی مکانی است که شهروندان در آنها صبحگاهان به ورزش همگانی می‌پردازند تا اینگونه فقر حرکتی خود را در زندگی شهری جبران نمایند.
۸. ظرفیت صنعت توریسم در شهر تهران با توجه به تکثر اقوام، تنوع غذایی، تعداد موزه ها و فضای بکر طبیعی نباید در معرفی این شهر و تبادلات بین المللی مغفول واقع گردد.
۹. احداث زیرساخت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی توسط شهرداری تهران در شهر تهران از دیگر ویژگی‌های پایتخت است که نمونه هایی از آن شامل موارد ذیل می باشد: مجموعه های ویژه بانوان (مثل پارکهای بانوان، شهربانوها، شهردخت ها، مراکز کوثر، مجموعه های ورزشی)، فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، سرای محلات، بوستانهای بزرگ فرهنگی همچون بوستان ولایت، بوستان یاس و... باغ پرندگان، باغ گیاه شناسی، دریاچه خلیج فارس، سینماها و آمفی تئاترها، مرکز نجوم.
۱۰. اقدامات انجام شده و درحال انجام  شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند، مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین، برگزاری جشنواره ها و برنامه های مناسبتی و فصلی برای گروه های سنی مختلف،  برگزاری برنامه های نوروزی (استقبال از نوروز) ، برنامه های متنوع و مختلف در حوزه های سلامت و آموزشهای شهروندی، شهردار مدرسه، مدیریت محله،  پرداختن به موضوعات فرهنگی در پلازا های شهری از دیگر ویژگی های شهر تهران می باشد که باید در معرفی تهران به آنها توجه گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: