• دوشنبه ٢٠ تير ١٤٠١-٠٩:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٦٥٤
پرویز سروری:

لزوم آموزش نمایندگان مردمی شورا و مجلس/ تولد دیرهنگام شوراها آن‌ها را از مسیر عقب انداخت

رئیس شورای عالی استان‌ها در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران تاکید کرد: ما فکر می کنیم کسی که ثبت نام می کند برای نمایندگی مردم، چه در شوراها، چه در نمایندگی مجلس در همان حال باید وزارت کشور با همکاری شورای عالی استان‌ها یک بسته آموزشی در اختیار آن کاندیدا بگذارد که در جریان وظایف، تکالیف و توانمندی هایی که باید در عرصه خدمت به مردم داشته باشد، قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایسنا پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها و نائب رییس شورای شهر تهران به عنوان اولین سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی بر اساس حضور مردم در همه عرصه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری شکل گرفت و وقوع انقلاب اسلامی نیز بر همین شکل بود.
سروری ادامه داد:‌ حضرت امام(ره) در طول مبارزات برای رسیدن به پیروزی در انقلاب اسلامی هرگز حاضر نشد قطب های قدرت را در این موضوع مداخله بدهد. هیچ یک از احزاب، گروه‌ها و بلوک های قدرت مثل شوروی و آمریکا نتوانستند در لایه‌های تصمیم گیری نظام مداخله کنند چرا که طراحی امام خمینی (ره) این بود که قدرت واقعی بعد از خداوند که منبعث از اراده حضرت حق است در مردم تجلی پیدا کرده و اگر مردم در جریان مسائل قرار گیرند آن موقع است که با تمام توان و قدرت در دفاع از نظام جمهوری اسلامی حرکت خواهند کرد.
رئیس شورای عالی استان‌ها  اظهار کرد: به همین دلیل است که می‌بینیم امام امت در اولین انتصابات و پیام هایی که بعد از وقوع انقلاب اسلامی داد تشکیل شوراهای کشور بود. در ٩ اردیبهشت سال ١٣۵٧ که تنها چند ماهی از وقوع انقلاب اسلامی نگذشته بود امام(ره) بیانیه تشکیل شوراهای کشور را صادر کرد که موضع تصمیم سازی و تصمیم گیری را به مردم منتقل کند تا در جریان سرنوشت خود بیشترین نقش و مشارکت داشته باشند.
سروری ادامه داد: فلسفه نمازهای جمعه در کشور نیز بر همین اساس است. چرا برای نماز جمعه وجوب قرار داده شده است؟‌ وجوب عینی در زمان حضور امام زمان و وجوب تاخیری در زمان غیر امام زمان؛ اما مسئله وجوب تاکید شده است چرا که مردم باید در جریان امور قرار گیرند و نسبت به روند کارها در کشور مطلع باشند. به همین دلیل نماز جمعه را نماز سیاسی عبادی می‌دانند، یعنی خطیبی که یا حاکم اسلامی است یا از طرف حاکم اسلامی منصوب می‌شود وظیفه دارد که مردم را در جریان همه موضوعات و مسائل کشور قرار دهد. این نشان می دهد که باید مردم در رابطه با تغییرات و تحولات و تصمیمات و موضوعات جاری کشور به روز باشند.
وی افزود:‌ این نشان می دهد که خداوند تبارک و تعالی بسیار تاکید دارند بر اینکه باید امور با بصیرت بخشی به مردم و حضور هوشمندانه مردم در عرصه های تصمیم گیری خود صورت گیرد.
رییس شورای شهر تهران گفت: شوراهای کشور که بزرگترین تشکل موثر و تاثیرگذار کشور هستند؛ ١٢۶ هزار نفر در کل کشور از سطح روستاها، بخش ها، شهرستان‌ها، شهرها، استان‌ها و شورای عالی استان‌ها منبعث از آرای مردم شکل می گیرند که این تشکیلاتی بی نظیر و ظرفیتی بی بدیل است و هیچ تشکیلاتی را نمی‌توان با آن مقایسه کرد. آن‌ها از مردم رأی می‌گیرند و مجموعه ای که معتمد مردم است و منتخب مردم است در همه عرصه های کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد. 
 
ظرفیت شوراها در کشور بهترین ظرفیت برای ایجاد صلح و سازش است
سروری اظهار کرد: خدمت رئیس قوه قضاییه اظهار و این موضوع را مطرح کردم که در قضایای صلح و سازشی که در کشور در شوراهای حل اختلاف انجام می شود ظرفیت شوراها در کشور بهترین ظرفیت برای ایجاد صلح و سازش است. یعنی این‌ها منتخب و معتمد مردم هستند و می توانند به جای تشکیل پرونده قضایی با مداخله صلح و سازشی خود زمینه را برای کاهش پرونده ها در قوه قضاییه و انسجام در میان مردم ایجاد کنند. ریاست محترم قوه قضایی از این موضوع استقبال کردند و قرار شد جلسات مشترکی داشته باشیم که از این ظرفیت عظیم و بزرگ به نحو شایسته استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اما چرا از ظرفیت منتخب و معتمد مردم استفاده حداقلی می شود؟ بعد از پیام حضرت امام خمینی(ره) در کشور اتفاقات خیلی سختی افتاد و گروه های تجزیه طلب در استان های مرزی کشور شروع به ایجاد ناامنی در کشور کردند و وقوع جنگ و تجاوز آشکار نظام بعثی فرایند شکل گیری شوراها را عقب انداخت که به تعبیری روشن تر شوراها دیرهنگام متولد شدند.
رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: این دیرهنگام متولد شدن شوراها باعث شد تا شوراها در کشور نتوانند در جایگاه دقیقی که امام امت مد نظرش بود قرار گیرند. اصل ۱۱۰ و ۱۰۱ قانون اساسی و فصل هفتم قانون اساسی دلالت بر اهمیت حضور مردم در همه عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی دارد. در اصل ۱۰۰ قانون اساسی منتخبان، خبرگان مردم و موسسان جمهوری اسلامی ایران شوراها را از ارکان تصمیم گیری کشور قلمداد کردند و در اصل ۱۰۱ قانون اساسی به طور صریح اعلام می‌کند که برای رفع تبعیض و جلب همکاری برای برنامه های عمرانی و رفاهی استان‌ها، شورای عالی استان ها تشکیل می شود.
وی ادامه داد:‌ برای عدالت محور بودن جامعه و برای اینکه تبعیض در روند کار و فعالیت مسئولین در رابطه با خدمت به مردم بروز و ظهور پیدا نکند باید شورای عالیه ای تشکیل شود که این مسئولیت بزرگ را انجام دهد؛ اما فرایندهای ناکارآمدی که در این رابطه به وجود آمد موجب شد که شوراها در مسیر اصلی وظایف خود در قانون اساسی قرار نگیرند. امروز تلاش ما این است که در این زمینه نقش آفرینی کنیم.
 
لزوم آموزش نمایندگان مردم در مجلس و شورا پس از منتخب شدن
سروری با بیان اینکه ١٢۶ هزار عضو و نماینده مردمی که در اقصی نقاط کشور رأی می گیرند تا خدمت به مردم ارایه کنند متاسفانه به دلیل این فرایند معیوب نتوانستند در یک مدل آموزشی قرار گیرند، گفت: یعنی کسی که رأی از مردم می گیرد تا روی صندلی تصمیم سازی برای خدمت به مردم بنشیند کمترین آموزش لازم را نمی بیند و این مشکل اساسی است که با آن مواجه هستیم. ما فکر می کنیم کسی که ثبت نام می کند برای نمایندگی مردم، چه در شوراها، چه در نمایندگی مجلس در همان حال باید وزارت کشور با همکاری شورای عالی استان‌ها یک بسته آموزشی در اختیار آن کاندید بگذارد که در جریان وظایف، تکالیف و توانمندی هایی که باید در عرصه خدمت به مردم داشته باشد قرار گیرد. همچنین پس از منتخب شدن باید آموزش های حضوری و غیر حضوری در رابطه با وظایف خود داشته باشد.
وی تاکید کرد: از مجموع ۱۲۶ هزار نفری شوراها فقط ۴ دهم درصد یعنی حدود ۴۰۰ و خرده ای پرونده از تخلفات شکل گرفته است. بررسی میدانی ما نشان می دهد که بیش از ۵٠ درصد این تخلفات در خصوص عدم اطلاع دقیق از حوزه وظایف است که منجر به بروز تخلفاتی شده که برای مردم خسارت آمیز بوده است؛ به همین دلیل فکر می‌کنیم مهم است که بتوان اقدامات موثری را در این زمینه برای نمایندگان انجام داد. 
سروری گفت: شورای عالی استان ها به عنوان نخ تسبیح جریان مدیریت شهری کشور و وظیفه دارد تلاش کند تا تمام فرایندهایی که در زندگی مردم نقش آفرین است به بهترین شکل اصلاح شود. مردم اگر برای صدور پروانه به شهرداری ها مراجعه کنند با فرایندی طولانی برای رسیدن به پروانه ساختمانی مواجه می شوند و نکته دیگر اینکه چون متقاضی با متصدی صدور پروانه به صورت مستقیم در ارتباط است احتمال وجود فساد و رانت به شدت افزایش پیدا می کند. اگر فرایند اصلاح شود و ارتباط متصدی و متقاضی را قطع کنیم و متقاضی صرفا از طریق سیستم ارتباط برقرار کند این انحراف، رانت و فساد کاهش پیدا می کند.
 
امضاهای طلایی در صدور پروانه ساختمانی حذف می‌شود
به گفته رییس شورای عالی استانها، در شورای عالی استان‌ها و شورای شهر تهران به شدت به دنبال این هستیم که طول صدور پروانه را کاهش دهیم و در عین حال از موضوعات ایمنی و کیفیت فنی ساختمان ها نیز کاسته نشود. تا الان به نتیجه گیری های خوبی رسیدیم و در گروه‌های کارشناسی در این زمینه تلاش زیادی می شود. اگر فرایندها اصلاح شود امضاهای طلایی نیز حذف می شود که موجب بروز فساد و مشکلات اساسی در کشور شده است. پس مهم است که بتوانیم ارتباط مناسبی را با مردم در زمینه اشکالاتی که در زمینه شهرداری ها و شوراها وجود دارد به صورت مستقیم داشته باشیم. سامانه مردمی را در این رابطه طراحی کردیم که مردم می توانند تخلفات و مشکلات موجود را به صورت مستقیم مطرح کنند و نتیجه اقدامات را به صورت مستقیم به آن ها گزارش دهیم.
 
درخواست از مردم برای ثبت تخلفات مدیریت شهری در سامانه ملی ثبت تخلفات
وی ادامه داد:‌ از مردم خواهش می‌کنیم که در سامانه ملی ثبت تخلفات مدیریت شهری حضور داشته باشند و مطالب را به ما منتقل کنند.
سروری در پایان به حضور شهرداران در نمایشگاه خواهر خوانده در تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۵ شهر دنیا در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و زمینه مناسبی برای تعامل شهرداری ها در داخل و خارج کشور برقرار شد که بتوانیم در توسعه روند کیفیت بخشی  به نیازهای مردم اقدامات موثری را انجام دهیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: