• يکشنبه ٢ مرداد ١٤٠١-١٧:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٧٦٨
میثم مظفر: 21-80

لزوم کارامد سازی و شفاف سازی گزارشات حسابرسی

رئیس کمیته بودجه شورا بر لزوم کارامد سازی و شفاف سازی گزارشات حسابرسی تاکید کرد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران میثم مظفر در جریان تشریح گزارشات حسابرسی شهرداری تهران مطرح کرد: یکی از وظایف مهم شورای اسلامی شهر تهران، اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری است که یکی از مهمترین ابزارهای این نظارت، حسابرسی شورا از بخش های مختلف شهرداری تهران است و متاسفانه از سال 95 تاکنون 306 گزارش حسابرسی شورا معوق شده که مربوط به عملکرد شهرداری در سال های 96، 97، 98 و 99 است و به صحن شورا ارائه نشده و نتیجتاً ابلاغی در جهت اصلاح عملکرد شهرداری تهران به ویژه در حوزه مسائل مالی مرتبط با سال های مذکور انجام نشده است.
وی ادامه داد: در این راستا شورای جدید با یک کار فشرده و پرحجم و طاقت فرسا، گزارشات حسابرسی معوق شده شهرداری را از سال های 96 الی 99 تهیه کرده و از جلسه گذشته در صحن شورا در حال ارائه و تبیین است. 
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر بخواهیم در دوره جدید حسابرسی های کارامد تری داشته باشیم باید حسابرسان منتخب شورا نکات مهمی را در حسابرسی های پیش رو در نظر بگیرند و نواقص حسابرسی های گذشته مرتفع گردانند:
1- گزارشات در مقام توصیف باید دقیق، گویا و شفاف باشد و از کلی گویی صرف نظر شود تا توصیف شفافی از وضع موجود باشد. فرض مثال در گزارشات حسابرسی گذشته در یک منطقه درج گردید که جمعاً این میزان مطالبات شهرداری منطقه وصول نشده اما فهرست جزئیات آن قید نشده که این طلب ها و یا چک های نکول شده بابت چه پروژه ای بوده ، از چه کسی بوده ، توضیح شهرداری چه بوده و چرا مورد قبول واقع نشده و علت این تاخیر در وصول چه بوده است؟
وی ادامه داد: برخی بندهای حسابرسی به گونه ای درج شده که گویا حسابرس محترم هم از ماهیت موضوع و پروژه بطور کامل مطلع نیست و آنالیزی جهت تحلیل مسئله ندارد و به بیان اطلاعات شکلی صرفاً بسنده شده است. همین مسئله در گزارشات مرتبط با پروژه های مشارکتی هم مشاهده می شود. فرض مثال بعضاً در پروژه های مشارکتی قید نشده آورده شهرداری چه بوده؟ موضوع توافق چه بوده؟ مسائل و مشکلات این پروژه ریشه در چه نکته ای است؟
مظفر تاکید کرد: گزارشات حسابرسی با رعایت استانداردهای حسابرسی باید در عین حال بتواند توصیفی ماهوی و نه شکلی از مشکلات، تخلفات و عارضه را تبیین نماید و گنگ، مجهول، کلی گویی و شکلی رفع تکلیفی نباشد و نهایتاً فهرست دقیقی از میزان مطالبات و بدهی ها، اسامی بدهکاران و طلب کاران و شرح کوتاه و گویایی از ماهیت مسئله ارائه گردد.
2- گزارشات حسابرسی باید نهایتاً کارکرد تجویزی و حل مسئله داشته باشد و در جایگاه توصیف متوقف نشود. تحلیل کوتاهی از اشکال، تخلف و عارضه ای که وجود دارد به همراه راهکار قانونی آن تبیین گردد که به عنوان تکالیف ابلاغی، مدیران اجرایی، مسئله را در جهت اصلاح و جبران دنبال نمایند.
میثم مظفر در تشریح گزارش حسابرسی منطقه 12 گفت: باید بر مسائل مالی منطقه ۱۲ یک نورافکن ویژه انداخت. 
وی افزود: حدود ۹۰ واحد مغازه و آپارتمان طلب چندین ساله شهرداری منطقه ۱۲ از بدهکاران است. شهرداری طلب خویش بابت قدرالسهم خود شامل قریب ۳ دانگ از شش دانگ پاساژ علاءالدین را از مراجع قضایی به جدیت پیگیری نماید. این طلب ما به ازای ۴ میلیارد تومان بدهی عوارض در سال ۷۳ بوده است. 
مظفر ادامه داد: نیمی از پاساژ کتانه متعلق به شهرداری تهران هست اما تاکنون شهرداری هیچگونه نفعی از آن نبرده است، این مبلغ نیز ما به ازای یک میلیارد تومان عوارض در سال ۷۵ می‌باشد. ️۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به منطقه ۱۲ بابت بافت فرسوده است که شهردار منطقه با جدیت موضوع را دنبال نماید.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با  تاکید بر چک‌های خاک‌خورده شهرداری منطقه ۷ مبتنی بر گزارشات حسابرسی شورای شهر تهران طی سال های 96 تا 99 تشریح کرد: 2میلیارد و 300 میلیون تومان چک های نکول شده منطقه است که از دهه های ۷۰ و ۸۰ و 90 شهرداری آنها را وصول نکرده  است.
وی افزود: اتاق تعاون  ۲۵۵ میلیون تومان و فردی از سال ۷۷، ۱۷۰ میلیون تومان در وجه شهرداری چک کشیده اند و تاکنون وصول نشده و به ارزش روز ، مبالغ قابل توجهی است که باید فوری وصول شود.
مظفر ادامه داد: در منطقه 7 شهرداری، ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبار منطقه جهت پرداخت تسهیلات به پرسنل در حساب بانک شهر مسدود شده اما مشخص نیست که به چه افرادی و با چه شرایط و ضوابطی وام تعلق گرفته است.
در ادامه تشریح گزارشات حسابرسی شهرداری تهران میثم مظفر در خصوص گزارش حسابرسی منطقه 20 تهران گفت: 595 هکتار از اراضی فضای سبز عشق آباد در طرح کمربند سبز جنوب تهران آسیب دیده و بعضا درختان آن از بین رفته است که شهرداری موظف است در این خصوص اقدامات جبرانی را دنبال نموده و گزارش آن را به شورا ارائه نماید.
وی اشاره کرد: بابت پروژه مشارکتی خلیج فارس یک هکتار زمین علاوه بر عوارض، آورده شهرداری تهران بوده اما تاکنون منفعتی از آن وصول نشده است. همچنین اسناد سهم شهرداری از واحدهای تجاری مجتمع سینمایی راگا و صدف شهرری ارائه نشده و عدم شفافیت وجود دارد.
عضو شورا افزود: 3قطعه زمین از سال های گذشته بابت پروژه باغ آهو از سوی شهرداری واگذار گردیده که تعیین تکلیف نهایی و اسنادی صورت نگرفته است.
مظفر در خصوص واگذاری ساختمان نیمه کاره درمانگاه شهرداری منطقه 20 معوض طلب از یکی از نهادهای دولتی گفت: نظریه کارشناس رسمی دادگستری و اسناد مورد نیاز قانونی بطور کامل وجود ندارد و می بایست شفاف سازی گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: