• چهارشنبه ٢ آذر ١٤٠١-١٤:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٥٩٧
گزارش روزنامه همشهری از یکصدوهشتمین جلسه شورا

قوانین دست و پاگیر، سد راه درختکاری

در صدوهشتمین جلسه شورای شهر تهران، موضوع قوانین و نظارت بر ساخت‌وسازها برای حفظ درختان شهر بررسی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از روزنامه همشهری، قوانین اجرایی شهرسازی برای حفاظت از درختان در جریان ساخت‌وساز، از یک ‌طرف برای سازندگان دقیقا شناخته شده نیست و از طرف دیگر روند نظارت بر آن در طول عملیات ساخت نواقصی دارد. بر این اساس، شورای شهر بر بازنگری قوانین این حوزه در راستای حفظ فضای سبز شهر و جلوگیری از کاهش انگیزه در میان شهروندان برای درخت‌کاری تأکید کرد. البته دستور نخست صحن علنی پارلمان شهری تهران به بررسی یک فوریت انتخاب اعضای کمیسیون ماده۱۴ آیین‌نامه معاملات شهرداری اختصاص داشت که در نهایت مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا، لطف‌ ‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری و علیرضا جاوید، معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران برای عضویت انتخاب شدند.
طرحی جدید برای افزایش انگیزه درختکاری
به گزارش همشهری، مهدی چمران نخستین عضوی بود که دیروز درباره قوانین بعضا دست‌وپاگیر برای درختکاری و حفظ فضای سبز شهر، نکاتی را بیان کرد. رئیس شورای شهر تهران با تأیید بر مسائل موجود در زمینه درختکاری درباره قطع درختان و از بین رفتن انگیزه درختکاری به‌واسطه قوانین نادرست، تذکر داد. چمران گفت: «موضوع باغات یکی از معضلات مهم مردم است و باید به‌گونه‌ای پیش برود که نه درختی از بین برود و نه انگیزه‌ درختکاری؛ ما آمده‌ایم که درختی قطع نشود اما با اقداماتی و قوانینی، درختکاری را هم از بین برده‌ایم. درخصوص مسائل اداری مرتبط با موضوع درختکاری و نیز صدور پروانه و پایان کار باید اطلاع‌رسانی به‌موقع به مردم صورت بگیرد. به همین دلیل درخواست می‌شود کمیسیون معماری و شهرسازی که در حال بررسی این مسئله است هر چه سریع‌تر طرح جدید ارائه شده در این زمینه را مطالعه کرده و برای تأیید و تصویب به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارائه دهد».
 
10 اشکال بررسی پرونده باغات
یک‌عضو شورای اسلامی شهر تهران هم دیروز در تذکری عوامل اصلی قطع درختان و تخریب فضای سبز در تهران را تشریح کرد. امانی در تذکری گفت: «نزدیک به 16ماه است که عضو کمیسیون ماده77 قانون شهرداری(کمیسیونی که به موضوع پرداخت عوارض مالکان به شهرداری می‌پردازد) هستم، در این کمیسیون به مسائلی برخورد کردم که لازم می‌دانم در اینجا از تریبون شورا اعلام کنم، چون حق مردم است و باید حتماً برای آن چاره‌جویی شود.»
ناصر امانی افزود: «مردم به‌ویژه کسانی که در منازل و زمین‌های خود درخت دارند هیچ‌گونه اطلاعات و آموزشی در مورد قوانین مربوط به حفظ باغات و اراضی مشجر نه دیده و نه می‌بینند؛ این موضوع در مورد مالکینی که مجوز ساخت‌وساز می‌گیرند مضاعف است و شهرداری هم هیچ پیوستی در پروانه‌های شهرسازی صادره خود که کاملا شفاف و روشن تکلیف و نحوه برخورد سازنده یا مالک را با درختان موجود در ملکش مشخص کند، ندارد؛ درحالی‌که پروانه ساخت را شهرسازی صادر می‌کند. دبیر کمیسیون ماده77 منطقه، در معاونت خدمات شهری و اداره فضای سبز مستقر است و هیچ ارتباط سیستمی بین آنها برقرار نیست.»
او تصریح کرد: «پرونده‌های زیادی در کمیسیون ماده77 در دست بررسی است که با وجود مخالفت کمیسیون ماده7 و سازمان بوستان‌ها، مناطق مختلف شهرداری برای آنان پروانه و مجوز ساخت صادر کرده ‌است. در مرحله پایان کار، مالک پس از سال‌ها بهره‌برداری و حتی فروش واحد‌های مربوطه به‌خاطر گرفتن پایان کار به کمیسیون ماده7 هدایت می‌شود و با اعلام جریمه‌های سنگین بر مبنای آخرین مصوبات شورای اسلامی شهر به کمیسیون ماده77 شکایت می‌کند.»
امانی ادامه داد: «پرونده‌های باطله از مناطق شهرداری تهران با پرونده‌هایی که نماینده کمیسیون ماده7 در جلسه ارائه می‌کند هیچ هماهنگی نداشته و مدارک متفاوت و حتی متناقض به کرات در آنها مشاهده می‌شود، به‌نحوی که هم بنده به‌عنوان عضو شورا و هم نمایندگان شهرداری برای سؤالات نمایندگان محترم وزارت کشور و قوه‌قضاییه هیچ پاسخی نداریم.»
او بیان کرد: «البته اکثر این پرونده‌ها مربوط به سال‌های گذشته است و در دهه80 و 90 تشکیل شده اما به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دارد و مناطق شهرداری برای کسب درآمد و رسیدن به سقف بودجه ابلاغی در صدور پروانه و فیش تعجیل می‌کنند و باعث ایجاد نارضایتی، انباشته شدن پرونده‌های کمیسیون ماده77 و طولانی شدن صدور پایان کار می‌شوند. به‌نظر می‌رسد تغییر ساختاری در معاونت شهرداری‌های مناطق در این زمینه و متمرکز کردن همه مسائل مربوط به صدور پروانه و پایان کار در معاونت شهرسازی ضروری باشد.»
وی ادامه داد: «اغلب مالکان و شاکیان مدعی هستند قطع درختان مربوط به قبل از خرید ملک توسط آنان بوده و حتی در بسیاری از موارد مدعی جمع‌آوری درختان توسط خود شهرداری هستند؛ شفاف‌سازی این موضوع از قبیل اخذ مبایعه‌نامه خرید و نه سند از مالک، گزارش‌های کتبی و رسمی ناظرین فضای سبز مناطق، عکس‌های هوایی سال‌های قبل، معمولا در پرونده‌ها وجود ندارد یا به‌صورت ناقص وجود دارد.»
امانی بیان کرد: «پس از صدور پروانه و مجوز ساخت و دریافت پیش‌پرداخت عوارض، ارتباط شهرداری با مالک قطع می‌شود تا وقتی که مالک برای پایان کار مراجعه کند. حتی پس از ده‌ها سال هیچ ارتباط رسمی‌ و کتبی‌ای بین شهرداری و سازنده برقرار نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد ایجاد زمانبندی و دریافت گزارش سیستمی از مراحل ساخت، اعلام و اخطار سیستمی به سازنده برای مراجعه و دریافت پایان کار یا پاسخ کتبی سازنده در صورتی که مانعی برای عدم‌دریافت پایان کار دارد، ضروری است.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: «اینها موضوع‌های مهمی است که در این مدت در کمیسیون ماده77 با آنها مواجه بودم، هر وقت این کمیسیون هم تشکیل می‌شود واقعا می‌مانم که چگونه نماینده قوه‌قضاییه و نماینده وزارت کشور را قانع کنم که چه زمانی قرار است این ضعف‌ها در شهرداری برطرف شود؟ باید طرحی نو دراندازیم که به صلاح مردم باشد، وقتی ما رأی می‌دهیم و بابت قطع درختان یک فرد را 40میلیارد تومان جریمه می‌کنیم نمی‌دانیم واقعا داریم حقی از مردم ضایع می‌کنیم یا حق شهرداری است که از افراد می‌گیریم، البته ما با یک اطمینان نسبی این آرا را صادر می‌کنیم ولی واقعیت این است که این مشکلات  در پرونده‌های کمیسیون ماده77 وجود دارد.»
 
500اتوبوس در راه تهران
در بخش دیگری از جلسه روز گذشته رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ما به پرچم و سرود ملی کشورمان به‌عنوان یک شاخص ارزنده و بارز می‌بالیم، گفت: «پرچم و سرود هویت انقلاب ماست و اجازه هیچ‌گونه جسارت و بی‌حرمتی به آن را نخواهیم داد.» چمران همچنین درباره روند توسعه مترو، با تأکید بر اینکه اختصاص اعتبار برای حمل و نقل ریلی دورن شهری پایتخت، رقم کمی نیست، بیان کرد: «هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم که خرید و عقد قرارداد با شرکت سازنده خارجی انجام شود؛ بخش عمده‌ای از واگن‌های مترو در داخل کشور ساخته می‌شود و سازمان برنامه و بودجه و  بانک مرکزی باید تلاش بیشتری برای این قراردادها انجام دهند.» او همچنین اعلام کرد که ۵۰۰دستگاه اتوبوس تا پایان سال به شهرداری تحویل داده خواهد شد.
 
زاکانی: به‌دنبال بستن دست و پای روابط خاص در تهران هستیم
شهردار تهران در حاشیه یکصدوهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر با اشاره به انتخاب 97درصد از مدیران شهرداری از داخل بدنه، خاطرنشان کرد: «احکام مدیران به‌صورت یک‌ساله صادر شده بود که البته حکم بخش عمده‌ای از آنها تمدید شد. همه می‌دانند که یک روز را هم نباید برای رسیدن به اهداف مطروحه از دست بدهند.»علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر مدیریت در مترو گفت: «باید به سمتی برویم که بخش هلدینگ و بهره‌برداری مترو با یکدیگر هماهنگی داشته باشند که اکنون این هماهنگی کامل وجود دارد.» او درخصوص مشوق‌های ساخت‌وساز بیان کرد: «نمای ساختمان یکی از گلوگاه‌های صدور پروانه است و بر همین اساس 2جنس کار دنبال شد؛ یکی از این موارد نماهای الگو بودند که مورد تأیید کارشناسان است و بر این مبنا افراد می‌توانند نمای خود را از میان آنها انتخاب کنند. برای اینکه نما در کمیته انتخاب شود باید کار بسیار سریع‌تر صورت گیرد. پس از تأیید نمایی که توسط سازنده ارائه می‌شود، موضوع سریعا به خزانه کمیته نما وارد و منجر می‌شود که از خلاقیت افراد حمایت شود.» شهردار با بیان اینکه بهترین نما آن است که برای شهر هویت ایجاد کند و تاریخ کشور را جلوه دهد، یادآوری کرد: «در گذشته بدون در نظر گرفتن سرانه‌ها، ساخت‌وساز صورت گرفته و هزینه‌هایی بر تهران تحمیل و احکامی صادر شده است که هزینه‌های بسیاری روی دوش مردم قرار گرفت. برای مثال در نفرآباد محیط بی‌دفاع شهری ایجاد شد.» زاکانی افزود: «ما قاعده‌ای قرار دادیم تا براساس آن به سمت مردم و آبادانی شهر حرکت کنیم که این قاعده منجر به ایجاد رانت نمی‌شود. باید دست و پای روابط خاص را در تهران بست و ما بر همین اساس برنامه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که به مردم ظلم نشود. چندین دهه است که مشکلات و گره‌هایی برای مردم ایجاد شده و ما به‌دنبال باز کردن گره‌ها هستیم.»
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: