• سه شنبه ٩ خرداد ١٤٠٢-١٤:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٧٣٢
در صحن شورا صورت گرفت؛ 10-151

بررسی گزارش عملکرد کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران

گزارش عملکرد کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورا مورد بررسی اعضاء قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، گزارش عملکرد کمیته سفرهای خارجی با قرائت عبدالمطهر محمدخانی، دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. 
دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران گفت: بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری، برقراری دیپلماسی بسیار مهم است و شهرداری تهران در حوزه بین‌الملل نیز مبتلا به این موضوع است، بر اساس رصد صورت گرفته ۹ سازمان و مجموعه بین‌المللی در حوزه شهری فعال بوده و هریک از این دستگاه‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند و شهرداری تهران نیز به لحاظ فعالیت‌های بین‌المللی در کنار این دستگاه‌ها حضور داشته است.
وی افزود: رقابت جدی بین کشورهای منطقه برای عضویت در این سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد که ایران و ترکیه در این زمینه رقابت جدی دارند، البته در دو دهه گذشته مسئولان ترکیه موفق‌تر بودند و یکی از اقداماتی که باید صورت بگیرد، ارتقاء جایگاه شهرداری تهران خواهد بود.
محمدخانی از حضور شهرداری تهران در مجمع متروپلیس در شهریورماه خبر داد و افزود: سازمان WEGO یکی از سازمان‌های حوزه شهر هوشمند است که شهرها را به سمت تحقق شهر هوشمند سوق می‌دهد که در دوره جدید، شهرداری عضو این سازمان شده است، گفتنی است که شهرداری از پیش در سازمان ISOCARP عضویت داشته و این عضویت را ادامه داده است.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به نقش شهر تهران در تحولات بین المللی، گفت: نقش و جایگاه تهران باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد؛ بر خلاف تصورات برخی نخبگان، تهران نقش موثری در تحولات بین‌المللی دارد و نگاه‌ها به تهران بسیار مهم است؛ از طرفی دیگر نیز تهران داعیه ام‌القرا بودن جهان اسلام را داشته و جزء یکی از ابرشهرها با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر است که اهمیت ویژه‌ای دارد.
دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران تاکید کرد: تلاش ما بر صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش فنی به کشورهای همسایه است که به حمایت شورای شهر نیاز دارد؛ این تلقی وجود داشت که فعالیت‌های شهرداری باید صرفا در شهر تهران انجام شود اما با توجه به ظرفیت شهرداری در حوزه خدمات، فنی و آی تی، درخواست‌هایی از کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌ها، تجربیات و محصولات وجود دارد.
 محمدخانی با بیان اینکه بخشی از سفرهای خارجی شرکت در اجلاس‌های بین المللی است، یادآور شد: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، بازدید از پروژه‌ها و تجهیزات و امکانات برای عقد قراردادهای خارجی، شرکت در دوره های آموزشی بین‌المللی با هزینه سازمان‌های بین المللی، شرکت در مسابقات فرهنگی و ورزشی بین‌المللی، مذاکرات دوجانبه برای تفاهمات اقتصادی، هفته‌های فرهنگی مشترک تهران و دیگر کلانشهرهای خارجی و سفر به همراهی تیم‌های دولتی از جمله سفرهای خارجی است.
وی با اشاره به مقایسه سفرهای خارجی از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: در دوره قبلی مدیریت شهری، تقریبا دو سال با کرونا درگیر بودند، ما در موضوع سفرهای خارجی باید به این توجه داشته باشیم فلذا سفرهای خارجی در این ایام ممنوع بوده و اختلال جدی ایجاد کرده است، فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و برنامه‌های بین‌المللی پس از کرونا به صورت پرحجم آغاز شده است، متروپلیس از سال گذشته دو یا سه برنامه بین‌المللی را برای جبران ایام کرونا برگزار کرده است. 
محمدخانی با بیان اینکه غیر از دو سفر رسمی شهردار به تاجیکستان و عراق، سفرهای مربوط به دفتر شهردار نداشتیم، یادآور شد: میزان رد درخواست سفر در کمیته سفرهای خارجی ۲۸ درصد است و حتی از موارد تایید شده نیز، ۲۶ درصد محقق نشده است؛ پس از کرونا اجلاس های بین المللی به صورت وبیناری در پیش گرفته شد و در ۱۳ اجلاس به صورت ویدئو کنفرانس شرکت کردیم؛ البته در برخی این کنفرانس ها مذاکرات دو جانبه و کسب کرسی در برنامه‌های آتی در اولویت قرار گرفته است.
وی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالات اعضای شورا با بیان اینکه به روزترین بخش سامانه شفافیت، سفرهای خارجی است، گفت: گزارش گیری و بارگذاری به زمان نیاز دارد و پس از آن در سامانه بارگذاری می‌شود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه در دو سال گذشته با اوج گیری اقدامات دیپلماسی کشور و دیپلماسی همسایگی باید از این ظرفیت در شهرداری استفاده کرد، گفت: اولویت ما در سفرها حضور کارشناسان است، می توانیم فرصتی را فراهم کنیم تا افرادی که در سفرهای خارجی حضور داشتند در صحن حضور پیدا کرده و گزارش محتوایی سفر را ارائه دهند.
محمدخانی در پایان با بیان اینکه ظرف یک ماه کتابچه سفرها به اعضای شورا ارائه خواهد شد، گفت: تلقی بنده این است که باید به دنبال توسعه روابط بین المللی شهرداری تهران باشیم؛ بنده به دنبال گسترش این روابط هستم و از این موضوع دفاع خواهم کرد. 
 
صادقی: گزارش و دستاوردهای سفرهای خارجی منتشر شود
پس از اتمام گزارش دبیر کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران، احمد صادقی، عضو شورا به بیان نکاتی پیرامون گزارش ارائه شده پرداخت و گفت: یکی از نکات مطرح شده در رابطه با شرکت در جلسات به صورت آنلاین است که پیشنهاد بسیار خوبی است که بسیاری از این جلسات را می‌توان به صورت آنلاین برگزار و شرکت کرد و نیازی به حضور فیزیکی و صرف هزینه‌های هنگفت نیست. 
وی در ادامه به عدم ارائه گزارش خروجی سفرهای خارجی در زمان مصوب اشاره و بیان کرد: بر اساس ماده ۴ مصوبه مدیریت تعارض منافع، شهرداری تهران مکلف است چند مشخصه را ناظر به کلیه سفرهای خارجی مرتبط با مسئولان مدیران و کارکنان شهرداری تهران و واحدهای تابعه اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نظر بگیرد؛ نخست اینکه گزارش خروجی و دستاورد سفر انجام شده در مدت عضویت از تاریخ ابلاغ مصوبه حداکثر تا سه هفته پس از اتمام سفر منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد؛ مقصد یا مقاصد سفر، طول مدت سفر، همراهان سفر، علت و ضرورت سفر و میزان و محل تعیین هزینه سفر و گزارش دستاوردهای آن باید ارائه شود.
 صادقی در ادامه در قالب تذکری نسبت به برخی موارد مطرح شده، اظهار داشت: یکی از نکات مهمی که در اینجا مطرح است این است که با توجه به اینکه سفرهای خارج، هزینه‌های هنگفتی را در برمی‌گیرد، میزان هزینه سفر بیان شود؛ نکته دوم اینکه چرا گزارش و دستاوردهای سفر منتشر نمی‌شود، این بسیار مهم است که خروجی این هزینه هنگفت حداقل به صورت جزوه‌هایی در دسترس عموم و کارشناسان قرار گیرد که مردم نسبت به دستاوردهای این سفر انجام شده مطلع شوند. 
 
امانی: گزارش ارائه شده صرفا آماری بود
در روند بررسی گزارش، ناصر امانی، عضو دیگر شورا با انتقاد از اینکه گزارش ارائه شده یک گزارش آماری است و اطلاعات جدیدی را ارائه نداده است، متذکر شد: مقایسه آماری سفرها در دهه ۹۰ و ۱۴۰۰ قیاس درستی نیست، در دهه ۹۰ هم در مدیریت شهری و هم در کشور ما شاهد شرایط متفاوتی با حال حاضر بودیم؛ این دهه، دهه گشایش دیپلماسی ما بود و تحریم‌های جدید فعلی را نداشتیم و به راحتی می‌توانستیم از هر کشور ویزا دریافت کنیم، امکانی که در حال حاضر وجود ندارد، لذا مقایسه کردن این دو دهه اشتباه است. 
وی افزود: مهمتر از همه اینکه نکاتی از قبیل ضرورت سفر و خروجی آن و اینکه کسانی که اعزام شده‌اند مدیران بودند یا کارشناسان در این گزارش مغفول مانده است، قالب سفرهایی که مدیران انجام می‌دادند برای نمایشگاه‌ها و یا کنفرانس‌ها بود و معمولا هنگام بازگشت گزارش ملموس و قابل بهره‌برداری به کمیته سفر ارائه نمی‌کردند؛ تصورم این بود که در گزارش امروز رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران این نکات لحاظ نشده است.
 
کاشانی: خروجی سفرهای خارجی برای مردم مهم است
در ادامه حبیب کاشانی، عضو شورا با بیان اینکه اگر ما برای هر سازمان و نهادی بخواهیم سفری را در نظر بگیریم منطقی نیست چرا که بسیاری از این سازمان‌ها منطقه‌ای هستند، اظهار داشت: گزارش‌های دریافتی از سفرهای خارجی حاوی نظر تخصصی عملیاتی نیست و نمی‌توانیم از آن‌ها به عنوان یک سابقه قوی استناد کنیم و صرفا در حد یک گزارش خبری و تصویری است، خروجی این سفرها برای مردم مهم است. 
کاشانی ادامه داد: نکته بعدی در خصوص سفرها عدم حضور مقامات و متخصصین مربوط است و عمدتا با حضور حداکثری کارمندان روابط عمومی صورت می‌گیرد و مدیران شهری کمتری حضور دارند، لذا درخواست می‌شود در سفرهای خارجی کارشناسان و متخصصان بیشتری حضور یابند، چرا که حضور هرچه بیشتر آن‌ها می‌تواند مثمر ثمر تر باشد. 
وی در ادامه با اشاره به حضور در برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی که نتیجه و حاصل مشخصی ندارد و تنها صرف هزینه اضافی را به دنبال دارد، متذکر شد: هزینه‌هایی که برای انجام این سفرها صرف می‌شود، بار قیامتی داشته و برای مردم است، لذا درخواست می‌شود حضور در سفرهای خارجی اینچنینی به گونه‌ای انجام شود که برای مردم نیز باری را به همراه داشته باشد.
 
قائمی: عضویت شهرداری در مجامع بین المللی با مجوز شورا باشد
علی اصغر قائمی، عضو دیگر شورا در خصوص نکات مطرح شده در گزارش فوق اظهار کرد: در مقیاس ملی دولت مکلف است زمان عضویت در کنوانسیون، معاهده و یا اجلاسی و یا هنگام انعقاد قرارداد بین‌المللی از مجلس شورای اسلامی کسب اجازه کند، آیا در نظام شورا و مدیریت شهری چنین رابطه‌ای حاکم است یا خیر؟ اگر این رابطه وجود دارد، پیشنهاد می‌شود در قالب طرحی این موضوع به تصویب برسد؛ به این ترتیب که اگر شهرداری قصد عضویت در معاهده‌ای را دارد، این مسیر را طی کند تا نمایندگان مردم در جریان جزئیات قرار بگیرند. 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از نشست‌های مجامع بین‌المللی که ما خود مبتکر و مبدع آن بودیم و دبیر و دبیرخانه دائمی آن در شهر تهران است، اولویت بیشتری نسبت به سایر مسائلی که در گزارش ذکر شده است، دارد؛ در گزارش ارائه شده ما مطلب جدیدی از مجمع شهرداران آسیایی مشاهده نکردیم لذا پیشنهاد می‌شود که روی این موضوع تمرکز و توجه بیشتری صورت گیرد، قطعا دستاورد بهتری را در پی خواهد داشت. 
 
سروری: مسئولین سختگیری لازم را نسبت به گزارش سفر داشته باشند
پرویز سروری، نایب رئیس شورا با بیان اینکه در دوره جدید شورا تلاش‌ها بر این بوده است که سفرهای خارجی منتج به نتیجه مطلوبی باشد، تذکر داد: تذکرات بجایی در این باره ارائه شد که این دغدغه نمایندگان جای تقدیر دارد، ما منکر ضرورت سفر نیستیم و می‌پذیریم که به دلایل دیپلماسی این سفرها باید انجام شود، اما این ابزار باید به نتیجه برای مدیریت شهری تبدیل شود.
 سروری ادامه داد: سفرهای خارجی دو دسته هستند: نخست نمایندگان و افرادی که نیازمند آن هستند و دوم افرادی که سفر به آن‌ها نیاز دارد یعنی حضور آن‌ها در سفر باعث می‌شود که نتایج به دست بیایند، مشاهده شده که افرادی بعد از رسیدن به مقصد مورد نظر در فرودگاه تا لحظه بازگشت دیگر دیده نشدند و این نشان می‌دهد که این افراد تنها برای تفرج و اهداف شخصی از این فرصت استفاده کرده‌اند؛ باید بسیار دقت شود که سفرهایی که انجام می‌شود منتج به نتیجه شود، لذا پیشنهاد می‌شود افراد و مسئولین کمیته سختگیری لازم را نسبت به گزارش سفر داشته باشند و گزارشی که ارائه می‌شود نباید صوری باشد بلکه باید حاوی محتوایی باشد که به درد زندگی مردم بخورد و در آن انتقال تجارب به خوبی صورت بگیرد؛ همچنین هر زمان که احساس شود حضور بی‌حاصل خواهد بود این سفر انجام نشود؛ سفر باید نتیجه داشته باشد، سفر کارشناسی با سفر مدیران فرق دارد، هر دو لازم است اما سفر کارشناسان بسیار ضروری‌تر است.
 
تشکری هاشمی: سفرهای خارجی ضروری، هزینه نیست، سرمایه گذاری است
در روند بررسی گزارش کمیته سفرهای خارجی، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز با طرح سوالی بیان کرد: از آنجایی که معمولا عنوان کردن سفرهای خارجی باعث نگرانی می‌شود و سوالاتی را در پی دارد برای شهری که سالانه صدها هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های شهری خود هزینه می‌کند، اگر بدون استفاده از تجربه موفق دنیا و بدون استفاده از روش‌ها و سیاست‌هایی که منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم می‌شود، باشد، باید از آن‌ها آگاه باشیم و هزینه و منابع خود را از سر جهل و بی‌اطلاعی صرف اقداماتی نکنیم که باعث از بین رفتن منابع داخلی می‌شود، به نظر می‌رسد رفتن به سفر نه تنها یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود. وی افزود: نوع نگاه به مدیریت شهر و الگوهای اداره شهر امروزه یکی از نیازهای ضروری برای همه مدیران شهری در همه شهرهای کشور است؛ باید از تجربیات دنیا استفاده کرد اما کار بیهوده انجام ندهند و سرمایه‌های داخلی را از بین نبرد، اگر سفر با این هدف یعنی کسب تجربه و انتقال دانش و آموزش‌های لازم انجام شود، یک مزیت محسوب می‌شود اما اگر به عنوان یک فرصت برای زنگ تفریح به آن نگاه شود، طبیعی است که نسبت به این موضوع دچار مشکل شویم.
تشکری در ادامه با بیان این نکته که به طور کلی سفر باید توسط کسانی انجام شود که بعدها بتوان از یافته‌های این صفحه برای حل مشکلات و مسائل شهری بهره برد، اظهار کرد: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در سیاست‌های مدیریت شهری، کشورهای هدف کدام‌ها هستند و در مورد چرایی آن نیز توضیحاتی ارائه شود و لیستی از دستاوردهای سفرهایی که تاکنون انجام شده نیز در اختیار شورا قرار گیرد؛ هنگامی که یک سفر انجام می‌شود برای یافتن یک گمشده است، گمشده ما در مدیریت شهری چه بوده و به چه چیزی دست یافتیم؟ و در نهایت صورتجلسات کمیته سفرهای خارجه شهرداری تهران ارائه شود؛ اینکه چه سفری انجام شده، چند نفر قرار بوده به سفر بروند، کدام سفرها لغو شده‌اند و در کدام سفرها اصرار بر حضور کارشناسان بوده است، در گزارش فوق در خصوص ضرورت انجام این سفرها توضیحی ارائه نشده است و سخنی نیز در این باره که حق ماموریت و هزینه‌ها به چه ترتیبی صورت گرفته بیان نشده است. 
 
علوی: سفرهای خارجی باید ارزش افزوده داشته باشد
احمد علوی، عضو دیگر شورا نیز در ادامه بررسی گزارش در پاسخ به سوالات و تذکرات مطرح شده از سوی اعضای شورا در توضیحاتی گفت: ما گزارش مکتوب سفرهای انجام شده را از از دستگاه‌های مربوطه دریافت کرده و در جلسات بعدی این گزارش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ اشکالات به درستی مطرح شده است اما ما هم این باوریم که سفرهای انجام شده باید ارزش افزوده داشته باشد. 
علوی گفت: نباید از کمیته نظارت انتظار زیادی داشت، این موارد به دلیل آنکه اجرایی است بر عهده خود شهرداری است و ما نمی‌توانیم چندان نسبت به این موضوع ورود داشته باشیم. 
 
چمران: هدف از انجام سفرها باید انتقال تجربه و آموزش باشد
در ادامه مهدی چمران، رئیس شورا، با ارائه توضیحاتی تذکر داد: اولین چیزی که مهم است ضرورت انجام سفر است که در خصوص آن توضیح داده شد؛ مورد دوم دستاورد سفر باید مشخص شود و سوم اینکه باید گزارش رسمی سفر در جای معینی منتشر شود؛ نتیجه این گزارش‌ها باید به صورت کتابچه یا جزوه منتشر می‌شود.
 چمران در واکنش به برخی تذکرات مبنی بر انجام سفرها با هدف بازدید و آموزش و فراگیری گفت: الان دیگر دنیا، دنیای رفتن و دیدن و فرا گرفتن نیست؛ ما در حال حاضر می‌توانیم همه چیز دنیا را در یک صفحه کوچک مشاهده کنیم و از همه علوم به خوبی آگاه شویم. هدف از انجام سفرها باید انتقال تجربه و آموزش باشد، نتیجه نیز باید به صورت رسمی منتشر شود.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: