• سه شنبه ١٦ خرداد ١٤٠٢-١٣:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٧٦٨
چمران در واکنش به ارائه گزارش اقدامات معاونت حمل و نقل: 8-152

شهرداری برای تحقق وعده خود از تمام ابزارها استفاده کند/ درخواست ورود دادستانی و قوه قضاییه به موضوع تامین اتوبوس

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه انتظارات ما در حوزه حمل و نقل عمومی برآورده نشده است خواستار ورود دادستانی و قوه قضائیه در رفع موانع تامین اتوبوس های شهری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ مهدی چمران در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای ششم و در واکنش به ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط جلال بهرامی، در معاونت حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه متاسفانه در حوزه حمل و نقل عمومی بخصوص موضوع اتوبوس به نقطه مطلوب نرسیدیم و انتظارات ما برآورده نشده است، اظهار داشت: علت اصلی این عقب ماندگی این است که کارخانه های خودروسازی مخصوصا در خط تولید اتوبوس ها نمی توانند تعهدات خود مبنی بر تحویل دستگاه های اتوبوس را عملیاتی کنند.
وی یادآور شد: درپاییز سال گذشته در دو جلسه ای که در این خصوص با مجلس شورای اسلامی و عاملان خودرو ساز اتوبوس برگزار شد به آنها سوال شد که تا عید نوروز 1402 چه میزان می توانید اتوبوس تحویل دهید که آنها از همان جلسه اعلام کردند تا 14 ماه دیگر می توانند 1000 دستگاه تحویل دهند اما با این توضیحات سوال شد که با توجه به عدم واردات اتوبوس های کم کارکرد این خلاء ناوگان عمومی چطور حل شود ؟
رییس شورای شهر با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی افراد هم با دید تک بعدی و از روی عرق ملی دست اندازهایی برای خرید اتوبوس های دست دوم ایجاد کردند، اظهار کرد: این اقدام متاسفانه منجر به بروز اتلاف وقت شهروندان و ماندن در صف های طولانی می شود و علی رغم ماندن شهروندان زیر باد و باران و آفتاب و گرما و بروز آسیب های روانی موکداً بر این امر مصر هستند که باید از تولیدات داخل اتوبوس بخرید.
وی با انتقاد از ابراز چنین موضع گیری های غیر کارشناسی اذعان کرد: ما بارها بر این گفته ها اقدام انجام دادیم و گفتیم که اتوبوس ساخت داخل به ما بدهید که می گویند نمی توانیم چرا که خط تولید اتوبوس ها تعطیل شده و ما می گوییم خط تولید را احیا کنید در نهایت می گویند چون سالها تعطیل شده در حال حاضر امکان احیای خط تولید اتوبوس مقدور نیست.
چمران افزود: قطعا ما در این مرحله توقف نخواهیم کرد و بدانیم اگر توقفی در این خصوص با وجود این دست اندازها و اظهارات غیر کارشناسی بوجود بیاید آبروی مدیریت شهری و شهر خواهد رفت و این اقدامات باید با کمک نفر اول دولت که شخصا در این حوزه ورود کردند ، وزارت صمت و دیگر دستگاه های مرتبط صورت گیرد و نباید بگذاریم کسانی با نگاه سودجویی مانع از انجام اقدامات رفاهی برای مردم شویم.
وی اذعان کرد: موضوع اتوبوس و کمبود آن در حال حاضر به بحث ملی تبدیل شده و از ساختار شهری خارج شده و حتی معطوف به بخش های جزیی دولت نیست و برای این رفع این مشکل بودجه ملی اختصاص یافته است از سوی دیگر ما هم در شورای شهر بودجه مازاد اختصاص دادیم تا بتوانیم این بحران را حل و فصل کنیم.
رییس شورای شهر با تاکید به اینکه از مهر سال گذشته بارها و در فواصل مختلف اعلام کردیم که خط تولید اتوبوس ها را راه اندازی کنید اما متاسفانه هیچ اقدامی را انجام ندادند اظهار داشت: پیگیری این کوتاهی وظیفه وزارت صمت است و باید دست به کار شود؛ موضوع ساخت خودروهای شخصی از یک طرف و این هم از ماجرای ساخت اتوبوس ها که ماجرای هزار مثنوی است.
وی تاکید کرد: باید تمامی دستگاه های مرتبط ضمن هماهنگی های لازم اقدامات فوری در این موضوع انجام دهند چرا که ما بر این باور هستیم که می توان این خطوط تولید اتوبوس ها را به سرعت راه اندازی کرد.
چمران با بیان اینکه برخی شرکت ها اعلام کردند تا پایان سال رقمی حدود 1000 دستگاه اتوبوس نو و 500 دستگاه اتوبوس بازسازی خواهد شد گفت: قطعا با این ارقام شهرها از بحران کمبود اتوبوس خارج نخواهند شد و نقطه مطلوب این است که تا پایان سال تهران دارای 4000 دستگاه اتوبوس فعال باشد.
وی در ادامه متذکر شد: هنوزهم در خصوص تحویل 100 دستگاه اتوبوس برقی شبهه وجود دارد و هنوز اعلام قطعی نشده اما اگر لازم بدانیم باید قوه قضاییه و دادستانی را به میدان بکشیم تا حداقل بتوانیم این معضلات را تا حد ممکن کنترل کنیم؛ اکر لازم است اتوبوس خریداری شود این کار انجام شود، اگر لازم است خط تولید فعال شود ساخت اتوبوس انجام و اتوبوس ها به چرخه حمل و نقل عمومی وارد شوند.
رییس شورای شهر تهران خطاب به سازندگان اتوبوس که مدعی ساخت هستند تاکید کرد: ما نمی توانیم مردم را در تابستان گرم، زمستان سرد و زیر آفتاب و باران نگه داریم و بگوییم اتوبوس سازهای خصوصی ما نمی توانند این تعداد بیشتر بسازند؛ چرا وقتی نم یتوانید بسازید ادعا می کنید؟
چمران با اشاره به اینکه متاسفانه در بسیاری از مواقع دم از خودکفایی می زنیم اما در موضوع اتوبوس با چالش جدی مواجهیم و علل آن سودجویی کارخانه های خودروسازی است، یادآور شد: متاسفانه در پس این سودجویی ها زجری است که متحمل مردم است از این رو شهرداری تهران بنا بر ادعایی که اظهار کرده تا پایان سال 4هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی الحاق خواهد کرد بر ادعای خود بماند و از تمام ابزارها برای تحقق این شعار استفاده کند.
رییس شورای شهر تهران در پایان با بیان اینکه باید زودتر به نوسازی و اورهال مترو می رسیدیم، اظهار کرد: از شرکت مترو برای اورهال و ساخت ایستگاه ها بسیار تقدیر و تشکر می کنیم اما در مجموع در توسعه ناوگان هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: