• سه شنبه ١٦ خرداد ١٤٠٢-١٥:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٧٦٩
گزارش حمل و نقلی مدیران شهری در صحن شورا؛ 10-152

از نوسازی بیش از 5 هزار تاکسی و قیمت نجومی اتوبوسهای شهری تا احداث تراموا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت متروی تهران با حضور در صحن شورا ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه عمل و نقل عمومی در شهرداری تهران، پاسخگوی اعضای شورا شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای ششم، جلال بهرامی و محسن هرمزی گزارشی از اقدامات انجام شده در معاونت حمل و نقل و ترافیک و شرکت متروی شهرداری تهران را قرائت و اعضا را از آخرین فعالیت های انجام شده و در حال انجام این معاونت مطلع کردند. 
جلال بهرامی ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در معاونت حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: اقدامات ۲۰ ماهه اخیر معاونت به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شده و مشخصه ای نیز بر اساس بودجه مصوب شهرداری تهران پیش بینی شده و هرجا از بودجه خارج شود تحت عنوان چشم انداز شهرداری است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در دو ماهه اول امسال بازسازی اتوبوس ها را دستور کار قرار دادیم، یادآور شد: در مترو نیز در خط ۶ بهره برداری از ایستگاه ها و اورهال ۴۹ واگن را در نظر داشتیم؛ بهره برداری از ۲.۵ کیلومتر مسیر ایستگاه شهید دادمان و هفده شهریور را در مدت اخیر اجرا کردیم و ۹.۵ کیلومتر میانی خط ۶ نیز به اجرا درآمد.
 
نوسازی ۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه تاکسی در ۲۰ ماه
وی با اعلام اینکه ۱۴ کیلومتر و ۱۰ ایستگاه در مترو به بهره برداری رسید، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۴۸۰ دستگاه تاکسی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۵۸۵ دستگاه نوسازی شد و پرداخت حق السهم ۶۳۰ دستگاه ون را انجام دادیم اما ۱۹۸ دستگاه ون تحویل داده شد که برابر پولی است که پرداخت کرده ایم؛ نوسازی ۵۲۳ دستگاه به صورت نقدی بوده و برای ۴۶۵ دستگاه نیز پول واریز کردیم اما در مجموع در طول ۲۰ ماه ۵ هزار و ۵۸۵ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کلنگ زنی و طراحی اجرای ۱۰ هزار واحد پارکینگ، تصریح کرد: تلاش شد عقب ماندگی ها در این زمینه ها جبران شود و خوشبختانه کار مجدداً در این بخش آغاز شده است؛ ساماندهی پارک حاشیه ای نیز صورت گرفته و تا پایان تابستان ۲۰۰ هزار پارک حاشیه ای ساماندهی می شود.
 
کاهش ۶ درصدی تصادفات در پایتخت
بهرامی از کاهش ۶ درصدی تصادفات در سطح شهر خبر داد و افزود: یکی از معضلات ما پایانه شرق بود که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با توجه به غیر فعال بودن در طول سالهای اخیر ۲۰ درصد پیشرفت منفی داشت که برای حل مشکل از محل قراردادهای مترو وارد شدیم تا طرح اجرایی شود و تا شهریورماه بتوانیم طرح را به نتیجه برسانیم.
وی با بیان اینکه کار توسعه ای از سوی مرکز معاینه فنی در این مدت صورت گرفت، یادآور شد: ۲۸ پارکینگ را در نهضت پارکینگ سازی دنبال کردیم که برای ۱۲ پارکینگ توافق نهایی انجام شده، پنج پارکینگ اجرایی شده و ۱۱ پارکینگ نیز در حال ساخت است.
 
اختصاص ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شتاب اولیه به کارها داده شده که در نیمه دوم فعالیت مدیریت شهری خود را نشان می دهد، تصریح کرد: بودجه ابلاغی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که تحت عناوین مختلف آمده است؛ یکی از بیشترین اعداد ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی است چراکه عقب ماندگی های جدی در این زمینه داریم.
بهرامی تأکید کرد: امسال نزدیک به هفت درصد حمل و نقل را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد و تغییراتی که در تاکسی، ون و مترو اتفاق می افتد منجر به کاهش هفت درصدی سفرهای شخصی خواهد شد.
وی با بیان اینکه اعداد بر اساس بودجه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تأمین ۱۲ هزار دستگاه موتور سیکلت، ۲۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، چهار هزار دستگاه ون، سه هزار دستگاه افزایش ناوگان اتوبوسرانی با توافق با وزارت کشور و ۲۴۱ دستگاه واگن اورهال شده در مترو از برنامه های ما به شمار می رود.
 
در موعد تصویب بودجه قیمت اتوبوس چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و الان هفت میلیارد تومان
 بهرامی با تأکید بر تلاش برای تأمین اتوبوس از تولید داخل، گفت: پارسال قیمت اتوبوس سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده اما حالا هفت میلیارد تومان است؛ روزی که بودجه تصویب شد قیمت اتوبوس چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود اما با تغییرات ارزی، قیمت به هفت میلیارد تومان رسیده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه رئیس جمهور چند بار دستور آنی را برای دریافت استانداردهای اتوبوس ها داده بود، اظهار کرد: ما پارسال قولی از وزارت کشور داشتیم که محقق نشد؛ ما قدرالسهم نزدیک به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما کمتر از ۱۷۰ دستگاه را تحویل گرفتیم.
بهرامی با بیان اینکه سامانه قدیمی با بیش از ۱۰ سال برای کارت بلیت ها وجود داشت، خاطرنشان کرد: اقدام فشرده ای در طول چند ماه انجام شد تا در مترو و اتوبوسرانی، مشکل در این زمینه برطرف شود؛ از اسفندماه در مترو زمینه هایی برای صدور کارت بلیت فراهم شده و در پایان تابستان در اتوبوسرانی بخش عمومی مشکلات دریافت پول نقد و سایر موارد برطرف خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: هشت هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی پیش بینی شده که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بهسازی و پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید است و ما ظرفیت سازی تأمین ناوگان را در استعداد بالفعل کشور دنبال می کنیم.
 
تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس تا نیمه اول سال آینده
وی با بیان اینکه باید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری داشته باشیم، یادآور شد: نیاز اولیه را که سه هزار دستگاه است تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهیم رساند و سپس به سمت تأمین اتوبوس برقی خواهیم رفت.
بهرامی با اعلام اینکه برای رسیدن به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: با تمام تولیدکنندگان برای تأمین اتوبوس، مذاکراتی داشتیم و تا امروز شرکت های سایپا دیزل، وزارت دفاع، زامیاد و دیگر تولیدکنندگان در لیست مذاکرات ما قرار دارند.
وی با بیان اینکه قرار بود هزار و ۱۰۰ دستگاه از سوی وزارت کشور از تولیدات ایران خودرو به ما تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: ما وقتی دیدیم تعهدات عملی نشد خودمان وارد مسیر خرید اتوبوس شدیم و قرارداد قطعی 1000 دستگاه را منعقد کردیم تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه را به ما تحویل دهند که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تا مهرماه تأمین می شود.
بهرامی با اشاره به تعهدات دیگر شرکت ها، یادآور شد: با یکی از شرکت ها نیز قرارداد تأمین ۱۰۰ اتوبوس سه کابینه تولیدی در ترکیه را منعقد کرده ایم که ۵۰ دستگاه امسال و ۵۰ دستگاه نیز در سال آینده تأمین خواهد شد.
 
بازسازی ۹۶۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه تا پایان سال 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور استاندارد اتوبوس برقی شرکت مپنا تأیید شد، گفت: از این شرکت و شرکتی دیگر هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تأمین خواهد شد که امسال ۲۰۰ دستگاه برقی تعهد داده شده اما توان تأمین ۵۰۰ دستگاه وجود دارد.
وی ادامه داد: ۲ هزار دستگاه اتوبوس در حال حاضر داریم که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی و وارد خط می کنیم و تا پایان سال ۹۶۰ دستگاه دوکابینه بازسازی کامل خواهند شد تا ناوگان سرپایی را در خطوط بی آرتی داشته باشیم.
 
تا ۴۵ روز آینده تمامی تفاهم نامه‌ها تبدیل به قرارداد می‌شوند
بهرامی با بیان اینکه ۳۶ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد و یا تفاهم نامه اولیه منعقد و مدل مالی آن تعریف شده است، گفت: تا ۴۵ روز آینده همه تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه بدون در نظر گرفتن توان وزارت کشور هزار و ۱۷۰ دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان خواهیم کرد، یادآور شد: طبق پولی که پرداخت کردیم اگر وزارت کشور به تعهد خود عمل کند هزار و ۶۷۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال در ناوگان خواهیم داشت و در مجموع چهار هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال خواهند بود.
بهرامی با بیان اینکه شهردار تهران به صورت هفتگی اقدامات را پیگیری می کند، گفت: مولدسازی دارایی ها در شرکت اتوبوسرانی در دستور کار بود و تلاش کردیم به حریم منتقل شود تا بتوانیم از دارایی ها استفاده کنیم.
 
۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی برای قراردادهای اتوبوسرانی پرداخت شد
وی همچنین تصریح کرد: ۷۰۰ نفر از کارمندان سازمان اتوبوسرانی تا پایان سال قبل بازنشسته شدند و امسال نیز ۵۰۰ نفر بازنشسته می شوند و خرید خدمات انجام خواهیم داد و تا جایی که بتوانیم نمی خواهیم نیروی جدیدی استخدام کنیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ایستگاه های اتوبوس باید ساماندهی و نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی برای قراردادها در اتوبوسرانی انجام شده است؛ ۵۰ درصد تأمین منابع از محل تسهیلات بانکی، ۲۵ درصد غیرنقدی و ۲۵ درصد نقدی است.
جلال بهرامی در پایان در واکنش به اظهارات اعضای شورای شهر نیز گفت: بنده پاسدار هستم و برای گرفتن پست به شهرداری نیامده ام و در هیچ ستادی کار نکرده و جان خود را می دهم تا مشکلات شهر برطرف شود.
 
واریز پیش‌پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تا پایان خرداد
محسن هرمزی در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش اقدامات انجام شده در شرکت مترو، اظهار کرد: از محل مبلغ ۷۷ میلیون یورویی وزارت کشور برای تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن، ۵۸ میلیون یورو تأمین شده و در حساب بانک شهر است و امیدواریم بتوانیم پیش پرداخت را تا پایان این ماه داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران با بیان اینکه حواله نقدی نیز به تاریخ ۲۰ خردادماه داریم و برای تتمه تأمین اعتبار ۱۱۸ میلیون یورو، تسهیلات می گیریم، خاطرنشان کرد: این تسهیلات در کمیته اعتبارات مصوب شده و در حال دریافت مجوز بانک مرکزی هستیم؛ چون قول داده بودیم، قریب ۵۰ درصد مسئله حل شده و در تلاش هستیم امور تسریع شود؛ ذی نفعان متعدد باعث شدند که موانعی ایجاد شود.
وی همچنین تصریح کرد: خط ۱۱ مترو در تفاهم نامه با مپنا به صورت مشارکتی اجرا می شود و ۵۰ رام قطار هشت واگنه با واگن سازی پارس دنبال خواهیم کرد که گزارش آن به صورت مجزا ارائه خواهد شد.
هرمزی با بیان اینکه هدف گذاری بر اساس بودجه ابلاغی و برنامه های پیش فرض است، گفت: تکمیل ۱۳ ایستگاه را به عنوان پیش فرض در نظر گرفتیم که ایستگاه علامه جعفری در همین راستا تحویل داده شد؛ اولویت اول ما تکمیل خطوط هفت گانه بود و سعی کردیم بهره برداری ناقص و گسسته در خط ۶ تکمیل شود که قطعه میانی این خط را تا پایان سال قبل به نتیجه رساندیم، امسال هم تلاش می کنیم قطعه شمال غربی شامل حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا کوهسار را با سه ایستگاه به نتیجه برسانیم.
وی تأکید کرد: امسال در قسمت میانی خط ۶ ایستگاه میدان خراسان، نجات اللهی، هفدهم شهریور و سرباز را تکمیل خواهیم کرد و در تلاش هستیم قسمت جنوبی را نیز تا شهرری ادامه دهیم بدین منظور، فعالیت دستگاه حفار به صورت سه شیفته انجام می دهد.
 
تفاهم نامه 1000 میلیاردی با قرارگاه خاتم
مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران با بیان اینکه تفاهم نامه خط ۱۰ به قرارداد تبدیل شده و ۴۰۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: هزار میلیارد تومان برای اجرای این خط با قرارگاه خاتم الانبیاء در نظر گرفته شده و تیر ماه حفاری خط ۱۰ آغاز خواهد شد که رقم آن از محل تهاتر با سپاه پاسداران انجام خواهد شد که مازاد بودجه است.
وی با بیان اینکه در خط ۹ نیز با مدل جدیدی پیش رفته ایم و تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم منعقد کرده ایم، یادآور شد: برای خط ۱۱ نیز درخواست داریم که کمیسیون حمل و نقل شورا وقتی اختصاص دهد تا گزارش کامل را ارائه دهیم.
هرمزی اظهار کرد: دو قرارداد از سوی شرکت بهره برداری و واگن سازی برای تأمین قطعات منعقد و منابع مالی تأمین شده که اولین رام قطار دی سی در راستای اورهال مترو، وارد خط خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مترو شهر تهران با بیان اینکه مطالعات احداث تراموا در سازمان حمل و نقل و ترافیک در حال انجام است، گفت: در صورت تأیید این طرح، اجرای آن به صورت مشارکتی خواهد بود.
وی با اشاره به تکمیل پایانه شرق با مشارکت شرکت مترو، یادآور شد: قرار بر این است که تکمیل پایانه توسط پیمانکاران مترو و از محل ظرفیت قراردادهای این شرکت تا پایان شهریورماه انجام شود.
 
گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: