• يکشنبه ٢٢ تير ١٣٩٩-١١:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٨٣١٣
سید حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر گزارش داد

تحقق 54 درصد از درآمدهای شهرداری در 3 ماهه اول سال 99

سید حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سه ماه امسال 54درصد از درآمدهای شهرداری تحقق یافته است، اظهار کرد: بدون شک اگر مصوبات اخیر شورا نبود، امکان تخفیف 25 درصد جایزه خوش حسابی به مودیان عوارض شهری تا پایان خرداد ماه سال جاری، و تمدید مبنای محاسبه مورد عمل سال 98 برای سه ماهه اول امسال عملیاتی نمی شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، سیدحسن رسولی در دویست و بیست و ششمین جلسه شورا، گزارش حساب های درآمد و هزینه شهرداری تهران و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب را در خرداد ماه و سه ماهه سال 1399 را ارائه کرد.

وی درباره  عملکرد حساب درآمد و هزینه سه ماهه، اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی سه ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 76هزار و 436 میلیارد ریال اقدام کرد. طی این دوره سه ماهه مبلغ 41هزار و 689 میلیارد ریال معادل 54 درصد درآمد کسب شده است. بنابراین طی سه ماهه مذکور کسری عملکرد 34هزار و747 میلیارد ریال معادل 46 درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می شود.

وی ادامه داد: از کل درآمد سه ماهه (41 هزار و689) مبلغ 12هزار و635 میلیارد ریال معادل 30درصد آن درآمد پایدار و 70 درصد آن درآمد ناپایدار است.    

 خزانه دار شورای شهر تهران درباره عملکرد هزینه ای سه ماهه، نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 65هزار و566 میلیارد ریال هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ 37هزار و 993 میلیارد ریال (58 درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است. از این مبلغ 9/99 درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است. و 1/0 درصد آن غیرنقدی است. بدیهی است این شاخص نمایانگر میزان ثبت رویدادهای هزینه ای در دفاتر مالی بوده، و آثار دیگری بر آن مترتب نیست

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره  عملکرد حساب درآمد و هزینه خرداد، تصریح کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی خرداد ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف 25هزار و 479 میلیارد ریال اقدام کند. در این ماه مبلغ 14هزار و 597 میلیارد ریال معادل 57 درصد درآمد کسب شده است. از کل درآمد خرداد (14 هزار و597) مبلغ 4هزار و 177 میلیارد ریال معادل 29درصد آن درآمد پایدار و 71 درصد آن درآمد ناپایدار است.    

وی ادامه داد: شهرداری تهران در خرداد ماه تا سقف 21 هزار و 855 میلیارد ریال اجازه هزینه کرد داشته، که با اعلام مبلغ 13هزار و 798 میلیارد ریال در خرداد ماه تقریباً معادل 63 درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است. از این مبلغ 9/99 درصد آن بصورت پرداخت های نقدی است، و ۰.۱ درصد آن غیرنقدی است.

رسولی درباره تحلیل و ارزیابی (خرداد ماه و سه ماهه سال 1399)، اظهار کرد: کسب درآمد، متاثر از آثار و عواقب بروز و گسترش ویروس کرونا و اختلال های ایجاد شده در فضای کسب و کار شهری، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و از 95 درصد در سال 98 به 54درصد در سال جاری رسیده است. بر این اساس و نظر به غیرقابل پیش بینی اعلام شدن پایان دوره این ابتلاء جهانی، هشدار داده و پیشنهاد می کنم این شاخص در ریل ‌گذاری جدید مدیریت شهری به جد و به صورت عملی مورد امعان نظر قرار گیرد. بدون شک اگر مصوبات اخیر شورا نبود، امکان تخفیف 25 درصد جایزه خوش حسابی به مودیان عوارض شهری تا پایان خرداد ماه سال جاری و تمدید مبنای محاسبه مورد عمل سال 98 برای سه ماهه اول امسال عملیاتی نمی شد. و شاخص عدم تحقق پذیری منابع درآمدی، که در این دوره سه ماهه 46 درصد شده است، از این میزان نیز فراتر می‌رفت.

وی با بیان اینکه از کل درآمد وصولی خرداد ماه (14 هزار و597میلیارد ریال) 29درصد آن پایدار و 71درصد آن ناپایدار است، تصریح کرد: از کل درآمد وصولی سه ماهه (41 هزار و689میلیارد ریال) 30درصد آن پایدار و 70درصد آن  ناپایدار است.

رسولی با تاکید بر اینکه در گزارش ارائه شده، هزینه‌ها 9/99درصد  نقدی است، گفت: 30هزار و 575 میلیارد تومان 80 درصد آن به مبلغ 24هزار و 460 میلیارد تومان نقد و 6هزار و 115 میلیارد تومان آن غیرنقد است. طی سه ماهه اخیر از 80 درصد منابع نقد 9/99 درصد و از 20 درصد بودجه غیرنقد فقط یک دهم درصد تحقق یافته است. به عبارتی فرآیند تامین منابع غیرنقد از طریق تهاتر املاک عملاً تعطیل نیست. بر این اساس دفع موانع موجود و عملیاتی شدن کل 20 درصد منابع غیرنقد را در نه دوازدهم سال انتظار دارم.

وی تاکید کرد: پیش بینی افق مالی فرا روی نه دوازدهم سال مالی جاری، نوید بخش بهبودی این شاخص ها (تحقق و عدم تحقق درآمد) در ماه های باقیمانده سال نیست. با این برآورد، اتخاذ سبک مدیریت ریاضتی و کاهش اساسی هزینه ها، نه فقط یک انتخاب، بلکه وظیفه اجتناب ناپذیر آقای شهردار و همکارانشان خواهد بود. ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز وظیفه داریم، ضمن همراهی با مدیریت شهری پایتخت از وضع تکالیف مالایطاق برای شهرداری خودداری کنیم.

خزانه دار شورای‌ شهر تهران در پایان‌ گفت:  ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی، سال گذشته طی همین بازه زمانی انجام نشده بود. در حالیکه طی 3ماهه امسال، این شاخص تا سقف 58 درصد ثبت شده است.

 
(226-5)

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: