• سه شنبه ٢٠ مهر ١٤٠٠-١٤:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٧٣٥
بختیاری در صحن شورا:

امسال تهران سه درصد کاهش مصرف آب شرب را تجربه کرد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با حضور در صحن شورا گفت: امسال با وجود کاهش نزولات، علیرغم افزایش چند درجه حرارت هوا، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ شهر تهران، نه‎تنها افزایش مصرف نداشتیم، بلکه کاهش سه درصدی مصرف آب شرب شهروندان تهران را شاهد بودیم. این درحالیست که هرسال 5/2 درصد افزایش مصرف داشتیم.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، محمد رضا بختياري مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان تهران در پانزدهمین جلسه شورا حضور پیدا کرد و گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه داد.

او در مقدمه سخنان خود تشریح کرد: استان تهران حدود یک درصد مساحت و حدود 18 درصد جمعیت کشور را پوشش میدهد و 17 درصد آب کشور را مصرف میکند. و متوسط بارندگی سالانه تهران، 280 میلیمتر است که معادل متوسط بارش کل کشور و یک سوم متوسط بارش جهانی است و این درحالیست که مصارف تهران حدود چهارمیلیارد و سیصد و پانزده میلیون مترمکعب است که حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون مترمکعب از آب سطحی و دو و نیم میلیارد متر مکعب هم از منابع زیرزمینی است که شامل چاه و چشمه و قنات میشود.

وی افزود: متوسط کسری مخزن سالیانه استان تهران حدود 150 میلیون متر مکعب است که چهل میلیون متر مکعب آن مربوط به شهر تهران است.

بختیاری ادامه داد: سال آبی گذشته، به لحاظ میزان نزولات جوی آسمان، بدترین سال آبی در 50 سال اخیر بود و تهران در این سال 37 درصد کاهش بارندگی و لذا 350 میلیون متر مکعب کسری مخازن داشت. (سال آبی از ابتدای مهرماه تا انتهای شهریور محاسبه میشود) در حال حاضر در ابتدای سال آبی جدی هستیم و متاسفانه چهار دهم میلیمتر در استان داشتیم و این درحالیست که متوسط بارندگی سال گذشته 14 میلیمتر بوده است و در حال حاضر مخازن شهر تهران حدود 452 میلیون مترمکعب آب دارند و این درحالیست که این رقم در سال گذشته 751 میلیون مترمکعب بود و این یعنی حدود 300 میلیون متر مکعب کسری مخازن داریم.

او افزود: امسال با وجود کاهش نزولات، علیرغم افزایش چند درجه حرارت هوا، خوشبختانه برای اولین بار در تاریخ شهر تهران، نهتنها افزایش مصرف نداشتیم، بلکه کاهش 3/0 درصدی مصرف آب شرب شهروندان تهران را شاهد بودیم. این درحالیست که هرسال 5/2 درصد افزایش مصرف داشتیم. امسال شهر تهران علیرغم همه مسائل و مشکلات، یک ساعت قطعی آب ناشی از نبود آب را هم تجربه نکرد و منبعد نیز علیرغم همه مشکلات، برنامهریزی میکنیم که تا پایان سال شهر تهران مشکل آبی نداشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تشریح کرد: آب شرب تهران از پنج سد لار، امیرکبیر، طالقان، لتیان، ماملو تامین میشود و مصرف آب شرب تهران نیز سالانه حدود یک ملیارد و هشتاد ملیون مترمکعب است که این میزان توسط 540 حلقه چاه در شهر تهران هم حمایت میشود. درواقع در شرایط نورمال 70 درصد آب تهران از آبهای سطحی تامین می‏شود و 30 درصد از آبهای زیرزمینی و همچنین سرجمع در استان تهران حدود 1078 حلقه چاه داریم اما چون از بابت فرونشست وضع دشتهای اطراف تهران نظیر دشت ورامین و حوزه قائم بحرانی است، باید روی آبهای سطحی سرمایهگذاری کنیم. این میزان فرونشست در سال 89 حدود 10 سانتیمتر بود و در سال 97 به 30 سانتیمتر رسید.     

او افزود: شرکت آب و فاضلاب تهران خود شامل 6 شرکت است و مناطق 22گانه را به شش منطقه تقسیم نموده است که توسط این شش شرکت پوشش داده میشوند.

بختیاری خاطرنشان کرد: کار بزرگی که در چندسال اخیر در تهران و بویژه جنوب تهران انجام شد، احداث تصفیهخانه هفتم بود. مناطق شمالی و مرکزی تهران عموما از آب سطحی استفاده میکنند و مناطق جنوبی از آب زیرزمینی و این تصفیه خانه هفتم برای نخستین بار آب سطحی را به جنوب تهران منتقل کرد و بدین ترتیب هم کیفیت آب جنوب تهران بالا رفت و هم برداشت ما از منابع زیرزمینی کاهش پیدا کرد. درحال حاضر پنج هزار لیتر آب وارد مناطق جنوبی تهران میشود و تماما جای منابع زیرزمینی را گرفته است.

او در ادامه در خصوص طرحهای شرکت آب و فاضلاب تهران، به طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران اشاره کرد و گفت: در شهر تهران حدود 9 هزار کیلومتر خط لوله و شبکه آبرسانی داریم که عمر 40 درصد اینها بالای 50 سال است و بسیاری از هدررفت آب تهران بخاطر همین شبکههای فرسوده است. طبق این طرح و ایده آن که از کشور ژاپن گرفته شده، اگر خدای ناکرده تهران دچار زمین لرزه شود و بخشی از شبکه آبرسانی تخریب شود، با 117 مخزن بزرگ شمال تهران و 340 مخزنی که در مسیر شبکه آبرسانی تهران داریم، خدماترسانی را ادامه خواهیم داد.

بختیاری گفت: طرح بعدی نیز طرح جامع آب شهر تهران است که باید طرف پنج سال آینده تکمیل شود. این طرح سدها و تصفیهخانه‏ها را به خط لوله به هم متصل میکند و جایگزین خط لولههای قدیمی میشود و استان البرز را هم پوشش میدهد.

او سپس به فاضلاب تهران پرداخت و گفت: اما در بخش فاضلاب 88 درصد شبکه تهران اجرا شده است و غیر از مناطق 21 و 22 تقریبا فضالاب تمامی مناطق تهران در حد 95 درصد اجرا شده است اما تصفیهخانههای ما درحد 55 درصد آمادگی دارند و خطوط لولهگذاری هم در حد 90 درصد به انجام رسیده است. اما در مناطق 21 و 22 به دلیل عدم اجرای شبکه فاضلاب، بخشی از فاضلاب در این منطقه جاریست. همچنین 12 تصفیهخانه برای تهران تاسیس شده است که 3 تصفیهخانه 65 درصد فاضلاب تهران را پوشش می‏دهد. اما 35 درصد شهر تهران نیازمند تاسیس 10 تصفیهخانه دیگر است و برای این کار هم به پول نیاز است و هم به زمین.  

9-15            

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: