• يکشنبه ١ خرداد ١٤٠١-١٥:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٣١٣
مدیرعامل شرکت آبفای تهران: 11-64

انتقال آب سد ماملو در راستای توزیع عدالت اجتماعی به مناطق جنوبی پایتخت بود

محمدرضا بختیاری اظهار داشت: برای اولین بار سد ماملو وارد مدار شد و پنج میلیون متر مکعب آب به جنوب و جنوب شرق تهران گسیل شد و ۲.۵ میلیون نفر از مردم جنوب تهران از این منابع آب بهره مند شدند که در عدالت اجتماعی در کیفیت آب، گام بسیار بزرگی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در شصت و چهارمین جلسه شورا، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در صحن شورا حضور پیدا کرد و گزارش خود در خصوص عملكرد سال ۱۴۰۰ شركت آب و فاضلاب استان تهران را ارائه نمود.
اما مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در مقدمه این موضوع گفت: مصوبه تامين منابع مالي مورد نياز پروژه هاي توسعه و بازسازي تاسيسات آب و فاضلاب شهري و اجراي طرح آبرساني اضطراري شهر تهران و تامين بخشي از كسري قيمت تمام شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب به استناد تبصره 3 قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری مصوب سال 77 مجلس، در سال ۹۸ براي يك دور ۵ ساله به تصويب رسيده بود.
او افزود: اين مصوبه با رویکرد حمایت از طرح های آب و فاضلاب و پروژه های آبرساني و تكميل شبكه فاضلاب و موضوع آبرساني اضطراري در شهر تهران به تصویب رسید.
پیرهادی ادامه‌داد: طي ٣ سال گذشته برخي از موضوعات نظير احداث تصفيه خانه ششم و هفتم و طرح اسكاداي آب و فاضلاب و طرح آبرساني از سد ماملو با توفيق بيشتري از محل درآمدهاي اين مصوبه به اجرا درآمده است.
سپس محمدرضا بختیاری نیز گفت: آب شهر تهران توسط پنج سد طالقان، امیرکبیر، لار، لتیان و ماملو تامین می شود که مخازن آن یک میلیارد متر مکعب است که ۵۰ درصد از غرب و ۵۰ درصد از شرق تهران را تامین می کند و در پایتخت ۶۰۰ حلقه چاه داریم که ۳۰ درصد منابع زیرزمینی از محل این چاه هاست و مصرف آب شرب از هفت تصفیه خانه شهر تهران یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب است و ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر از این آب شرب بهره مند می شوند.
او افزود: یک میلیون و ۱۴۵ هزار انشعاب و ۱۰ هزار کیلومتر لوله گذاری در شهر انجام شده است. ۱۴۹ باب مخزن در شهر تهران وجود دارد که حجم آن دو میلیون و ۷۳۵ هزار متر مکعب است.     
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با تأکید بر اینکه امسال دومین سال خشکسالی متوالی است، تصریح کرد: وضعیت بارندگی استان تهران اصلا مناسب نیست و تا کنون ۱۷۹ میلی متر بارندگی داشتیم و در حال حاضر تهران جزء شش استان با تنش آبی به شمار می رود.
بختیاری همچنین گفت: سال قبل حجم آب ۸۱۷ میلیون متر مکعب بوده و امسال به ۶۱۵ میلیون متر مکعب رسیده که بر این اساس کاهش ۲۰۰ میلیون متر مکعبی را شاهد بودیم . این اتفاق، تهران را با مشکل روبه رو کرده و تمام چاه ها در مدار قرار گرفته اند چون ناچاریم حجم مخازن را برای پایان شهریور ماه نگهداریم.
او با بیان اینکه دو تصفیه خانه وارد مدار شده است، یادآور شد: اگر کمک شورای شهر تهران در تبصره سه نبود سال قبل تهران با چالش جدی مواجه می شد و ۶۰۰ هزار نفر در تهران با مشکل قطعی کامل آب روبه رو می شدند. سال قبل در اوج مصرف آب شرب دو هزار و ۵۰۰ لیتر آب با کیفیت وارد مدار شد و فشار آب زیرزمینی نیز کاهش یافت.
همچنین امسال ۱۹ کیلومتر توسعه شبکه، ۷۸ کیلومتر اصلاح و بازسازی و ۹ حلقه چاه حفر خواهد شد و ۱۷۴ هزار متر مکعب وارد مدار می شود که یک رکورد خواهد بود.
بختیاری با اعلام اینکه ۲۵۰ هزار متر مکعب مخزن وارد شهر تهران می شود، گفت: با این اقدام ظرفیت مخازن شهر تهران به سه میلیون متر مکعب می رسد و تهران از جمله معدود پایتخت ها خواهد بود که ظرفیت مخازن آن به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
بختیاری همچنین خاطرنشان کرد: برای اولین بار سد ماملو وارد مدار شد و پنج میلیون متر مکعب آب به جنوب و جنوب شرق تهران گسیل شد و ۲.۵ میلیون نفر از مردم جنوب تهران از این منابع آب بهره مند شدند که در عدالت اجتماعی در کیفیت آب، گام بسیار بزرگی بود. اعتبارات این طرح از منابع آب تبصره سه شورای اسلامی شهر و منابع شرکت آب و فاضلاب تأمین شد.
او در پایان با بیان اینکه باید ۳۷۴ مخزن اضطراری در تهران ایجاد شود، اظهار کرد: اگر زلزله در تهران اتفاق بیفتد ۳ تا ۹ روز آب در تهران تأمین خواهد شد. مطالعات متعددی صورت گرفته و قرار است تا دو سال آینده این تعداد مخزن در مناطق تهران کارگذاری شود که قریب به ۹ میلیون نفر از منابع آب این مخازن در صورت نیاز استفاده کنند. تا پایان امسال ۱۲۰ مخزن کارگذاری می شود و ۱۰۰ مخزن نیز نیمه دوم سال به مناقصه گذاشته می شود تا عقب ماندگی ها جبران شود.
ای گزارش با 19 رای موافق اعضا تصویب شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: