چمران در جمع خبرنگاران: 1-302
در حوزه حمل و نقل به نتیجه مطلوب نرسیده ایم/ ورود اتوبوسهای برقی آلودگی هوا را کم می کند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصد و دومین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حضور یافته و به سوالات آنها پاسخ داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورا در حاشیه سیصد و دومین جلسه شورا در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی پیرامون موضوع حمل و نقل و اختصاص اعتبار به این حوزه در لایحه بودجه شهرداری تهران اظهار داشت: بخشی از آن نتیجهای که مد نظر ما بود تأمین شده اما هنوز کامل نشده است. همانطور که میدانید طی دو سال گذشته شورا توجه ویژهای به حوزه حمل و نقل عمومی داشته است و بودجههای مازادی را خاص این حوزه تصویب کرده که حاکی از توجه و تفکر ویژه شورا به این موضوع مسئله محور است.
وی با تأکید بر اینکه بخش اصلی این مسئله خرید اتوبوسهای برقی و واگن مترو است؛ بیان کرد: تعدادی از این اتوبوسهای خریداری شده وارد شده و تعدادی دیگر نیز به تدریج خواهد آمد و گفته میشود تا پایان سال تعداد زیادی از این اتوبوسها وارد ایران شده و بلافاصله وارد خطوط خواهد شد. همانطور که میدانید اتوبوسها برقی است و این نکته میتواند نوید خوبی در جهت رفع آلودگی هوای تهران باشد. تعداد کل اتوبوسهای خریداری شده داخلی و خارجی ۲۵۰۰ دستگاه است که اگر این تعداد به تعداد اتوبوسهای فعال فعلی در شهر تهران افزوده شود؛ میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش میزان آلودگی هوا داشته باشد. اگر همه اتوبوسها یا دست کم حداکثر آنها برقی باشد؛ تأثیر آن بیشتر نیز خواهد بود.
چمران در ادامه در مورد خرید واگنهای مترو نیز بیان کرد: گفته شده که تعداد واگنهای سفارش شده در حال ساخت است که در حال حاضر روند ساخت آنها دستخوش مشکلاتی شده است و در تلاش برای رفع موانع موجود هستیم. امروز هم در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه دولت، این موضوع مطرح شده و مبلغ پیشنهادی به تصویب رسید و انشاالله در صحن دولت هم به تصویب برسد، اگر عملی شود به این تعداد 700 و اندی اکتفا نشده و این تعداد به ۲۰۰۰ واگن خواهد رسید که از این تعداد 1050 تا 1070 واگن برای تهران و مابقی برای شهرهای اطراف خواهد بود؛ چرا که آنها هم در تنگنا هستند. برای این منظور باید قرارداد بسته، واگنها را خریداری و وارد شهرهای خود کنند. با این اوصاف آن تأثیر و نتیجه مورد نظر ما هنوز محقق نشده است. این تأثیر باید مشهود باشد.
رئیس شورای شهر در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون اظهارات سخنگوی شهرداری تهران مبنی بر عدم کمک دولت در حوزه حمل و نقل نیز گفت: بله این دستگاهها را خود شهرداری تهیه کرده است. البته شاید منظور سخنگو کمک مالی باشد وگرنه دولت در تسهیل روند خریداری دستگاههای اتوبوس و واگنهای مترو کمک و یاری بسیاری داشته است.
هزینه های تهران باید با سایر شهرها قیاس شود
چمران در رابطه با این سوال نیز که گفته میشود شهر تهران بسیار گران اداره میشود؛ به ویژه در خصوص مکانهای ورزشی که اعتراض و گلایه شهروندان را به دنبال داشته است، پاسخ داد: اینکه گفته میشود تهران گران اداره میشود؛ باید در قیاس با سایر شهرها باشد. شهرداری و شورا همه تلاش خود را انجام میدهند تا قراردادهایی که با پیمانکاران برای خدمات شهری تهران منعقد میشود در نازلترین قیمتها باشد البته موضوع کیفیت نیز مدنظر است صرف ارزانی ملاک نیست.
نرخ سالنهای ورزشی بر مبنای نرخ وزارت ورزش خواهد بود
وی ادامه داد: در ارتباط با مسائل ورزشی اظهارات بیان شده مایه تعجب است چرا که ما بارها تأکید کردهایم که در این حوزه نرخی تعیین و مصوب نمیشود. هر نرخی که وزارت ورزش تعیین کند؛ ملاک تصمیم ما خواهد بود و ما در واقع نرخ سال گذشته را هر بار مد نظر قرار میدهیم. یعنی به این دلیل که ما هنوز از قیمت نهایی وزارت آگاه نیستیم؛ در تصویب نرخها مبلغ سال گذشته را مد نظر قرار میدهیم. این نکته را نیز در نظر بگیریم که اداره سالنهای ورزشی هزینه بر است و قاعدتاً اداره و سازمان مربوطه از عهده تأمین تمام هزینهها برنمیآید. ما معمولاً در تصویب نرخهای سالنهای ورزشی ۲۰ درصد کمتر از نرخ مصوب وزارت ورزش عمل میکنیم.
کد خبر: 1-302