• يکشنبه ١٢ ارديبهشت ١٤٠٠-١٥:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٢٣
توضيحات مسجدجامعي درباره ويژگي‌هاي مجموعه فرهنگي بنياد اميركبير:

ايرانشناسي تنها محدود به تعدادي مقاله و كتاب نيست

عضو شوراي اسلامي شهر تهران در مقام موافق لایحه صدور مجوز حق بهره‌برداری از ساختمان سابق سرای محله باغ فردوس به بنیاد امیرکبیر، گفت: با اصلاحاتی که کمیسیون حقوقی بر لایحه انجام داده، مسئله حقوقی آن حل می‌شود، فقط بايد به وجه كيفي اين مجموعه هم پرداخته شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعي در دویست و نود و یکمین جلسه شورا گفت و در خصوص لایحه صدور مجوز حق بهره‌برداری از ساختمان سابق سرای محله باغ فردوس به بنیاد امیرکبیر: این مجموعه و آثار جمع آوری شده در آن از هدایای داخلی و خارجی و آنچه خودشان تهیه کرده‌اند یا از پدراانشان به ایشان رسیده بسیار ارزشمند است، اما من فقط به وجه کمی آن نمی‌پردازم که دوستان به طور مفصل در اين باره گفته‌اند.

وي افزود: زمانی که می‌گوییم ایران‌شناسی در ذهن عموم تعدادی کتاب و مقاله تداعي مي‌شود اما مرحوم دکتر حسن حبیبی؛ ایران‌شناسی جدیدی را پایه‌گذاری کرد که این موزه يكي از نمونه‌هاي آن است.

مسجدجامعي با بيان اينكه مرحوم حبيبي به جز آنكه اشیاء را هم در اين مجموعه گردآوري كرد، گفت: اما كارهاي اين شخصيت فراتر از اشيا است؛ به عنوان مثال ايشان در هفته یک روز برای نقاشی قهوه‌خانه‌اي که رو به فراموشی بود شخصاً وقت می‌گذاشت و نقاش‌های این رشته را از این سو و آن سو جمع می‌کرد و با آنها صحبت مي‌كرد و از اين طريق به گونه‌ای به احیاء این مکتب کمک کرد؛ امروزه مجموعه‌ای از ایران‌شناسی حول محور نقاشی قهوه‌خانه‌ای که کاملاً ریشه‌دار و با اصالت است در مجموعه امیرکبیر در دسترس همگان است.

وي افزود: همچنين در آنجا انواع فرش‌ها و فرشینه‌های اقوام مختلف ایران، نسخ ارزشمند کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و غیر آن و هدایایی که در طول همه سال‌های بعد از انقلاب به ايشان اهدا شد نيز در اینجا گردآوری شده است.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: در واقع این مجموعه، يك مجموعه ایران‌شناسی با نگاه جدید است و نه فقط ایران‌شناسی در معنای جمع‌آوری مقاله‌ها و کتاب‌های تخصصی؛ هر چند مرحوم دكتر حبيبي از جمع‌آوري منابع مكتوب هم غافل نبوده‌اند.

مسجدجامعي با بيان اينكه این موزه یکی از میراث‌های گرانقدر در دوره معاصر است، گفت: رویکرد دكتر حبيبي راجع به ایران‌شناسی در این مجموعه بیش‌تر جلوه دارد تا مرکزی که به نام ایران‌شناسی بنیان گذاشته‌اند؛ چون نگاه و مکتب ایران‌شناسی در آنجا با جلوه‌های مختلف بصری و دستاوردهای مادی و معنوی و از همه مناطق ایران جمع‌آوری شده که کاری بسیار ارزشمند است.

وي با تشکر از دكتر شفيقه رهیده، همسر مرحوم دكتر حسن حبيبي كه تلاش بسياري براي راه‌اندازي مجموعه‌هاي يادگار مانده از اين چهره فرهنگي انجام داد، گفت: اگر اهتمام ایشان نبود، نه آن مجموعه اول در منطقه 7 راه‌اندازی می‌شد و نه این مجموعه دوم كه در منطقه يك قرار دارد؛ مراسم افتتاحیه مجموعه واقع در منطقه 7، زماني بود كه من رئيس شورا بودم و راه‌اندازي اين مجموعه را شخصا پيگيري مي‌كردم؛ دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر قالیباف شهردار وقت هم در مراسم حضور پیدا کردند و موزه با حضور ايشان افتتاح شد.

وي افزود: مراسم بسیار باشکوهی بود و طبقه‌بندی آثار هم بسيار خوب انجام شده بود؛ البته قبل از افتتاح هم در یکی از تهرانگردی‌ها از آنجا بازدید مفصلی داشتیم.

مسجدجامعي همچنين يادآور شد: از آنجايي كه مكان فعلی پیش‌تر سرای محله بوده، بايد فکری هم برای سرای محله جدید شود چراكه آنجا یک پاتوق محله‌ای فعال بوده و ساختمان بسیار باارزشی هم هست. سزاوار است که اينجا مکان این مجموعه فرهنگي باشد چون فضای فرهنگی تازه‌ای هم برای محله ايجاد شده است اما سراي محله هم بايد جايي داشته باشد.

291-15

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: