• شنبه ١١ خرداد ١٣٩٨-٠٨:٥٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٧٧٠
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برقی شدن خودرو‌های بنزینی امکان پذیر است/ بزرگترین مشکل کشور منم منم کردن برخی از افراد است

عضو شورای شهر تهران گفت: برقی شدن خودرو‌های بنزینی امکان پذیر است و به شهرداری اعلام کردیم راهکار قانونی مناسب آن را اتخاذ کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازخبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش بود که از سوی محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام شد دولت خرید و ورود اتوبوس‌های دست دوم را به ناوگان حمل ونقل عمومی ممنوع اعلام کرده و بحث ورود اتوبوس‌های دست دوم به ناوگان حمل ونقل عمومی منتفی است.

محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اما این موضوع را منتفی ندانست و در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد هنوز اتوبوس دست دوم و کارکرده‌ای برای خرید پیدا نشده است.

نوع واکنش معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران و نیاز پایتخت به اضافه شدن اتوبوس برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی موجب شد محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بگوید: موضوع و شکل ورود اتوبوس‌های دست دوم مصوبه‌ای در هیئت دولت دارد و در این خصوص نیاز به صدور مجوز‌های خاصی است که از ابتدا معلوم بود که با این طرح مخالفت می‌شود و به نظر من طرح ارائه شده طرحی مناسب نبود.

رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد: ورود خودرو‌های دست دوم به ناوگان حمل ونقل عمومی از پیش‌تر ممنوع بوده است و امروز از راهکار‌هایی که می‌توان برای جایگزینی خودرو‌های دست دوم ارائه کرد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شهرداری تهران فراخوانی اعلام کند برای تولیدکنندگانی که می‌توانند سیستم‌های تبدیل خودرو‌های بنزینی به برقی را طراحی و تولید کند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد اعتقاد دارند که خودروی برقی گران است وامکان استفاده گسترده آن‌ها در پایتخت وجود ندارد و این افراد دائم در حال منفی گویی در مورد این طرح هستند تا این اتفاق خوب در کشور نیفتد.

علیخانی افزود: شرکت‌های متعددی تا به امروز اعلام آمادگی کردند که همین تعداد خودرو‌های موجود را می‌توانند به خودروی برقی تبدیل کنند که البته باید گفت این اقدام از لحاظ کارشناسی باید بررسی و تایید شود.

وی تصریح کرد: ما از شهرداری تهر ان درخواست کردیم که با نهاد‌ها و شرکت‌هایی که این ادعا را دارند جلسه‌ای برگزار کند که اگر اقدام آن‌ها عملی است، به جای اینکه خودروی دست دوم وارد ناوگان حمل ونقل عمومی کنیم همین خودرو‌های موجود را با هزینه کمتر از واردات خودروی برقی و یا خرید اتوبوس دست دوم به خودروی برقی تبدیل کنیم.

رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: البته موانعی نیز وجود دارد که امروز قانون، سال ساخت خودرو را ملاک فرسودگی و از رده خارج بودن خودرو قرار داده است و اگر ۸ سال از سال تولید خودرو سپری شده باشد آن خودرو را فرسوده اعلام می‌کند و اگر بخواهیم خودرو‌هایی با عمر بیش از ۸ سال را برقی کنیم باز هم از لحاظ قانونی فرسوده محسوب می‌شود و این اقدام با محدودیت‌های قانونی مواجه است.

علیخانی بیان کرد: با نشست و صحبت می‌توان بسیاری از این موانع را از سر راه برقی کردن خودرو‌ها برداشت و اگر نتیجه‌گیری شود که می‌توان خودرو‌های بنزینی را با اصول استاندارد در داخل کشور برقی کرد می‌توان طرح آن را به شکل پیشنهاد در هیئت دولت مطرح کرد و مجوز‌های مربوط به آن را دریافت کرد.

وی افزود: ما بررسی‌های خود را در کمیسیون انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که برقی شدن خودرو‌های بنزینی امکان پذیر است و به شهرداری نیز اعلام کردیم جلساتی را با کارشناسان بگذارد و راهکار قانونی مناسب آن را اتخاذ کند.

رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: چندین هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که اگر با دانش و تکنولوژی بتوانیم آن‌ها را برقی کنیم، می‌توانیم با خودروساز‌ها تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم و از همان ابتدا خودرو‌ها را بصورت برقی تبدیل کنیم.

علیخانی بیان کرد: ما در شورای شهر در قامت اجرا نیستیم، ولی می‌توانیم پیشنهاداتی را که به ما ارائه می‌شود را با کارشناسان و مسئولان مطرح کنیم و تا جایی که احساس کنیم طرح اجرایی است از شهردار بخواهیم آن را عملی کند.

وی تاکید کرد: در شرایطی که کشور در تحریم به سر می‌برد برقی کردن خودرو‌ها در داخل کشور گامی موثر در جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل شورای شهر تهران درباره اظهار نظر معاون حمل ونقل ترافیک درباره خرید اتوبوس‌های دست دوم گفت: متأسفانه بزرگترین مشکل کشور منم منم کردن برخی از افراد است.

علیخانی ادامه داد: هر کسی نمی‌تواند آن طور که دلش می‌خواهد عمل کند و باید بدانیم که اگر هر کسی بخواهد باب میل خود و خارج از قانون عمل کند در کشور هرج و مرج به وجود می‌آید و ادعای مطرح شده از سوی برخی از افراد درباره خرید اتوبوس‌های دست دوم غیر قانونی و اشتباه است.

رئیس کمیسیون عمران حمل ونقل شورای شهر تهران در خصوص صفر شدن تعرفه گمرکی واردات خودرو‌های هیبریدی گفت: قدم بسیار خوبی است که برداشته شده است تا بتوانیم خودرو‌ها را نوسازی کنیم و با برقی شدن تاکسی‌ها روز‌های پاک بیشتری در طول سال را تجربه کنیم.

علیخانی ادامه داد: هر چه ما مشوق بگذاریم برای واردات و استفاده‌های خودرو‌های برقی و هیبریدی گامی موثر در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت برداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: امیدوارم موضوعی که در رسانه‌ها مبنی بر صفر شدن تعرفه گمرکی واردات خودرو‌های هیبریدی مطرح شده است به زودی اجرایی شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: