• سه شنبه ١٥ بهمن ١٣٩٨-١٦:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧١٠٠
علی اعطا در نشست خبری مطرح کرد:

تدوین سیاست های ششگانه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر/لحاظ 109 پروژه اولویت دار شورا در لایحه بودجه 99/ چارچوب تشخیص باغات نیاز به بازنگری دارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران دربار ابهاماتی که در بررسی پرونده باغات مطرح می شود گفت: تقریبا شورا به این ارزیابی رسیده است که معیارهای تشخیص باغات نیاز به بازنگری دارد و تلاش می کنیم پیش نویسی را تدوین کنیم و به مراجع تصویب بفرستیم تا معیارهای تشخیص باغ اصلاح شود.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران  علی اعطا در چهاردهمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران که با همراهی محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری برگزار شد، با بیان اینکه امروز به روال جلسه های سه شنبه یک هفته در میان پرونده تشخیص باغ در دستور کار شورا بود، اظهار کرد: همان طور که مطلع هستید تشخیص باغ بودن یک ملک برعهده شوراست و پرونده هایی که در کمیسیون‌های ماده هفت نظریه کارشناسی باغ داشته باشد به صحن می آیند تا رای صادر شود. سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که قطعاتی که رای باغ می گیرند چه سرنوشتی پیدا می کنند و آن دسته قطعاتی که رای غیر باغ می گیرند چه شرایطی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در مورد قطعاتی که رای باغ می گیرند تا پیش از لغو مصوبه برج باغ طبق این مصوبه عمل می شد و سطح ساخت باغ زیرساخت می رفت و چیزی از آن باقی نمی ماند. بعد از یک دوره زمانی مصوبه برج باغ تعلیق و مصوبه ای تحت عنوان خانه باغ جایگزین شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون خانه باغ برای قطعاتی که رای باغ می گیرند ملاک عمل است، عنوان کرد: به این معنا که تراکم ساختمانی و تعداد طبقات و سطح اشغال بنا در باغ بسیار محدود می شود و در ازای آن امتیازات اقتصادی دیگری به مالک و سرمایه گذار و بهره بردار داده می شود. اگر پیش از این، ملک یک کاربری مسکونی داشته اکنون که رای باغ می گیرد می تواند در همان کاربری مسکونی فهرست بسیار متنوعی از فعالیت ها را مستقر کند.

وی در تشریح نوع فعالیت ها توضیح داد: به عنوان مثال، فعالیت های گردشگری، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی می تواند شکل بگیرد و امتیازات ویژه ای در بحث عوارض به مالکین تعلق بگیرد. به عبارتی اقتصاد جاری در باغات مبتنی بر ساخت و ساز نخواهد بود بلکه مبتنی بر فعالیتی خواهد بود که در آن جا شکل می گیرد.

اعطا تاکید کرد: به زودی نشست فرصت های سرمایه گذاری در باغات را از طرف کمیسیون های ذیربط و شهرداری و ذینفعان به منظور توسعه زمینه های سرمایه گذاری برگزار می کنیم و ابعاد مختلف موضوع را به مردم معرفی خواهیم کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تخریب برخی از ساختمان های باارزش در ماه های اخیر اضافه کرد: در هفته های اخیر حساسیت هایی در جامعه فرهنگی کشور نسبت به تخریب بناهای ارزشمند معاصر ایجاد شد و به رسانه ها راه پیدا کرد.

وی ادامه داد: برخی از آثار باارزش تخریب شدند و برخی در معرض تخریب قرار گرفتند. تخریب این بناها که مربوط به دوره خاصی از معماری شهر تهران هستند اولین لطمه را به هویت شهر وارد می کند، اما سود اقتصادی فراوانی به مالک آن می رساند. قوانین و مقررات جاری برای حفاظت از همه بناهای ارزشمند معاصر کافی نیست و در شرایطی که ساخت و ساز فعالیت پرسودی در سال های اخیر بوده است این موضوع باعث شده این نوع بناها به سرعت تخریب شوند و چهره شهر دایما در حال پوست اندازی باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه معماری تهران بعد از دوره قاجار تحولات مهمی را پشت سر گذاشته و سیمای امروز شهر همچنان متاثر از این معماری است، گفت: شهرداری قانونا نمی تواند جلوی تخریب بناهای ثبت نشده در فهرست های میراث را بگیرد چرا که این امر مغایر حق مالکانه دانسته می شود. بنابراین سیاست اصلی برای حفاظت از بافت ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی برد-برد باشد به این معنا که مالک و سرمایه گذار از حفاظت از بنا و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند.

اعطا اضافه کرد: با توجه به اخبار هفته های اخیر امروز در شورا طرح فوریت داری تهیه شد که به موجب این طرح که روز یکشنبه تقدیم هیات رییسه می شود شهرداری باید لایحه ای مبتنی بر سیاست های تشویقی الزام آور و محدود کننده برای حفاظت از میراث معماری معاصر ارایه کند؛ این سیاست ها باید شش محور را در نظر بگیرد.

وی حفظ و تثبیت و احیای میراث معماری معاصر، سیاست های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرآیند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالکی، تدوین بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر شهر تهران و پیگیری ثبت میراث معماری معاصر در فهرست های ذیربط میراث فرهنگی را از جمله این 6 سیاست معرفی کرد.

اعطا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ و فرآیند بررسی آن در شورای شهر تهران گفت: رقم کل بودجه با ٢۵ درصد افزایش نسبت به بودجه سال ٩٨ به همراه متمم که بعداً به تصویب رسید بالغ بر سی هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان خواهد بود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری مدعی است براساس محاسباتی که در خصوص تحقق بودجه در ١٠ ماهه اول سال ٩٨ انجام داده است تحقق این بودجه برای سال ٩٩ امکان پذیر است، این موضوع را ما در شورای شهر بررسی می کنیم و امیدواریم این طور باشد.

اعطا با بیان اینکه نکته ای که از دید ما در شورا اهمیت دارد این است که برنامه های اولویت محور کمیسیون ها شامل ١٠٩ پروژه در لایحه بودجه سال ٩٩ دیده شده است، گفت: بودجه اختصاص داده شده به این پروژه ها ١٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این می تواند نویدبخش اقدامات خوب و موثری در سال ٩٩ باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه فعالیت شرکت و سازمان ها که براساس قانون تجارت اداره می شوند، عنوان کرد: انتظار می رفت تا شاهد کاهش وابستگی آنها به بودجه شهرداری تهران باشیم، به همین منظور مبلغ کمک هزینه سازمان و شرکت ها در مجموع ١٠ درصد افزایش یافته که با توجه به پیش بینی تورم بالای ٣۵ درصد در سال آینده، عملا به معنای کاهش وابستگی سازمان ها و شرکت ها به بودجه شهرداری تهران خواهد بود.

وی با اشاره به زمان بندی بررسی و تصویب بودجه در شورای شهر تهران گفت: طی یک هفته اعضا، کمیته ها و کمیسیون ها پیشنهادات خود را مطرح می کنند و در یک فاصله زمانی پس از روز هفتم ارسال لایحه، به مدت سه روز تبصره ها در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مطرح خواهد شد.

اعطا اضافه کرد: همچنین به مدت ۴ روز منابع در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق بررسی خواهد شد، تبصره ها و منابع نیز در همین فاصله در صحن علنی مطرح می شود و به تصویب می‌رسد. پس از آن مصارف را در یک بازه زمانی چهار روزه بررسی خواهیم کرد و در صحن مطرح می شود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین بودجه شرکت ها در یک بازه چهار روزه در کمیسیون های برنامه و بودجه بررسی می شود و در ادامه شاهد بررسی نهایی آن در صحن علنی خواهیم بود.

اعطا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت توافق شهردار تهران ، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی درباره  پارکینگ مجموعه در حال ساخت پلاسکو توضیح داد: یک ابهام قانونی وجود دارد که بر اساس آن مطابق یکی از بندهای طرح تفصیلی ساختمانهایی که حقوق مکتسبه دارند می‌توانند طبق الگوی گذشته‌شان مجددا ساخت و ساز انجام دهند؛ اما از طرفی ساختمانی به مانند پلاسکو با توجه به شرایط و بافت محور پیرامونی قطعا اگر تامین پارکینگ نکند مشکلاتی ایجاد می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان به موضوع پارکینگ بی توجهی کرد و لازم است پارکینگ تامین شود.

وی در این زمینه به ارائه پیشنهاد دیگری پرداخت و گفت: اگر امکان تامین همه پارکینگ های لازم وجود ندارد، بنیاد مستضعفان به ازای پارکینگی که از پلاسکو کسر است ما به ازای ریالی آن را به حمل و نقل عمومی در همان محور جمهوری کمک کند.

اعطا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شنیده‌ها حاکی از آن است اعضای شورای فعلی تهران، به  شورای نگهبان، درخصوص برخی از تخلفات شهرداری نامه نوشته‌اند گفت‌:  اصل این موضوع را تایید می‌کنم اما با توجه به محرمانه بودن این مکاتبه، نمی توانم جزییات آن را توضیح بدهم.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا شهرداری تهران از شخص قالیباف به دلیل تخلفاتی که در دوره مدیریت وی انجام شده شکایت کرده یا  خیر، توضیح داد: اداره کل حقوقی شهرداری تهران پرونده‌های مختلفی را از لحاظ حقوقی پیگیری می‌کند. اما باید این سوال را از اداره کل حقوقی شهرداری بپرسید اما تا جایی که مطلعم از شخص ایشان شکایتی نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابهاماتی که در جلسات تشخیص باغات شورای شهر ایجاد شده توضیح داد: تقریبا شورا به این ارزیابی رسیده است که معیارهای تشخیص باغات نیاز به بازنگری دار  و تلاش می کنیم پیش نویسی را تدوین کنیم و به مراجع تصویب بفرستیم تا معیارهای تشخیص باغ اصلاح شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: