• دوشنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠٠-١٠:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٢٨
انتقاد مسجدجامعي از طراحي سند رويداد تهران 1400:

رويكرد تهران 1400 بيشتر تبليغاتي است تا فرهنگي

احمد مسجد جامعی گفت: پروژه تهران 1400 مي‌تواند در امتداد روز و هفته تهران و با لحاظ شدن همه وجوه هويتي تهران اعم از فرهنگ، هنر، طبيعت، صنعت و معماري تهران شكل بگيرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعي در جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران و پس از توضيحات محي‌الدين فاضليان، دبير طرح رويداد تهران 1400 درباره اين پروژه با بيان اين مطلب افزود: از آقای فاضلیان ممنونم كه برای این طرح بسیار زحمت کشیدند و درست هم اين بود که خودشان آن را توضیح دهند.

وي سپس خطاب به ابراهيم امینی، نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران كه مديريت جلسه را بر عهده داشت گفت: همانطور که آقاي فاضليان گفتند سه سال پیش شورا مصوبه‌ای داشت و قرار بود در زمينه رويداد تهران 1400 طرحی داده شود؛ الان از آن زمان سه سال می‌گذرد و فقط سه ماه تا پایان این دوره باقی مانده است كه زمان كافي براي كار مناسب و در خور نيست.

مسجدجامعي با بيان اينكه در مورد برگزاري رويدادهايي نظير تهران 1400 مديريت شهري در خلاء نیست و بايد از تجربيات گذشته استفاده كرد، گفت: ما روز تهران را داشتیم که مصوب شورا پیش از دوره كنوني است، هفته تهران را هم داشتیم که در زمان آقای مهندس افشانی شهردار سابق اجرا شد.  اگر می‌خواهیم سال تهران را برگزار کنیم نمی‌توانیم جدای از روز و هفته تهران و جایزه تهران، این کار را انجام دهیم.

وي با اشاره به سوابق فعاليت‌هاي فرهنگي با نام تهران كه از سال‌هاي گذشته برگزار مي‌شده گفت: جشنواره‌ای داریم به نام فیلم کوتاه تهران که 30 سال سابقه دارد، رويدادهاي ديگر هم به نام تهران داريم كه در اين طرح نسبت به آنها غفلت شده است.

مسجد جامعي گفت: ما شورای شهریم اما در اینجا حتی شورای شهرداری هم نیستیم؛ به نوعی شورای یکی از معاونت‌های شهرداری شده‌ایم.

وي با بيان اينكه در جایزه تهران که در هفته پژوهش تهران اهدا می‌شود جز بخش‌های فرهنگی و هنری، به بخش‌هاي معماری، شهرسازی ، محیط زیستی و خدمات شهری هم توجه مي‌شود، تصريح كرد: حداقل این دو سال اخیر نشان داد که مهم‌ترین مشکل تهران مسئله سلامت است؛ در شورای چهارم من و همکارانم پایه‌گذار کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بودیم و امروز خم همه مسائل ما تحت‌الشعاع سلامت است، اما کجای این طرح به این مهم پرداخته است؟

مسجدجامعي با بيان اينكه بخش‌هايي از اين طرح هم که مربوط به حوزه فرهنگی است، ناقص است، افزود: در تهران بسياري ترانه‌ها، لالایی‌ها و آواها داشتیم كه در حوزه موسيقي اين طرح به آنها توجه نشده است و به يكباره موضوع سمفوني تهران مطرح شده؛ جنس سمفونی هم از جنس آنچه در تهران بوده نیست.

وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه سمفونی یک معنا، کاربرد و قصه‌ای دارد، تصريح كرد:  چرا در اين طرح بیات تهران را انتخاب نکنیم، که اسم پایتخت هم روی آن است؟

وي همچنين با انتقاد از طرح موضوع ايجاد فرهنگستان تهران گفت: همینطور که نمی‌توان فرهنگستان زد که گفته‌ایم ایجاد فرهنگستان تهران در دستور كار است. درست است که شهرداری پول زیاد و بودجه 50 هزار میلیارد توماني دارد، اما فرهنگستان چارچوب و ضوابطی دارد و حقیقت آن ایده و فکری است که از پول فراوان شهرداری مهم‌تر است.

وي افزود: ما 4 یا 5 فرهنگستان داریم؛ همینطوری که نمی‌توان وضع واژه کرد، انشاء که نمی نویسیم.

 

كميسيون‌هاي مختلف روي طرح تهران 1400  نظر بدهند

مسجدجامعي با بيان اينكه کمیسیون‌های مختلف شوراي شهر بايد روی این ایده، نظر بدهند، گفت: الان معنویت و معنای شهر تهران گم شده است؛ همچنين تهران را بایستی در طبیعت آن هم دید، در بازار آن هم دید. در بوستان‌های آن هم دید.

وي افزود: چنارهای تهران که در هر امام‌زاده‌ای بوده و کنار همه امام‌زاده‌های فراوان تهران درخت چنار کاشته‌اند، معنای خاص خودش را دارد؛ هر جا امام‌زاده‌ای است چنار کهنسال و فضای مشجری با آن است؛ خیلی درخت‌های دیگری هم وجود دارد اما معانی مستتر در فرهنگ تهران روی چنار متمرکز شده است. برگ درختان چنار  که برای تهرانی‌ها بیش از این‌ها معنادار است. اما به هيچكدام از اينها فكر نشده است.

رئيس ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران افزود: پیشنهاد من این است با توجه به اینکه در سال 1400 هستیم و براي رويداد تهران 1400 مدیرکل و اعتبار هم تعیین کرده‌ایم و کارهای تبلیغات شهری آن را هم انجام داده‌ایم، بيشتر روي موضوع فكر شود.

مسجدجامعي افزود: البته تاکید هم می‌کنم این کارها تبلیغات شهری است نه کار فرهنگی؛ ما متاسفانه فکر می‌کنیم همه چیز در تبلیغات شهری و رسانه‌ای خلاصه می‌شود؛ فرض بر اینکه تبلیغات شهری شما هم درست و به قاعده باشد، تبلیغات است و فرهنگ سازی نیست.

وي با بيان اينكه مهم‌ترین سرمایه تهران توچال است، اضافه كرد: در یکی از مصوبات شورا دنبال ثبت توچال بوديم؛ همچنين یکی از  مهم‌ترین سرمایه تهران کوه بی‌بی شهربانو است. ما در کجای لایحه اینها را در نظر گرفتیم؟ زیر ساخت‌های شهری را کجا در نظر گرفته‌ایم؟ بازار تهران را کجا در نظر گرفتیم؟

 

به منشا مدنيت در سند تهران 1400 پرداخته نشده است

مسجدجامعي با ارائه اين پيشنهاد كه سند جدي‌تري در مورد طرح تهران 1400 بررسي و تصويب شود، گفت: پیشنهاد من این است با توجه به تصویب بودجه و تعیین مدیر کل و تبلیغات شهری براي اين كار، اكنون كار را از حالت رفع تكليفي در بیاوریم و سند جدی‌تری را به تصویب برسانیم.

وي با بيان اينكه متاسفانه درباره تهران 1400 از دوره ما جز سند چیزی نخواهد ماند، گفت: بنا بر گفته مسئولان اين طرح، از تابستان امسال كار مي‌خواهد شروع شود؛ دست کم یک سند پایدار و جامع داشته باشیم که به پایداری معنویت و معنای شهر تهران هم توجه کند.

وي گفت: چطور ما می‌گوییم درآمدهای پایدار، به موازات آن، تهران سرمایه‌های پایدار هم دارد؛ نباید سرمایه‌های پایدار تهران را به حراج بگذاریم و مهم‌ترین وظیفه ما حفظ سرمایه‌های پایدار تهران است.

مسجدجامعي با بيان اينكه بايد در این سند بگوییم در تهران 1400 چه اقداماتی را انجام نخواهیم داد، اضافه كرد:  زمانی که می‌گوییم سال 1400 نسبت ما با مدینه‌النبی چیست؟ منشاٌ 1400 به آغاز مدنیت و شهرنشيني برمی‌گردد اما در هیچ جای لایحه شما به مسئله‌ای با این اهمیت نپرداخته‌اید و نگفته‌اید منشاٌ چنین رویداد و رویکردی چیست و جایگاه و جلوه کالبدی و زیبایی‌شناسانه آن در تهران کجاست؟

16-294

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: