• چهارشنبه ٢٩ ارديبهشت ١٤٠٠-١٤:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٧٣
محسن هاشمی در مراسم بهره برداری از دو پروژه مدیریت سیلاب در غرب تهران :

نگاه مسئله محور به پروژه ها راه حل برون رفت از بحران هاست/ با اجرای پروژه مدیریت سیلاب نباید دیگر نگران خشم آب باشیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با اجرا پروژه های مدیریت سیلاب دیگر نباید نگران خشم آب باشیم و این شعار باید پر رنگ شود گفت: نگاه مسئله محور به پروژه ها و مسائل شهر و کشور راه حل برون رفت از بحران هاست نه نگاه ساختار محور و وظایف محور.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مراسم بهره برداری از دو پروژه مدیریت سیلاب در غرب تهران با حضور محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، درجاتی مدیر کل بحران استانداری تهران، صبوری معاون فنی و عمران شهرداری تهران، مدیر عامل شرکت خاکریز آب و جمعی از مدیران و مسئولان شهرداری تهران و قرار گاه خاتم الانبیا در ضلع شرقی میدان آزادی برگزار شد.

محسن هاشمی در این مراسم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که کشور نیاز به تحول دارد و امیدواریم در انتخابات پیشرو به سمت تحول مثبت حرکت کنیم. 

هاشمی در ادامه افزود: در تهران از رژیم گذشته و از دهه 40 بحث مدیریت سیلاب مطرح شده که البته در این دهه کار زیادی نشد ولی در دهه 50 به دلیل افزایش درآمد نفتی پروژه های زیادی در تهران طراحی و برنامه ریزی شد که یکی  از آنها مترو بود و یا  فاضلاب تهران نیز در این زمان برنامه ریزی و طراحی اولیه آن انجام شد. در مورد مدیریت سیلاب نیز در همین زمان شروع شد ولی به دلایلی این اتفاق نیافتاد به ویژه جنگ تحمیلی مقداری پروژه ها را عقب انداخت.

هاشمی افزود: در اوج جنگ تحمیلی آیت الله هاشمی در خطبه های نماز جمعه لزوم اجرای این پروژه ها را  به عنوان نماینده تهران و رییس مجمع نمایندگان تهران مطرح می کردند مانند مترو که در سال 63 در خبطه نماز جمعه به آن اشاره کردند   و نیز فاضلاب و مدیریت منابع سیلاب، که این موارد سبب شد  کارها کم کم جدی شد .

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شرکت خاکریز آب سال 72 تشکیل شد هرچند که بخشی از این مسیر ها شروع شد و برخی اقدامات رو زمینی صورت گرفت اما مسئله رود دره ها نیز در تهران بسیار جدی بود چرا که تهران دارای اختلاف ارتفاعی حداقل 600 متری بین بالاترین نقطه که اجازه ساخت نمی دهند یعنی ارتفاع 1800 متر با پایین ترین نقطه است.. این امر سبب شده تهران بسیار خطرناک باشد چرا که شهر های دیگر این اختلاف ارتفاعی را ندارند.

او با تاکید بر اینکه  بعد از انقلاب این موضع بسیار جدی گرفته شد ادامه داد:  به طوریکه امروز شاهد ساخت 530 کیلومتر از شبکه مدیریت سیلاب تهران هستیم در حالیکه کل شبکه 700 کیلومتر است یعنی بخش اعظمی از فعالیت های مربوط به این بخش انجام شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه این فعالیت ها  عمدتا در عمق  زمین ساخته شده و دیده نمی شود ، مترو و فاضلاب هم در زیر زمین ساخته می شوند اما چون در نهایت مورد استفاده مردم قرار می گیرد و مشاهدات عینی در مورد آن دارند آن را لمس می کنند  اما در مورد سیلاب این اتفاق نمی افتاد . هاشمی گفت: همانطور که در مورد مترو شعایر داشت مبنی بر اینکه "دوباره آسمان آبی را به چشمان مردم بر می گردانیم"، در پروژه مدیریت سیلاب نیز شعاری داده شد مبنی بر اینکه "  نگران خشم اب نباشیم" و  به نظرم می آید این شعار را باید همه جا پر رنگ کنید.

 

محسن هاشمی افزود: تونل های زیر زمینی با قطر یک متر تا 4 متر با روش های مختلفی از جمله روش مکانیزه صورت می گیرد  و این خیلی مهم است که مردم از تلاش زیر زمینی شما آگاه باشند. در حال حاضر ما 500 کیلومتر شبکه بزرگراهی داریم در حالی که ما 530 کیلیومتر کانال آبی داریم و امیدواریم با حضور مدیران جوان که نمونه های براز خوبی نیز از خود به جا گذاشتند در توسعه و تکمیل این پروژه ها به کار آیند.

وی ادامه داد: همانگونه مقام معظم رهبری توصیه به حضور جوانان در عرصه مدیریت داشته اند امروز شاهد هستیم که مدیریت جوان شرکت خاکریز آب تا چه اندازه موفق بوده اند همانگونه من در سال 76 و در 36 سالگی با حکم آقای نوری در دولت آقای خاتمی مدیر عامل مترو شدم و احساس که به عنوان نیروی جوان داشتم در به سرانجام رساندن امور بسیار به کار آمد.

هاشمی افزود: البته امروز  متوسط سن مدیریت در شهرداری تهران  از مرز 50 گذشته و  آقای نظری خیلی سعی کرد این عدد را بیاورد زیر 45 سال اما نتوانست. البته هر جا این سیاست ها انجام شد اثرات مثبتی داشت.

محسن هاشمی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم در همین دو سه ماه باقی مانده از عمر شورا پروژه های مسئله محور هر چه بیشتر  افتتاح شود چرا که نگاه مسئله محور به کشور خیلی مهم است تا مردم کار را حس کنند.

وی افزود: متاسفانه ما بیشتر درگیر پروژه های ساختار محور و وظیفه محور هستیم یعنی می گوییم ابتدا باید ساختار ها ایجاد شود و یا درگیر تداخل وظایف قوا هستیم و وقتی مشغول این پروژه ها باشیم مسئله محوری مردم فراموش می شود.

هاشمی گفت: راه حل کشور ما همین موضوع مسئله محوری است  و همانگونه که می بنید این دو پروژه چه مشکلی از مردم حل می کند امیدواریم با دید مسئله محوری در کشور هزاران مسئله دیده و حل شود.

پیروز حناچی: کاهش آبگرفتگی ها در شهر اتفاقی نیست

در این مراسم همچنین شهردار تهران گفت: در سال ۹۹، ۱۹۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت سیلاب اختصاص یافته که اهمیت این مساله را نشان می دهد و تخصیص همین اعتبارات است که باعث شده است در تهران شاهد کمتر شدن آبگرفتگی ها باشیم .

وی افزود: از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری، یکی از موضوعاتی که ما در دستور کار داشتیم افزایش تاب آوری شهر تهران بوده  است  چیزی که همه کلانشهرهای  دنیا آن را دنبال می کنند. ما در سرزمینی زندگی می کنیم که از دیرباز مشکلات مشابهی داشته است داریوش در کتیبه بیستون ۲۵۰۰ سال پیش آرزو می کند که این سرزمین از دروغ و خشکسالی در امان باشد. این یعنی خشکسالی از آن زمان مشکل ایران بوده است اما مردم با هنرمندی چگونگی مقابله با آن و استقرار در این سرزمین را آموخته بودند و بهشت هایی در دل کویر ساخته اند که نمونه های آن موجود است.

حناچی افزود:  علت اصلی به وجود آمدن تهران هم رشته های قنات های موجود در تهران بود. تعداد اینها  ۷۵۰ رشته بوده و هم اکنون نیز ۱۵۰ رشته آن باقی مانده است.

او افزود: سیل و زلزله دائم تهران را تهدید می کنند سابقه تهران در سیلهای ۴۸ ، ۶۶ و ۹۸ نشان می دهد که هر بیست سال یک سیل را تجربه می کنیم. ما و همکارانمان تلاش کردیم که با آغاز فصل بارش این هوشمندی را در شرایط تهران فراهم کنیم که سیل ها کنترل شوند.

او با بیان این که پروژه های زیربنایی خیلی در دید نیستند، ادامه داد:  در مناطق ۲۱ و ۲۲ و ۵ به جهت خدمات زیربنایی و هدایت آب های سطحی متناسب با توسعه بخش های مسکونی و توسعه شهر مورد توجه قرار نگرفته اند. ما در سال ۹۸ در همین مناطق در آستانه وقوع سیل بودیم و آب تا زیر عرشه پل بزرگراه تهران کرج بالا آمد ولی با کاهش بارندگی ها این خطر رفع شد. در همان زمان اکیپ های امدادی ما در سایر شهرها در حال فعالیت بودند.

حناچی از زحمات خاکریزآب تشکر کرد و گفت: این شرکت تحول ملموسی در این حوزه ایجاد کرد و مدیریت شهری هم به این تلاش جواب مثبت داد. علی رغم این که این پروژه ها در معرض دید نیست اما بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند موضوعات را حل کنند.

در تهران به چیزی در حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر جمع آوری سیلاب نیاز داریم که حدود ۵۳۰ کیلومتر به اجرا در آمده است و مابقی را را باید اضافه کنم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: