• يکشنبه ٢ خرداد ١٤٠٠-١٣:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٩٩
در صحن شورا تصویب شد:

الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12

اعضای شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12 شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه طرح تفصیلی ویژه منطقه 12 شهرداری تهران محمد سالاری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گزارش این کمیسون را قرائت کرد.سالاری گفت: علیرغم نقاط قوت طرح تفصیلی این طرح نقاظ ضعف و خلع های بسیاریدارد که یکی از آنها تجویز یک نسخه برای همه مناطق است. درباره مساله پارکینگ‌ها و پهنه بندی ها در مناطق مختلف این مشکل وجود دارد. امروز عملا طرح تفصیلی فعلی  کارایی در منطقه 12 شهر تهران ندارد و این موضوع فشار سنگینی برای شهرداری منطقه حاکم کرده است. به این دلیل برای رفع بخشی از مشکلات نیازمند تغییر طرح تفصیلی در این منطقه هستیم.
سالاری ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات محدوده مرکزی شهر تهران و اولویت های جدی مدیریت شهری احیای بافت فرسوده و بازسازی و بهسازی آن است. در منطقه 12 بافت فرسوده با بافت میراثی عجین شده است. ضوابط میراث مصوبه مجلس است  و اجازه بازگشایی معابر را نمی‌‌دهد  و از طرف دیگر طرح تفصیلی می گوید اگر کسی پارکینگ  نداشته باشد نمی تواند پروانه بگیرد. مشکل دیگر بحث تاب آوری و ایمن سازی است. وقتی موانع جدی بر سر صدور پروانه و نوسازی وجود دارد عملا تاب آوری صورت نمی‌گیرد.در همین راستا این طرح ارائه شده است.
 در ادامه متن ماده واحده توسط سالاری قرائت شد: با عنایت به بند دوم ماده هشتاد(۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵/۰۳/۰۱ و الحاقات بعدی آن و در راستای اجرای مفاد طرح جامع شهر تهران (سال ۱۳۸۶) و بند دوم ماده چهل و شش (۴۶) برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر و با توجه به ناکارآمدی طرح تفصیلی یکپارچه ملاک عمل شهر تهران در حل مسایل و مشکلات مردم ساکن در بافت تاریخی مرکزی شهر تهران و تنزل ارزش سکونت و سطح کیفی زندگی در این محدوده و هم چنین ضرورت توجه به بافت تاریخی مرکزی شهر و تهیه طرح ویژه به منظور هدایت توسعه با رویکرد حفاظت و احیای بافت تاریخی و دستیابی به مرکز تاریخی سرزنده، شهرداری تهران موظف است لایحه طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی مرکزی شهر تهران محدوده حصار ناصری) را با توجه به مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری کشور و با هماهنگی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و سایر دستگاههای مرتبط و با لحاظ موارد ذیل ظرف مدت حداکثر شش ماه از ابلاغ این مصوبه تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران جهت بررسی و طی مراحل قانونی ارسال نماید. 
۱. باز تعریف پهنه بندی و زیرپهنه ها و تعیین نحوه استفاده از اراضی متناسب با شرایط و اقتضائات میراثی و هویت محدوده حصار
ناصری
۲, شناسایی کلیه بناهای واجد ارزش واقع در محدوده و تعیین و تدقیق حرایم (بصری، فنی و استحفاظی) بناها و بافت های ثبت شده و ارزشمند و بارگذاری بر روی لایه حرایم در طرح تفصیلی
٣. حفظ و احیای بافت با تاکید بر بازشناسی نظامات ارزشی و هویت محله ای و با توجه به رعایت حقوق مالکیتی شهروندان و استفاده از ظرفیت انتقال حق توسعه (TDR
۴. باززنده سازی عناصر واجد ارزش و ارتقای سطح کیفی سکونت در محدوده طرح ۵. ساماندهی عملکردهای نامتجانس (از جمله انبارها کارگاههای تولیدی و سایر فعالیت ها نامتجانس در پهنه های مسکونی) و ارایه ضوابط و مقررات لازم به منظور استقرار عملکردهای محرک توسعه در بافت تاریخی
۶. بازنگری در سرانه ها و ارایه برنامه تامین نیازهای خدماتی متناسب با شرایط بافت تاریخی
۷. تدوین ضوابط معماری و سیما و منظر سازگار با بافت و احیای نقش راسته های تاریخی به ساماندهی قابلیت های بافت تاریخی مرکزی برای تقویت و ارتقای عملکردهای فرهنگی و گردشگری
9. توجه به ساماندهی و تجدید حیات بازار بزرگ تهران و راسته های فعالیتی شاخص و مرتبط با بازار
۱۰. پیش بینی تسهیلات و مشوق های لازم به منظور حفاظت، احیاء و بهره برداری بناهای تاریخی و ارزشمند و بهسازی و مرمت و مقاوم سازی بناها در محدوده طرح
۱۱. بازنگری ضوابط پارکینگ در سطح محدوده طرح ۱۲. ارتقای تاب آوری بافت تاریخی در ابعاد مختلف
در ادامه شهربانو امانی به عنوان مخالف این طرح صحبت کرد. او گفت: قرار بود بر اساس برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران طرح تفصیلی همه مناطق را اصلاح و بازنگری کند و چنین اتفاقی نیافتاده است. ما باید در این زمان باقی مانده از شورا از شهرداری بازخواست کنیم که چرا این اقدامات صورت نگرفته است. تقاضا می کنم در روزهای آخر به چنین الزاماتی رای ندهیم چرا به نتیجه نمی رسد. باید شهرداری بگویند چرا  در این مدت ماده 52 را عملی نکرده است. 
در ادامه علی اعطا در موافقت با این طرح گفت:  منطقه 12 ویژه است و تنها منطقه ای است که همه آن در بافت تاریخی واقع شده است. ما 5 منطقه داریم که بخشی از آنها لکه های از ان تاریخی است.محدوده حصار طهماسبی در این منطقه واقع شده و به واسطه مسائل مختلف  طرح تفصیلی موجود مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. 
اعطا افزود: دربرخی از معابر امکان تردد خودرو وجود ندارد، از طرفی امکان تعریض خیابان وجود ندارد و این با مسالع وجود پارکنیگ تعارض دارد و باید ضوابط پارکینگ در این منطقه اصلاح شود.در این منطقه همچنین حرایم مشخص نیست. در بخشی از قابل توجهی از پلاک ها بحث حریم و استعلام از میراث  وجود دارند اما حریم آنها مشخص نشده و هر پرونده باید مدت ها منتظر استعلام میراث باشد. 
در ادامه مسجد جامعی درباره این طرح گفت:در این منطقه ما مشکل تعارض منافع با میراث داریم و اگر این حل نشود دائما در کش و قوس با میراث فرهنگی خواهیم بود. برخی از میراث تهران رد این منطقه در حال نابودی است که می توان به آنها پرداخت. یکی از انها حصار طهماسبی کخ یک دیوار معمولی نیست. بهتر است به جای این طرح به چینین مسائلی پرداخته شود. 
در نهایت محمد جواد حق شناس در باره این طرح گفت: جا داشت خود شهرداری و به ویژه شهرداری فعلی که از موضع شهرسازی به شهر تهران نگاه می کند پیش قدم می شدند. خوشبختانه خبرهای داریم که  بافت تاریخی منطقه 12 مورد توجه است. یکی از ارزشمندترین حوزه های شهر تهران که مثل الماس می ماند بافتی است که از دوره صفوی شکل گرفته است. با کشفیات صورت گرفته در محدوده بازار جسد 7 هزار ساله یافته شده است که نشان می دهد بخش مهمی از تمدن بزرگ ایران در تهران شکل گرفته است. قطعا باید به این منطقه نگاه ویژه ای داشت مسائل این منطقه متفاوت از منطقه 22 و سایر مناطق است. 
در ادامه هاشمی در رابطه با این طرح گفت: ما نهاد طرح جامع داریم و یکی از وظایف این نهاد تدوین و ارائه  طرح های موضعی است که باید انجام دهد، آیا این موضوع وظیفه این نهاد نیست؟
اعطا در پاسخ به این سوال گفت :اولا ان نهاد یک نهاد هماهنگی است بین سه دستگاه  وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی  راه وشهرسازی و شهرداری تهران و شورای شهراست. هدفی این طرح این است که جهت دهیم تا این اقدام انجام شود. وگرنه به طور طبیعی شهرداری می تواند برای هر کدام از مناطق این کار را انجام دهد. اما شهرداری این کار را در اولویت نگذاشته است.به طبع اگر این اقدام شروع شود آن نهاد آن را راهبری خواهد کرد. 
در نهایت کلیات این طرح به رای گذاشته شد با 14 رای موافق به تصویب رسید. همچنین ادامه بررسی این طرح به جلسات اینده موکول شد.
11-296

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: