• يکشنبه ٩ آبان ١٤٠٠-١٥:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٩٢٠
زهرا شمس احسان:

بخشنامه منع به کارگیری کودکان توسط پیمانکاران شهرداری اجرایی نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به اینکه پیمانکاران غیررسمی بیش از 80درصد پسماند جامد تهران را جمع آوری می‎کنند، گفت: قریب به 4500 کودک مجبور به فعالیت در این حوزه و مواجهه با محیط انباشته از شرایط غیر بهداشتی هستند و این در حالی است که بخشنامه منع به‎کارگیری کودکان توسط پیمانکاران تاکنون اجرایی نشده است.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‏الملل شورای اسلامی شهر تهران، در نوزدهمین جلسه علنی شورا، جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران، گزارش خود را در خصوص برنامههای این معاونت ارائه کرد و زهرا شمس احسان در واکنش به این گزارش، گفت: طبق آخرین آمار ارائه شده پیمانکاران غیررسمی بیش از 80درصد پسماند جامد تهران را جمع آوری میکنند که قریب به 4500 کودک مجبور به فعالیت در این حوزه و مواجهه با محیط انباشته از شرایط غیربهداشتی میباشند و این در حالی است که سال گذشته شهرداری بخشنامهای مبنی بر منع بهکارگیری کودکان توسط پیمانکاران به کلیه واحدهای ستادی و اجرایی ابلاغ کرد که تاکنون اجرایی نشده است.

شمس احسان تاکید کرد: از سویی نیز بر اساس تحقیقات صورت گرفته قریب به اتفاق کودکان سازمان یافته نیستند و دلیل فعالیتشان کمک به اقتصاد خانوار و تامین هزینههای معیشتی خانواده است بر همین اساس کار کودک نه یک رخداد امنیتی و انتظامی که یک مساله اجتماعی- اقتصادی است. با توجه به اهمیت موضوع انتظار داریم طی یه برنامه مشترک فی مابین معاونین خدمات شهری و محیط زیست و فرهنگی و اجتماعی، شناسایی کودکان و معرفی آنان به مراکز پرتو جهت تحصیل، حرفه آموزی، توانمندسازی و آماده سازی به کار متناسب با شرایط سنی و جسمانی کودکان در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ساماندهی در شهرداری تهران دارای نقش بسیار ویژه و منحصر به فردیست که متاسفانه در طول سال های اخیر کمتر به آن توجه شده است. مستحضرید که هر گونه ساماندهی و مدیریت مشاغل فعال در حوزه اقتصاد غیر رسمی، مدیریت جایگاه های سوخت، مراکز خرید و فروش خدمات، ساماندهی کیوسک ها و دکه ها، مدیریت بر روز بازارها و بازارچه های موقت به عهده این شرکت است. اما این در حالی است که طبق آخرین گزارش های ارائه شده با آمار صعودی مشاغل سیار و بساط گستری در کلانشهر تهران مواجه بودیم و از این تعداد فقط 4هزار دستفروش در متروی تهران شناسایی شده است که برای این موضوع بایستی در گام نخست احیای کمیته برنامه ریزی مندرج در مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون و اصلاح و بروز رسانی دستورالعمل ابلاغی توسط شرکت ساماندهی، تعبیه و جانمایی بازارچه های موقت و دائمی در سطح مناطق 22 گانه و شناسنامه دار کردن این عزیزان جهت برنامه ریزی  و مدیریت صحیح در دستور کار قرار گیرد که در حال حاضر این مساله علی رغم بحرانی شدن موضوع، فی مابین دو شرکت شهریان و حریم بان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به دلیل تداخلات وظیفه ای در حال پاسکاری است.  است.

شمس احسان افزود: این در حالیست که با توجه به صراحت مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، انتظار داریم شرکت ساماندهی به عنوان متولی اصلی و شرکت شهربان و حریم بان به عنوان بازوی اجرایی در قالب برنامه زمان بندی مشخص ساماندهی دستفروشان را در دستور کار خود قرار دهند.

او ادامه داد: طبق آمار سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران 2302 بوستان در حاضر در سطح مناطق 22 گانه ایجاد شده است. از این تعداد تنها 87  مورد ( کمتر از 4درصد)  از کل بوستان ها برای جانبازان، جامعه معلولین و سایر اقشار آسیب پذیر در سطح کلانشهر تهران به عنوان پایتخت و الگوی سایر کلانشهر ها و شهرهای کشور، مناسب سازی شده است که به هیچ عنوان زیبنده این عزیزان و جمهوری اسلامی ایران نیست بنابراین انتظار داریم مساله مناسب سازی بوستان ها و فضای سبز جهت بهره مندی همه شهروندان فارغ از تفاوت های جسمانی در دستور کار جدی معاونت محترم خدمات شهری قرار گیرد.

رییس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران مساله دیگر در این حوزه را فقدان وجود هرگونه پارک و فضای سبز در 8 محله واقع در مناطق محروم از مجموع 353 محله کلانشهر تهران برشمرد و افزود: انتظار داریم سازمان بوستان ها و فضای سبز طی یک برنامه ریزی فوری از محل عوارض قطع اشجار موضوع تملک زمین و احداث فضای سبز در این محلات را پیگیری نماید.

18-19

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: