• يکشنبه ١٦ آبان ١٤٠٠-١٦:٤٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٩٨٣
زهرا شمس احسان در تذکری بیان داشت:

لزوم توجه فوری به ایمنی بازار بزرگ تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت بازار به عنوان قلب اقتصادی ایران و لطمات جبران ناپذیر آن در مواقع بروز بحران از شهردار محترم تهران تقاضا دارم، هرچه سریعتر با تشکیل کارگروه ویژه نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت داده و در قالب برنامه مشخص نسبت به کاهش خطرات بالقوه این پهنه اقدام نماید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران زهرا شمس احسان در بیست و یکمین جلسه شورا در تذکری در خصوص ایمنی بازار بزرگ تهران گفت: بازار بزرگ تهران به عنوان مهم ترین مرکز تجاری- اقتصادی دارای سه شاخصه فرسودگی مفرط، تراکم شدید جمعیت مراجعه کننده و فعال و همچنین بورس فعالیت های حاوی پتانسیل برای حریق است.

وی ادامه داد: مساحت محدوده بازار 112 هکتار است که 0.2 درصد از کل مساحت تهران را در برمی گیرد. در این بازار 52 درصد عمده فروشی ها، 5درصد خرده فروشی ها و 7درصد کارگاههای تولیدی شهر تهران مستقر شده اند، به همین دلیل روزانه حدود 1.5 تا 2 میلیون نفر به این محدوده مراجعه می کنند. 

شمس احسان افزود: واقعیت آن است که بازار تهران دچار فرسودگی مفرط است. به این معنا که 72درصد بناها بیش از 30 سال و 48درصد بناها بیش از 50 سال عمر دارند. از مهم ترین مسائل و مصائب بازار تهران، فقر شدید فضاهای رو باز و نفوذناپذیری معابر است. همچنین با توجه به قدمت 200 ساله بازار در حال حاضر بخش قابل توجهی از سیم کشی های موجود مستهلک شده و در حوزه لوله کشی آب نیز بخش زیادی از ظرفیت های کنونی حالت پوسیده پیدا کرده است. بنابراین در حال حاضر میزان مهار حریق در مواقع آتش سوزی جهت جلوگیری از سرایت آن به اماکن مجاور به یکی از نگرانی های جدی مبدل شده است.

 وی در ادامه خاطر نشان ساخت: طبق بند 14 از ماده 55 قانون شهرداری ها، رفع خطر از بناها و ديوارهاي شكسته و خطرناك واقع در معابر عمومي ،كوچه ها ، اماكن عمومي و دالانهاي عمومي و خصوصي از وظایف اساسی شهرداری ها محسوب میشود. لذا ضروریست در قالب مدیریت یکپارچه با عاملیت شهرداری، اقداماتی فوریت دار مانند صدور یا تمدید پروانه کسب به داشتن شناسنامه ایمنی، هوشمندسازی اطفای حریق، تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار، اعتمادسازی میان بازاریان و مدیریت شهری، ارائه مشوق برای ترغیب بازاریان، نوسازی شبکه و زیرساخت های موجود و... در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد. 

این عضو شورا در پایان گفت: با توجه به اهمیت بازار به عنوان قلب اقتصادی ایران و لطمات جبران ناپذیر آن در مواقع بروز بحران از شهردار محترم تهران تقاضا دارم، هرچه سریعتر با تشکیل کارگروه ویژه نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت داده و در قالب برنامه مشخص نسبت به کاهش خطرات بالقوه این پهنه اقدام نماید.

19-21 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: