• يکشنبه ١٤ آذر ١٤٠٠-١٤:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٢٣٤
به مناسب روز جهانی معلولین؛

تریبون شورای شهر در اختیار معلولان قرار گرفت

در بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران سه تن از نمایندگان جامعه معلولان در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران حضور یافته و به بیان پاره ای از مشکلات این قشر از جامعه در حوزه مدیریت شهری پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران  بیست و نهمین جلسه شورا با حضور نمادین سه تن از نمایندگان جامعه معلولان در راستای گرامیداشت روز جهانی معلولان کار خود را آغاز کرد. در این جلسه نمایندگان جامعه معلولان با در اختیار گرفتن تریبون شورا به بیان مشکلات و خواسته های این قشر از جامعه پرداختند.
تغییر را از شورا آغاز کنیم
در همین رابطه «بهروز مروتی» مدیر و نگهبان کمپین معلولان به عنوان اولین سخنران ضمن بیان مشکلات  معلولان و کم توانان جسمی در شهر تهران اظهار کرد: روز سوم دسامبر مصادف با 12 آذر روز گرامیداشت افراد دارای معلولیت نام گذاری شده است. این نامگذاری با این هدف صورت گرفته که به مسایل، مشکلات و توانمندی افراد دارای معلولیت به صورت ویژه پرداخته شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از توانمندی های افراد دارای معلولیت صحبت کنیم باید از کسب مدال های گوناگون در مسابقات پارالمپیک سخن گفت چرا که آنان بیش از دو برابر افراد غیر معلول مدال کسب کرده اند.
مروتی گفت: اگر بخواهیم تغییر را آغاز کنیم باید از همین مکان یعنی شورای شهر آغاز کنیم. به عنوان مثال وقتی  دو سال پیش برای اولین بار در صحن شورا خدمت اعضای شورا رسیدیم اینجا رمپ هم نداشت که افراد دارای معلولیت بتوانند رفت و آمد کنند، امروز برای دومین بار که در این شورا حضور یافتیم در ورودی مشکل وجود داشت. سوالی در اینجا مطرح است و آن اینکه اگر فرد ناشنوایی بخواهد به شورای شهر بیایند و ارتباط برقرار کند آیا کسی به عنوان مترجم در شورا و یا شهرداری حضور دارد؟ تغییر باید از همین مکان ها آغاز شود و معلولان باید هر چه بیشتر به شورای شهر رفت و آمد داشته و با نمایندگان ارتباط برقرار کنند تا از این طریق نیازهای این جامعه بیشتر و بهتر شناخته شود.
مروتی با یاد آوری اینکه پیامبر اسلام توجه ویژه ای به جامعه معلولان داشت گفت: پیامبر از اولین فعالان حوزه دسترس پذیری بودند. ایشان برای افراد نابینا طنابی وصل کرده بودند که بتوانند به مسجد رفت و آمد کنند و این توجه ویژه ایشان به این جامعه را می رساند.
وی ادامه داد: حوزه دسترس پذیری و مناسب سازی ماموریت مهم شورا است. ما می خواهیم  شان شورا نظارتی باشد و در اجرا دخالت نداشته باشد و به عبارتی نقش قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را به درستی ایفا کند .
مروتی افزود: در حال حاضر مسئله مهم  لایحه بودجه 1401 شهرداری در پیش روی است. لذا خواهش می کنم طبق نامه ای که یک هفته پیش به اعضای شورا ارسال کردیم نگاه ویژه ای به بودجه 1401 شهرداری شود. ما در مسئله  حمل و نقل دچار مشکل هستیم و می خواهیم توجه بیشتری به این موضوع شود.
از هر 10 هزار نفر 47 نفر دارای اختلالات ذهنی هستند 
در ادامه این جلسه خانم دهقان نماینده کودکان کم توان ذهنی  ضمن اشاره به  مشکلات معلولان اظهار کرد: امیدوارم شورای شهر پیگیر این موضوع باشد و برای افراد کم توان ذهنی، شهر دسترس پذیر تر را فراهم آورد. 
وی ادامه داد: طبق آمار بهزیستی در سال 98 از هر 10 هزار نفر 47 نفر دارای اختلالات ذهنی هستند.
دهقان گفت: مهمترین دغدغه خانواده این افراد حضورشان به صورت ایمن در شهر است. حتی یک خرید ساده یا حضور در  پارک یا تفرجگاه ها به عنوان یک دغدغه برای خانواده ها شناخته می شود.
وی ادامه داد: شهر باید برای شهروندان در دسترس و ایمن باشد، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر معماری شهر باید برنامه های مدون داشته باشد. شاید اقدام در این زمینه هزینه بالایی به خود اختصاص ندهد ولی اجرا آن باعث می گردد تا شهر دسترس پذیر گردد.
دهقان گفت: همزمان افزایش سن فراد دارای معلولیت مشکلات این افراد نیز بزرگتر و دغدغه خانواده ها بیشتر می شود چرا که  دسترسی به خدمات شهری برای آنان سخت تر خواهد شد. ما بارها در جلسات پیشنهاد دادیم که برنامه هایی که شاید خیلی ساده به نظر بیایند اما تاثیرگذاری فراوانی دارند اجرایی شوند، استفاده از علائم و نشانه هایی که به فرد کمک کند تا در شهر جابجا شوند، یا در بوستان ها بتوانند حرکت کنند، استفاده از این موارد شاید هزینه و بودجه بالایی نخواهد اما همت بلند می خواهد.
این فعال حوزه کودکان کم توان ذهنی گفت: ما با آمار یک در 48 نرخ تولد فرزندان دچار معلولیت های ذهنی مواجه هستیم که این آمار، آمار زیادی است بنابراین باید برنامه های ویژه ای برای این امر تدوین شود.
دهقان افزود: یکی از خواسته های ما این است که در هر منطقه از شهرداری این اهتمام به وجود آید که یک پارک ایمن سازی شود، ایمن سازی هم  کار عجیب و غریبی نیست. بدین صورت که بیشتر بوستان ها  در نزدیکی خیابان های اصلی  و گاها اتوبان ها قرار دارند اما هیچ حصاری وجود ندارد که این فضاها را از خیابان ها جدا کند، لذا این افراد که شاید درکی از خطرات نداشته باشند با یک دویدن ساده با حوادث ناگوار رو به رو می شوند.
وی ادامه داد: شهرداری فضاهای زیادی در اختیار دارد و سراهای محله در هر ناحیه و منطقه بسیار است، شهرداری می تواند  یک سرای محله را برای برگزاری کلاس در ایام فراغت برای این عزیزان اختصاص دهد .
دهقان گفت: ما نمی خواهیم بودجه ای را به شهرداری تحمیل کنیم، اما می شود از ظرفیت سمن ها و تشکل ها برای این افراد استفاده کرد، افرادی  که در خانه ها حبس می شوند و فضایی برای حضورشان وجود ندارد تا مهارت کسب کنند.
وی افزود: موضوع دیگر استفاده از یک سامانه ردیابی است چون این افراد آگاهی به فضا ندارند و گاها گم شوند. استفاده از ردیاب های الکترونیک سبب می شود اگر خانواده ای فرزندش از خانه خارج شد بتواند او را پیدا کند.   
در ادامه این جلسه سهیل معینی به نماینده از جامعه نابینایان نیز گفت: در روانشناسی نکته ای داریم که می تواند راه پیدا کند به مدیریت از جمله به مدیریت شهری و آن یک رویکرد آفت گونه به نام رویکرد سالم گرایی است. یعنی همه را سالم تلقی کنیم. هیچ نکته ای به اندازه تفاوت انسان ها با هم مشترک نیست یعنی قدر مشترک همه انسان ها این است که همه تفاوت دارند. 
وی ادامه داد: پس اگر مدیریت شهری می خواهد برای شهروندان برنامه ریزی کند باید  با احترام به تفاوت شهروندان برنامه ریزی کند و اگر این اتفاق بیافتد تحول بزرگی اتفاق افتاده است. یعنی در مدیریت شهری اگر خدماتی در عرصه فرهنگی و اجتماعی و یا در عرصه  رفاه و یا سلامت و سازمان خدمات شهری داریم باید خدماتشان شامل همه شهروندان باشد یعنی با لحاظ تفاوت های اینها صورت گیرد که اگر اینگونه شود  بزرگترین امر توسعه پایدار را شکل دادیم. 
معینی گفت: این امر به عنوان یک پیوست و شاخص است و اگر  این را لحاظ کنیم در تمام برنامه های شهرداری یعنی  شاخص فرصت های برابر را لحاظ کردیم.  یعنی اگر  اداره بانوان به بانوان خدمات می دهد جایگاه بانوان دارای معلولیت کجا خواهد بود. ما  دربدر دنبال فضا می گردیم که به خانم های نابینا که فوق لیسانس دارند و اما در خانه هایشان به آنها  اجازه داده نمی شود مهارت های زندگی را بیاموزند چون به آنها باور ندارند  اما می توان به آنان  آموزش داد و برای آموزش فضا می خواهیم.  باید فرصت های برابر را به عنوان یک پیوست در تمام برنامه ها لحاظ کرد. این امر سبب می شود سازمان ها از اداره جزیره ای بیرون بیایند برابر سازی خدمات می شود. 
وی ادامه داد: در بحث مناسب سازی و دسترسی پذیری احتیاج به تقویت نظارت است. هیچ پروژه ای در شهر بدون رعایت پیوست دسترس پذیری نباید افتتاح شود دیگر کافی است افتتاح ایستگاه های مترو بدون آسانسور. باید جایگاه ستاد مناسب سازی را تقویت کند. 
معینی افزود: هیچ پیمانکاری در پروژه های عمرانی نیم تواند در  مناقصات شرکت کند مگر اینکه گواهینامه دسترس پذیری داشته باشد، اینگونه باعث می شود  100 ها میلیارد هزینه نکنیم و بعد پیمانکار اصول دسترس پذیری را رعایت نکند .
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود تمام کمیسیون های شورای شهر با شما ارتباط منسجم برای تدو.ین برنامه جامع خدمات شهرداری تهران به شهروندان معلول این پیوست ها را داشته باشیم.
6-29

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: