• چهارشنبه ١٣ بهمن ١٤٠٠-٠٩:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٧٣٢
گزارش همشهری از چهل و چهارمین جلسه شورا:

کاهش 6هزار میلیارد تومانی سقف بودجه پایتخت

اعضای شورای شهر تهران با بودجه 10+50 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه شورا نوشت: دیروز بررسی بخش درآمدی بودجه1401 شهرداری پایتخت در دستور کار اعضای شورای شهر تهران بود که در نهایت خزانه‌دار پارلمان شهری پیشنهاد بودجه 50هزار میلیاردتومانی (نقدی و غیرنقدی) را ارائه داد و   تصویب شد. حبیب کاشانی گفت که اعضای پارلمان شهری نگران محقق‌شدن بودجه1401 هستند و از این‌رو به‌نظر می‌رسد بودجه پیشنهادی شهرداری تهران (56هزار و 869میلیارد تومان) محقق نشود. به همین دلیل بهتر است سقف بودجه را با کاهش 6هزار و 869میلیارد تومان، 50هزار میلیارد تومان تعیین کنیم و به شهرداری فرصت 6ماهه دهیم تا درآمدهای پیش‌بینی‌شده را محقق کند.
او ادامه داد: «اگر طی 6ماهه اول سال آینده کسب درآمد شهرداری رضایت‌بخش بود، می‌تواند پیشنهاد افزایش بودجه بدهد و اعضای شورای شهر تهران تمام‌قد از این کار حمایت می‌کنند و براساس تبصره پیش‌بینی‌شده به شهرداری اجازه می‌دهیم تا سقف 10هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مهم هزینه کند.»  سرانجام این پیشنهاد با موافقت 17 عضو به تصویب رسید.
به‌گزارش همشهری، اعضای پارلمان شهری دیروز جلسه نفس‌گیری داشتند و رئیس شورای شهر تهران هم با توجه‌ به اهمیت موضوع (بررسی بودجه) در جلسه حاضر شده بود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش بررسی یک‌هفته‌ای لایحه بودجه (منابع و درآمدها) را ارائه داد و گفت: «باتوجه ‌به دریافت نظر معاونت‌ها و بررسی راه‌های تحقق درآمد بودجه سال آینده، 3سناریو با بودجه‌های مختلف مطرح شد. 37هزار میلیارد تومان سناریوی اول، 47هزار میلیارد تومان سناریوی دوم و 52هزار میلیارد تومان هم سناریوی سوم بود که در نهایت سناریوی سوم (پیشنهاد کمیسیون برنامه ‌و بودجه) به هیأت‌رئیسه اعلام شد و در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»  محمد آخوندی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها، درآمدهای بودجه سال آینده از 3بخش توسعه شهر (شهرسازی)، فروش اموال غیرمنقول و قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده حاصل خواهد شد، عنوان کرد: «حدود 50درصد درآمدها به بخش توسعه شهر اختصاص ‌داده‌شده و شهرداری پیش‌بینی کرده است 28هزار میلیارد تومان از این بخش، 8هزار و 900میلیارد تومان از بخش مالیات بر ارزش‌ افزوده و حدود 8هزار میلیارد تومان هم از بخش فروش اموال غیرمنقول کسب درآمد کند.»
او با بیان اینکه افزایش 25 تا 30درصدی بودجه سال آینده منطقی است، گفت: «سال آینده از یک‌سو شاهد افزایش هزینه‌ها خواهیم بود و از سوی دیگر مدیریت جدید شهری در دوره پیش رو تأکید دارد که برنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلف اجرا کند تا سکون و رکودی که در شهر ایجاد شده اصلاح شود و درنهایت درآمدهای بیشتری کسب کند.» به‌گفته آخوندی در سناریوی سوم علاوه بر 52هزار میلیارد تومان سقف بودجه، 5هزار میلیارد تومان (غیرنقدی) در تبصره‌ها پیش‌بینی‌شده تا شهرداری اگر درآمد بیشتری داشت از آن بهره‌برداری کند.

موافقت رئیس پارلمان شهری با سناریوی دوم
پس از ارائه گزارش کمیسیون برنامه ‌و بودجه، رئیس پارلمان شهری با بیان اینکه ایده‌آل مدیریت شهری این است که میزان بودجه 70هزار میلیارد تومان باشد، گفت: «واقعیت این است که چه مقدار از بودجه محقق می‌شود. مبنای درآمد ما بودجه و عملکرد سال گذشته است که چقدر درآمد داشتیم و چگونه محقق شده است.»
مهدی چمران تأکید کرد: «در دوره‌های گذشته کلی پروژه بزرگ داشتیم و اکنون هم به‌دنبال افزایش درآمد هستیم که پروژه‌های جدید را شروع کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد تا ساختمان‌سازی رونق بگیرد نه به‌عنوان کاری که بخواهد سوداگری ساختمان باشد، بلکه برای مردم مسکن ایجاد شود؛ چراکه آمارها نشان می‌دهند بیش از 40درصد مردم اجاره‌نشین هستند و از این بابت رنج می‌کشند. با مشوق‌هایی که پیش‌بینی ‌شده امیدواریم قفل و بست‌ها باز شوند و بتوانیم تحرکی در این زمینه ایجاد کنیم.»
چمران با اشاره به بلندپروازی در تدوین بودجه1401 گفت: «مسئولان شهرداری تهران اعلام می‌کنند تا پایان سال فقط 30هزار میلیارد تومان از بودجه محقق می‌شود. پس چطور می‌توان انتظار تحقق بودجه 56هزارمیلیاردی سال آینده را داشت. معتقدم تعیین این بودجه بلندپروازی است که در دوره قبل شروع شد و با ارائه لایحه اصلاحیه مجبور به کاهش آن شدیم؛ بنابراین پیشنهاد من سناریوی دوم کمیسیون برنامه و بودجه (47هزار میلیارد تومان) است که کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. همچنین با روش‌هایی می‌توان دست شهرداری را باز گذاشت تا اگر منابع بیشتری به دست آورد آن را بتواند در جاهای مختلف هزینه کند.»

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: