• چهارشنبه ٢٠ بهمن ١٤٠٠-٠٧:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٧٨١
گزارش همشهری از چهل و ششمین حلسه شورا:

منطقه22 کامل می‌شود

شورای شهر تهران 210پرونده بدون پروانه ساختمانی در غرب پایتخت را تعیین‌تکلیف کرد اقدامی که حدود 10هزارمیلیارد تومان آورده مالی طی 18ماه خواهد داشت.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه روز گذشته شورا چنین نوشت: لایحه الحاق پرونده توافقات فاقد پروانه ساختمانی و تمدید دوره فعالیت کارگروه ماده۱۰ مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه۲۲ دیروز در جلسه پارلمان شهری با 14رأی تصویب شد. به‌عبارتی دیگر با چنین تصمیمی 210پرونده بدون پروانه ساختمانی در غرب پایتخت تعیین‌تکلیف شدند. نتیجه آن هم حدود 10هزارمیلیارد تومان آورده مالی طی 18ماه خواهد بود. با این حساب، منطقه22 بار دیگر در عرصه ساخت و ساز، جان می‌گیرد و بخش زیادی از پولی که از عوارض این پروانه‌ها حاصل می‌شود، صرف ایجاد و تکمیل سرانه‌های خدماتی، حمل‌ونقل همگانی، درمانی، آموزشی و ورزشی این منطقه خواهد شد؛ چراکه  هم‌اکنون از کمبود چنین سرانه‌هایی رنج می‌برد و مدیریت شهری با چنین اقدامی، قصد دارد یک‌تیر و 2نشان بزند؛ هم درآمدی از این محدوده با ساخت‌وساز طبق طرح تفصیلی و پیش‌بینی شده قبلی کسب کند و هم منابع به‌دست آمده را خرج رفع نیازهای منطقه کند. به گزارش همشهری، به‌گفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با تصویب این لایحه وضعیت 210پرونده تعیین‌تکلیف شد و مالکان با عمل به تعهدات‌شان و پرداخت عوارض می‌توانند پروانه دریافت کنند و پیش‌بینی می‌شود از محل وصول عوارض این پرونده‌ها، شهرداری تهران حدود 10هزارمیلیارد تومان درآمد کسب کند. مهدی عباسی گفت: «امیدواریم شهرداری تهران اهتمامی درخصوص جبران کسری و کمبودهای منطقه۲۲ به لحاظ فقر سرانه‌ها که شهروندان این منطقه از آن رنج می‌برند را در دستور کار قرار دهد و با هزینه‌کرد این درآمدها در راستای رفع کمبودها گام بردارد.» نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت که احقاق حقوق مکتسبه دغدغه شورا و شهرداری است. پرویز سروری تصویب این لایحه را افتخاری برای شورا و شهرداری انقلابی دانست و عنوان کرد: «مدیریت شهری به پیوست عدالت، نگاه جدی و پیگیرانه‌ای دارد تا حقی از هیچ‌کس ضایع نشود. ازاین‌رو اگرچه بررسی تک‌تک پرونده‌ها(210پرونده) فشار زیادی به مجموعه مدیریت شهری وارد می‌کند اما موضوع با جدیت پیگیری و در ‌زمان 18ماه انجام خواهد شد.» حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران هم گزارشی از برگزاری جلسات متعدد داد و گفت که در نهایت از میان 225پرونده فاقد پروانه، حدود 210پرونده براساس این لایحه تعیین‌تکلیف می‌شوند. او عنوان کرد: «جهت سهولت کار، پرونده‌ها براساس تعهدات مالکان برای دریافت پروانه طبقه‌بندی ‌شده‌اند. به این شکل که در برخی از پرونده‌ها اقدامات کامل انجام شده، در بعضی اقدامات ناقص است و در تعدادی هم اصلا اقدامی صورت نگرفته است؛ بنابراین پرونده‌ها با قرار گرفتن در یکی از این طبقه‌بندی‌ها بررسی و در راستای تحقق پیوست عدالت تعیین‌تکلیف می‌شوند.»
 
جبران کمبود سرانه‌ها
در جریان بررسی این لایحه، هزینه‌کرد درآمد حاصله از عوارض 210پرونده(10هزارمیلیارد تومان) برای رفع کمبود سرانه‌ها اعم از آموزشی، فرهنگی، خدماتی و... منطقه22 محل اختلاف اعضای پارلمان شهری بود. محمد آخوندی، حبیب کاشانی و مهدی بابایی، بلوکه‌کردن این درآمد در شهرداری منطقه22 را به صلاح ندانستند و خواستار واریز آن به خزانه شهرداری شدند تا برای شهر هزینه شود اما مهدی عباسی همچنان تأکید داشت که باید صرف جبران کمبودهای منطقه22 شود. او گفت: «اکنون 250هزار نفر در این منطقه سکونت دارند و با فقر سرانه‌ها مواجه هستند. با تعیین‌تکلیف 210پرونده بیش از 100هزار نفر به جمیعت منطقه اضافه می‌شوند و براساس طرح تفصیلی حدود 500هزار نفر جمعیت برای این منطقه پیش‌بینی ‌شده است که قطعا در این فرایند کمبود سرانه‌ها تشدید خواهد شد.» او ادامه داد: «همین ‌الان این منطقه در کشور از کمترین سرانه آموزشی(آموزش‌وپرورش) برخوردار است و تصمیم داریم با این لایحه شهر جدیدی ایجاد کنیم که می‌تواند معیار عملکردمان باشد؛ بنابراین ضرورت دارد نسبت به تأمین سرانه‌های مورد نیاز این منطقه تدابیری اندیشیده شود.» در نهایت مقرر شد به پیشنهاد ناصر امانی، درآمد ناشی از عوارض 210پرونده در منطقه22 به خزانه شهرداری واریز و براساس اولویت‌بندی سرانه‌ها در این منطقه هزینه شود.
 
نمایندگان شهر  دوستدار سالمند انتخاب شدند
انتخاب نمایندگان برای عضویت در ستاد شهر دوستدار سالمند دستور جلسه دیگر دیروز پارلمان شهری بود که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در تشریح ضرورت انتخاب نمایندگان گفت: «با توجه ‌به نیازمندی‌های جامعه سالمندان و ضرورت فراهم‌کردن و تسهیل شرایط و امکانات مناسب برای این قشر از جامعه، مصوبه‎ای سال 91توسط شورای سوم شهر تهران با عنوان «شهر دوستدار سالمند»، تصویب شد. براساس این مصوبه شهرداری تهران موظف است اقداماتی ازجمله نظارت بهینه بر اجرای استانداردها جهت مناسب‌سازی‌ معابر و اماکن عمومی و خصوصی انجام دهد.»  نرگس معدنی‌پور تأکید کرد: «باید برای اجرای صحیح این مصوبه، یک ستاد شهر دوستدار سالمند تشکیل شود که 3نفر از کارشناسان متخصص در مسائل و حوزه سالمندی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی باید در آن عضو باشند. ازاین‌رو وحید راشدی (استادیار سالمندشناسی و هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی)، ایوب نافعی (دکتری سلامت و رفاه اجتماعی) و اردشیر آل‌عوض (از پرسنل شهرداری) برای عضویت از سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معرفی می‌شوند.» 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: