• دوشنبه ٢٥ بهمن ١٤٠٠-٠٩:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٨١٩
گزارش روزنامه همشهری از چهل و هفتمین جلسه شورا:

تحول پایتخت با بودجه 50هزارمیلیاردی

شفافیت و جلوگیری از انحراف عملکردی در بودجه مورد تأکید اعضای شورای شهر تهران است و در راستای تحقق این هدف، شهرداری تهران موظف است تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد نام کاربری و رمز عبور جداگانه برای اعضای شورای شهر تهران برای دسترسی به‌تمامی سامانه‌های مالی، بودجه و موافقتنامه‌ها در بالاترین سطح گزارش‌گیری اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از جلسه روز گذشته شورا نوشت: بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران، تنها دستور جلسه روز گذشته پارلمان شهری بود و اعضای شورای شهر تهران در 2نوبت صبح به ریاست پرویز سروری و عصر به ریاست مهدی چمران و البته با حضور شهردار تهران، 33تبصره لایحه نهایی شده در کمیسیون تلفیق را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در نهایت با ارائه پیشنهادها و ایجاد تغییرات، بودجه شهرداری تهران تصویب شد. آنچه در ابتدای جلسه توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح شد، مربوط به رقم بودجه 1401شهرداری تهران بود که محمد آخوندی گفت: «بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی، راهنمایی ‌و رانندگی تهران بزرگ و شورای شهر تهران) سال آینده از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد 50هزار و 370میلیارد تومان است.» درحقیقت آنچه در کمیسیون تلفیق مورد توافق اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته نشان از کاهش 6هزار و 499میلیاردتومانی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران داشت؛ چراکه علیرضا زاکانی لایحه بودجه سال آینده را با مبلغ 56هزار و 869میلیارد تومان به شورای شهر تهران داده بود. به گزارش همشهری، آنچه در لایحه بودجه سال آینده موردتوجه قرار گرفته، کلیدواژه‌های عدالت، توسعه متوازن و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی است و شهرداری تهران مکلف شده درصورت کاهش یا افزایش جدی بیش از ۲۰درصد سرجمع درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات، وصول عوارض و سایر درآمدها نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، حداکثر تا پایان آبان، لایحه اصلاحیه بودجه را ارائه و پیشنهادها درخصوص منابع افزایش یا کاهش‌یافته را مطابق با برنامه 5‌ساله سوم توسعه شهر تهران و در راستای اولویت‌ها و مسائل کلیدی شهر ازجمله برقراری عدالت در دسترسی به زیرساخت‌ها، توسعه متوازن مناطق و محلات، روان‌سازی ترافیک و عبور و مرور و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اعلام کند. همچنین براساس این لایحه پس از تعیین اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود حداکثر تا سقف ۲۰درصد از منابع و مصارف بودجه سال آینده را به‌صورت غیرنقدی عمل کند. شفافیت و جلوگیری از انحراف عملکردی در بودجه هم مورد تأکید اعضای شورای شهر تهران بود و محمد آخوندی گفت که در راستای تحقق این هدف، شهرداری تهران موظف است تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد نام کاربری و رمز عبور جداگانه برای اعضای شورای شهر تهران برای دسترسی به‌تمامی سامانه‌های مالی، بودجه و موافقتنامه‌ها در بالاترین سطح گزارش‌گیری اقدام کند.

حبیب کاشانی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه

شهرداری تهران مکلف است برای تشویق واحدهای اجرایی در تحصیل منابع درآمدی، سهم درآمد تکلیفی هر یک از واحدهای اجرایی مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... را براساس بودجه مصوب، ظرفیت‌های درآمدی و سایر موارد   تا پایان فروردین ابلاغ کند.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی
 عضو کمیسیون حمل و نقل

تبصره 4مربوط به توسعه حمل‌ونقل عمومی بود و شهرداری مکلف است درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو را برای توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو اختصاص دهد که تأکید شد خطوط 6و 7مترو در اولویت قرار گیرند.

 

عددهایی از بودجه شهر

 بودجه شهرداری تهران
مبلغ کل:  50/370/000/000/000 تومان
  اعتبارات هزینه‌ای: 22/501/898/134/700 تومان
  اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای:
 20/868/101/865/300 تومان
  اعتبارات تملک دارایی‌های مالی: 7/000/000/000/000 تومان

 سهم‌بندی عوارض طرح‌های ترافیکی
  40درصد شهرداری
  40درصد سازمان حمل‌ونقل و ترافیک
  20درصد شرکت بهره‌برداری مترو

  اجرای پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی
  احداث قطعه دوم بزرگراه شهید شوشتری
  احداث تونل شهید متوسلیان
  احداث شبکه اصلی هدایت آب‌های سطحی
  اتصال بزرگراه امام علی به آزادراه تهران - شمال
  اجرای پیاده‌راه هوایی موسوم به مسیر طبیعت
  تبدیل بوستان‌های جنگلی شهر به قطب‌های گردشگری
  بازسازی و نوسازی مکانیزاسیون ماشین‌آلات رفت‌وروب

 پیشنهاد کمیسیون برنامه‌وبودجه به شهرداری درصورت تحقق منابع مازاد بر بودجه
  30هزار میلیارد ریال تکمیل و تجهیز خط 6و 7مترو
  5هزار میلیارد ریال اورهال واگن و تجهیزات شرکت مترو
  10هزار میلیارد ریال خرید ناوگان اتوبوسرانی
  2هزار میلیارد ریال خرید تجهیزات سازمان آتش‌نشانی
  5هزار میلیارد ریال ادامه احداث بزرگراه یادگار امام
  7هزار و 500میلیارد ریال ادامه احداث بزرگراه شهید شوشتری
  2هزار میلیارد ریال ادامه احداث بزرگراه شهید بروجردی
  5هزار میلیارد ریال تقاطع‌های غیرهمسطح
  2هزار میلیارد ریال پروژه‌های شرکت خاکریز
  7هزار میلیارد ریال اجرای پروژه‌های مقاوم‌سازی پل‌های سواره‌رو
  6هزار میلیارد ریال اجرای آسفالت معابر

 تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی
  50درصد عوارض حمل‌ونقل پایانه‌های مسافربری برون‌شهری (عوارض بلیت زمینی) به سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها اختصاص داده شود
  60درصد درآمدهای حاصل از تابلوها با کاربری تبلیغاتی در اختیار سازمان زیباسازی قرار گیرد
  4درصد عوارض نوسازی به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شود

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: