• دوشنبه ٢ اسفند ١٤٠٠-٠٨:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٨٤١
گزارش روزنامه همشهری از چهل و هشتمین جلسه شورا:

بلیت اتوبوس و مترو چند؟

اعضای پارلمانی شهر با افزایش 25درصدی نرخ بلیت اتوبوس و مترو موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه روز گذشته شورا نوشت: لایحه «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال 1401» دیروز در صحن پارلمان شهری بررسی و اعضای شورای شهر تهران با افزایش 25درصدی نرخ بلیت مترو و اتوبوس موافقت کردند و بررسی تعیین نرخ تاکسی‌ها هم به جلسه آتی موکول شد. به گزارش همشهری، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل در ابتدای جلسه گزارشی ارائه داد و گفت: «در جلسات مشترکی که با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران داشتیم، افزایش 40درصدی بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح شد، اما باتوجه‌ به شرایط بد اقتصادی و اینکه استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی طبقات متوسط و ضعیف‌تر جامعه هستند، تصمیم گرفتیم لایحه با افزایش 25درصدی ارائه شود و درخواست کردیم شهرداری از طریق به‌کارگیری روش‌های دیگر به‌دنبال جایگزینی جبران هزینه‌ها باشد.» به‌گفته سیدجعفر تشکری‌هاشمی حدود ۱۰درصد مبلغ حمل‌ونقل عمومی از شهروندان دریافت می‌شود و مابقی را باید شهرداری تهران و دولت تأمین کنند. او با بیان اینکه حداکثر 500تومان به نرخ کرایه مترو اضافه می‌شود، تأکید کرد: «خطوط متروی حومه شهر تهران (خط 5) هم مشمول 25درصد افزایش می‌شود و در راستای صیانت از حقوق این مسافران نرخ کرایه خط تهران و کرج را به‌شرط اینکه مترو بتواند سازوکارهای فنی (نظام پرداخت مستقل) آن را فراهم کند، ۱۵۰۰ تومان پیش‌بینی کردیم.» این عضو پارلمان شهری با اشاره به نحوه محاسبه نرخ مترو گفت: «به‌محض اینکه کارت بلیت مترو در دستگاه کارتخوان ایستگاهی کشیده شود، حداقل کرایه از کارت کسر و در زمان خروج از ایستگاه مقصد با کشیدن مجدد کارت،  مبلغ مسیر محاسبه می‌شود. اگر شهروندی اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکند یا زمان سفر بیش از ۲ساعت باشد، کرایه حداکثری محاسبه خواهد شد.» به‌گفته تشکری‌هاشمی حداکثر پیمایش سفر با مترو 30کیلومتر پیش‌بینی و نرخ کرایه هم براساس همین مقدار تعیین شده است، اما گاهی اوقات این پیمایش به 60کیلومتر (کرج- تهران) می‌رسد؛ ازاین‌رو در 30کیلومتر مازاد نرخ همان کرایه دوباره لحاظ می‌شود. این عضو پارلمان شهری درخصوص افزایش نرخ بلیت اتوبوس هم گفت: «از آنجایی‌که ارقام در اتوبوسرانی متفاوت است، نرخ بلیت ۲۵درصد افزایش می‌یابد؛ به‌گونه‌ای که بلیت بی‌آرتی حداکثر به 1750تومان می‌رسد و برای سایر خطوط هم 1800تا 2250تومان پیش‌بینی شده است. سرویس‌های دربستی هم‌ افزایش 35درصدی خواهند داشت.»

تمهیدات پیش‌بینی‌شده
براساس این لایحه، مدیریت شهری تمهیدات خاصی برای مسافران پیش‌بینی کرده است که سیدجعفر تشکری‌هاشمی در تشریح آنها گفت: «کسانی که از کارت بلیت مبلغ‌دار (اتوبوس و مترو) شخصی‌سازی ‌شده استفاده می‌کنند، علاوه بر تخفیف 5درصدی می‌توانند به‌ازای هر بار شارژ کارت بلیت از تخفیف استفاده کنند. همچنین برای کسانی که از درگاه‌های غیرحضوری مثل اپلیکیشن یا سایر روش‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند اگر بلیت‌های تک‌سفره خریداری کنند هم۵درصد تخفیف پیش‌بینی‌شده است.» او تأکید کرد: «کسانی که کارت‌های تخفیف‌دار دارند در طول روز می‌توانند4بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیشتر وجود ندارد.» به‌گفته او معلولانی که با ویلچر تردد می‌کنند اگر از خودروهای ون با بالابر برقی استفاده کنند، معادل یک بلیت اتوبوس می‌پردازند و برای سفرهای جمعی هم می‌توانند رایگان از اتوبوس استفاده کنند. رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل به کارت بلیت خبرنگاری هم اشاره و عنوان کرد: «به خبرنگارانی که از مجوز طرح ترافیک استفاده نمی‌کنند، کارت بلیت حمل‌ونقل عمومی با۴۵۰هزار تومان شارژ داده می‌شود تا بتوانند در طول سال از آن استفاده کنند.» همچنین   جانبازان و خانواده شهدا،  افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی (ره) از تخفیف 100درصدی،  دانش‌آموزان و دانشجویان تخفیف 50درصدی و   افرادی بالای 65سال (کارت منزلت) هم تخفیف 90درصدی بهره‌مندی می شوند.

اتوبوس شبانه
افزایش دوبرابری نرخ بلیت اتوبوس‌های شبانه


مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران
در جلسه روز یکشنبه موضوع دوبرابر شدن نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در روزهای تعطیل مطرح شد، اما اعضای پارلمان شهری با آن موافقت نکردند. دوبرابر شدن نرخ کرایه اتوبوس‌های شبانه هم پیشنهاد دیگری بود که با توجه به کاهش مسافران اتوبوس‌های شبانه مطرح شد و اعضای شورای شهر به این مورد رأی دادند و با آن موافقت کردند. 

مترو
ارزان‌ترین بلیت متروی جهان در تهران


مهدی شایسته‌اصل ، مدیرعامل شرکت مترو 
مترو ستون فقرات حمل‌ونقل تهران و البرز محسوب می‌شود و تهران ارزان‌ترین بلیت مترو در دنیا را دارد. هم‌اکنون یک‌دهم قیمت تمام‌شده بلیت از شهروندان دریافت می‌شود که جبران مابه‌التفاوت بر عهده دولت و شهرداری است. امسال دولت بیش از 770میلیارد تومان به مترو و شهرداری تهران بدهی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده این میزان به 1500میلیارد تومان برسد.

اتوبوس
سهم 4درصدی اتوبوس در جابه‌جایی مسافر


بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران
3هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان خارج شده و 3هزار دستگاه دیگر در وضعیت زمینگیر شدن قرار دارند و امروز با 2هزار دستگاه خدمت‌رسانی می‌کنیم و به‌صراحت می‌توان گفت این ناوگان دچار فرسودگی 75درصدی شده است. در جابه‌جایی مسافر سهم 25درصدی برای اتوبوسرانی تعیین شده که متأسفانه امروز این سهم به 4درصد کاهش یافته است.



 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: