• دوشنبه ٩ اسفند ١٤٠٠-٠٨:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٨٨٥
همشهری از جلسه شورا نوشت:

مدیریت شهری پیگیر حادثه کانال عباس‌آباد

اعضای شورای شهر تهران نسبت به مرگ کودک 6ساله در کانال فاضلاب عباس‌آباد شهرری تذکر دادند و خواستار برخورد با مسببین حادثه و ورود دادستانی به ماجرا شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از جلسه روز گذشته شورا نوشت: غرق شدن کودک 6ساله در کانال فاضلاب محله عباس‌آباد شهر‌ری موضوع اصلی تذکر‌های پنجاهمین جلسه شورای ششم شهر تهران بود. این در حالی است که چند ماه قبل از این حادثه 3عضو شورای شهر تهران، نسبت به خطرناک بودن کانال، هشدار داده بودند؛ کانالی که بوی متعفنی هم دارد و طی یک‌سال گذشته 3کودک دیگر هم در آن غرق شده‌اند. به همین منظور امروز تعدادی از مدیران شهری به همراه مسئولان نیروی انتظامی، قوه قضاییه و فرمانداری از شهرری بازدید خواهند داشت تا موارد اینچنینی موجود را مورد بررسی دقیق قرار دهند.
به‌گزارش همشهری، ناصر امانی، یکی از این دو عضو شورا به‌حساب می‌آید که مهر ماه از این محل بازدید کرده و درباره ناایمن بودن این کانال هشدار داده بود، اما غرق شدن کودک در کانال عباس‌آباد که روز پنجشنبه هفته گذشته رخ داد، باعث شد تا تعدادی از اعضای شورا دیروز به این موضوع واکنش نشان دهند. تذکر اعضای شورا بیشتر به وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب تهران ارتباط پیدا می‌کرد؛ از این جهت که مسئولیت اصلی به آنها بازمی‌گردد و بی‌توجه به هشدار و حقوق شهروندی، طی 5ماه گذشته هیچ اقدامی را دست‌کم برای ایمن‌سازی کانال انجام نداده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه و ‌بودجه شورا در همین ارتباط خواستار برخورد با مسببین حادثه شد و گفت: متأسفانه «شرکت آبفا توجهی به نامه‌ها و تذکرات شورا برای ساماندهی این کانال نکرد.»
ناصر امانی افزود: «بنده در مهرماه سال ‌جاری که یک و نیم ماه از شروع کار شورای جدید گذشته بود از محله عباس‌آباد بازدید کردم. در آنجا کانالی است که تا آن زمان 3بچه در آن افتاده و غرق شده بودند و گفتم ممکن است مجددا حادثه‌ای رخ دهد و از سازمان آب منطقه‌ای خواهش کردیم که گفتند به ما مربوط نیست و مربوط به شرکت آب و فاضلاب است؛ بنابراین به شرکت آب و فاضلاب نامه زدیم و مثل همه تذکراتی که به‌عنوان اعضای شورا به غیر از شهرداری می‌دهیم که کسی گوش نمی‌دهد این هم به تاریخ سپرده شد. متأسفانه این حادثه مجددا تکرار شد و اگر با مسببان این حادثه برخورد نشود، مطمئن باشید باز هم در چند ماه آینده شاهد حادثه مشابهی خواهیم بود.»

 ترک وظایف قانونی
عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی خواست تا از وزیر نیرو درباره چرایی بی‌توجهی به طرح مشکل کانال عباس‌آباد پرسش و پیگیری صورت گیرد.
جعفر شربیانی گفت: «آقای رئیسی (رئیس‌جمهور) در سوم آبان ماه99 زمانی که رئیس قوه قضاییه بودند دستورالعملی به نام «دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن» را ابلاغ کردند. در بند الف ماده3 این دستورالعمل آمده: «درصورتی‌که ترک وظایف قانونی مدیران، مسئولان و روسای دستگاه‌های اجرایی و احمال در انجام وظیفه و همچنین عدم‌نظارت بر کارکنان موجب تضییع حقوق عمومی یا خسارت بر اموال عمومی یا منابع بیت‌المال یا حقوق اساسی ملت شود یا مضر به سلامت و امنیت مردم باشد یا سبب بروز یا توسعه خسارت و صدمات گردد، دارای وصف مجرمانه است.»
او ادامه داد: «2ماه پیش بودجه‌ای قریب به 10میلیارد تومان به همت فرمانداری شهرری و شهرداری مناطق 15 و 20 تهران تهیه شد تا آب منطقه‌‌ای کار خود را برای ایمن‌سازی کانال شروع کند، اما متأسفانه سنگ‌‌اندازی کردند.»
شربیانی با بیان اینکه این حادثه حاصل بی‌‌تعهدی، بی‌توجهی و بی‌‌مسئولیتی عده‌‌ای در آب منطقه‌ای تهران است که به مردم ضربه می‌زنند، گفت: «اگر پیگیری نمی‌کردم و جلسات را برگزار نمی‌‌کردم و اگر بودجه را از دوستان شهرداری و فرمانداری نمی‌‌گرفتم و اگر رسانه ملی آن تذکر را پوشش نمی‌‌داد، آنگاه وزیر نیرو را مخاطب قرار نمی‌‌دادم.»
در ادامه، مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم خواستار ورود مدعی‌العموم و شورا به موضوع مرگ کودکی در کانال عباس‌آباد شهرری و برخورد با خاطیان پرونده شد.

ایمن‌سازی کانال
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه بر ضرورت انجام وظیفه مدیریت شهری در سرپوشیده کردن کانال عباس‌آباد منطقه20 تأکید کرد و گفت: «شهرداری رقم 20میلیارد تومان را در بودجه1401 به‌منظور ایمن‌سازی و سرپوشاندن کانال عباس‌آباد درنظر گرفته تا در آینده ما شاهد اتفاقات تلخ در این بخش نباشیم. اما این نگرانی وجود دارد که حتی با اختصاص این ارقام، حرکتی جهت ایمن‌سازی صورت نگیرد و شرکت آب و فاضلاب اقدامی را در این خصوص در دستور کار قرار ندهد. مدیریت شهری در منطقه20 منتظر اقدامات دیگر دستگاه‌ها نباشد و بودجه اختصاص داده شده را به‌منظور کارهای اولیه جهت ایمن‌سازی‌ این کانال صرف کند.»
در بخش دیگری از جلسه، مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: «اگر این کانال آب به جای جنوب شهر تهران، در یکی از مناطق برخوردار وجود داشت و از کنار منزل یکی از مسئولان رد می‎شد همین رفتار با آن صورت می‌گرفت؟ اگر استانداری تهران به‌موقع به موضوع ورود می‌کرد آیا شاهد چنین حادثه‌ای ‎بودیم؟»

 مکث
455متر خطرساز
طی یک‌سال اخیر 4 کودک 4 تا 12 ساله در کانال فاضلاب عباس‌آباد شهرری غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند. این کانال با نام سرخه‌حصار، در محدوده جنوبی شهرستان ری و محله تقی‌آباد قرار دارد. مهم‌ترین بخش خطرناک کانال به طول 455متر در جنوب محله عباس‌آباد شهرری واقع شده که جاده تهران- ورامین از کنار آن می‌گذرد. این کانال البته از بین مزارع کشاورزی هم می‌گذرد، اما در بخش مسکونی عباس‌آباد به‌خاطر نداشتن فنس‌های ایمنی، چندین بار حادثه‌ساز شده است. این فنس‌ها گاهی از سوی معتادان متجاهر سرقت می‌شود. این کانال از مرکز تصفیه جنوب خارج شده و به‌سمت ورامین می‌رود. مطابق با بررسی‌ها، حجم فاضلاب وارداتی به این تصفیه‌خانه بیش از ظرفیت است و بخشی از این فاضلاب بدون تصفیه وارد محیط‌زیست می‌شود. کانال سرخه‌حصار، آب‌های سطحی و فاضلاب را از مناطق 4، ۱۳، 14، 15 و 20 عبور می‌دهد و زمستان‌ها حجم آبش افزایش پیدا کرده و بوی شدیدتری ایجاد می‌کند. وجود حیوانات موذی مثل موش که شرایط زیستی مناسبی برایشان از رهگذر این کانال ایجاد شده، یکی دیگر از معضلات محله عباس‌آباد است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: