• سه شنبه ١٤ تير ١٤٠١-٠٧:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٦١٠
چمران:

حق شهروندان است که بدانند کدام ساختمان ناایمن است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این حق شهروندان است که بدانند چه ساختمان های در شهر ناایمن است البته که باید سازمان های مربوطه در این زمینه ورود کنند و مدیریت شهری هم بر ایمن سازی تاکید دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از فارس؛ در چند جلسه شورای شهر تهران به موضوعی ساختمان های ناایمن پرداخته شد و قرار شد که در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: موضوع ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران بسیار مهم است و ماموران سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بررسی های لازم در این زمینه را انجام داده اند. 

وی ادامه داد: این حق شهروندان است که بدانند چه ساختمان های در شهر ناایمن است البته که باید سازمان های مربوطه در این زمینه ورود کنند و مدیریت شهری هم بر ایمن سازی تاکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که این 129 ساختمان که گفته شده پرخطر است  از چه نظر ناایمن هستن دچرا که مدیریت بحران شهر تهران گفته باید مشخص شود این ساختمان ها از چه نظر ناایمن اعلام شده اند،  گفت: باید مشخص شود که ۱۲۹ ساختمانی که به عنوان ساختمان‌های ناایمن شناخته شده فقط از نظر آتش سوزی مدنظر بوده و یا سازه و پایداری آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته رئیس شورای شهر تهران باید کمیته‌ای تخصصی متشکل از مسوولان مربوطه در این زمینه تشکیل و درباره  این موضوعات تصمیم گیری کنند. البته در شهرداری تهران اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

در سایر کشورها آتش نشانان در جایگاه ضابط قضایی هستند/آتش نشانی  برای ورود به ایمن سازی ساختمان‌ها نیاز به اختیارات قانونی دارد

باید برای ایمن سازی ساختمان های ناایمن اختیارات قانونی وجود داشته باشد این در حالی است که در شهرداری تهران ماموران سازمان آتش نشانی فقط می توانند به ساختمان های پرخطر اخطار دهند و نمی توانند کار دیگری انجام دهند. حجت الاسلام آقامیری  رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در این باره می گوید که آتش نشانی تهران برای ورود به ایمن سازی ساختمان‌ها نیاز به اختیارات قانونی دارد.

وی ادامه داد:  باید بگویم که در سایر کشورها آتش نشانان در جایگاه ضابط قضایی هستند و اگر پاساژ یا ساختمانی ناایمن بود و نسبت به ایمن سازی اقدام نکرد آن را پلمب می‌کنند و تا زمانی که ایمنی را رعایت نکند فک پلمب نمی‌شود. متاسفانه در ایران وضعیت اینطوری نیست و لازم است که سازمان آتش نشانی وارد عمل شده و در مورد ساختمان‌های ناایمن کاری کند و از سوی دیگر شورا و شهرداری از طریق قوه قضائیه اختیارات قانونی را برای این کار کسب کنند که اگر این مسئله اتفاق بیوفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

بر اساس این گزارش، موضوع ساختمان های ناایمن در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است البته نهادهای دیگر از جمله دادستانی تهران و سازمان بازرسی هم به این ماجرا ورود کرده‌اند و قرار است اقداماتی صورت گیرد .همچنین به مالکان ساختمان‌های ناایمن گفته شده که اگر در مدت قانونی نسبت به ایمن‌سازی سازه خود اقدام نکنند اسامی آنها اعلام می شود. شهرداری تهران هم قرار است در زمینه نوسازی سازه های ناایمن کمک های تشویقی به مالکین داشته باشد.

البته باید مشخص شود که ساختمان هایی که در سطح شهر تهران ناایمن اعلام شده اند از چه منظری  ناایمنی دارند و همچنین باید مالکان پای کار بیایند چرا که شهرداری تهران فقط می تواند به ساختمان های ناایمن اخطار دهند. مسئولین شهری معتقدند که باید خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف شود و اختیارات شهرداری در زمینه ساختمان های ناایمن افزایش  پیدا کند برخی کارشناسان معتقدند که اگر اختیارات قانونی شهرداری بیشتر شود قطعا اقدامات بهتری می‌توان در این زمینه در شهر انجام داد.

مشروح گزارش را در لینک زیر دنبال کنید: 

yun.ir/ufden7

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: