• پنج شنبه ٢٧ مرداد ١٤٠١-١٧:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٩٨٢
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به توئیت رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم بیان کرد :

چیزی برای افتخار کردن تان وجود ندارد!

 عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: تهرانی که ما تحویل گرفتیم در حوزه توسعه زیرساخت ها و سرانه های عمومی و خدماتی آن صفر و تعطیل شده بود.

 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران جعفر شربیانی در واکنش به توئیت رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که مدعی شده بود ایجاد بانک زمین همان پیشنهادی بود که در شورای پنجم مطرح و مصوب شد؛ گفت: 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم در توییتی مطرح کرده اند: "ایجادِ سامانهِ "بانک زمین" در منطقه 22 فیلی بود."  اما چون شورای پنجم، یک شورای "بی کارنامه" هستید، "کارنامهِ" مشعشع ما را به نفع خود مصادره کرده اید!
وی افزود: ادعای اول دقیق و صحیح نیست، چرا که  می دانند و البته قبلا مصاحبه کرده و گفته اند که "شورای عالی معماری و شهرسازی" به شهرداری تهران تاکید کرد که نظر شورای شهر تهران را درباره "طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ " اخذ و دریافت کند، یعنی اگر ایجادِ بانک زمین را، به آن معنایی که شورای عالی معماری و شهرسازی آن زمان فهمیده و مصّوب کرده کار قابل دفاعی بدانیم ( که در ادامه متن استدلال میکنم فهم ناقص و تک بعدی از مساله داشته اند)  مصوبه آن شوراست و خیلی ربطی به کارنامه و عملکرد شورای پنجم ندارد.
رئیس کمیته باغات شورای شهر تهران ادامه داد: تازه فرض کنیم که ربطی هم برای آن پیدا کنند، چه کاری در راستای عملی کردن آن انجام دادند؟ صِرف اینکه، آن عبارتی که در متن مصوبه آمده بازگو کرده باشند عملکرد محسوب میشود؟ اصلا یک جور دیگر به مسئله نگاه خواهیم کنیم،
وی با اشاره به اینکه فرض کنید که این ایده درخشان را آنها طراحی و ابداع کرده باشند و ترجمه ای از تجربه ی دنیا نباشد،  بیان کرد: مگر چهار سال مدیریتِ منطقه ۲۲ شهرداری تهران دست آنها نبود؟ چند سانتی متر در راستای هدف تعریف شده برای  بانک زمین، به سرانه های عمومی و خدماتی منطقه  افزودند؟ با جرات می توان گفت دریغ از حتی یک سانتی متر! در هیچ حوزه از سرانه های خدماتی!
عضو هیات مدیره شورای شهر تهران یادآور شد: در سال های ۹۲ و ۹۳ شورای عالی معماری و شهرسازی وقت که عملا تحت سیطرهِ نظری و عملی فردی بود که در دوره ی شورای پنجم شهردار تهران شد (بخوانید " ضعیف ترین و "بی کارنامه ترین" شهردار تاریخ تهران، البته به جز دوچرخه سواری) با تحریک دولت "بی کارنامه" وقت و به دلیلِ رقابت با شهردار آن مقطع تهران (تاریخی ترین کارنامه زیرساختی و توسعه شهر تهران در دوران او رقم خورد)  و برای اینکه موتور شهرداری را خاموش کند، مصوبه ای با هدفِ "ایست" و "توقف" بر تهران و به ویژه بر منطقه ۲۲ صادر کرد.
وی با بیان اینکه همان تفکر و اندیشه و آدم ها در سال 96 اختیار اداره شهر تهران را بر عهده گرفتند، تاکید کرد: خوانشِ عملکرد و داوری درباره آن مقطع، تصویر دقیق تری از ادعای دوم ایشان را نشان خواهد داد.
شربیانی در ادامه گفت:  آن "تفکر و کارنامه" زمانی که اختیار اداره شهر تهران‌ را به دست گرفت، در فقره، مربوط به باغات شهر تهران ضابطه ای را گذراند و از قضا همان زمان، به قول رئیس جمهور محبوب شان آنچنان تبلیغات و پروپاگاندا درباره مصوبه شان راه انداختند که گویی مسئله باغات و فضای سبز در شهر تهران برای همیشه حل خواهد شد! اما دیری نپایید که کوه آنها موش زائید! یک سال بعد از تصویب آن ضابطه  پوچ ، معاون شهرسازی شهردارشان گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ براساس ضابطه به اصطلاح "خانه باغ" فقط یک یا دو پروانه صادر شده است!
وی افزود:  یعنی فقط یک یا دو شهروند حاضر شده اند براساس آن درخواست پروانه کنند و عملا بخشی از شهروندان را راهی راهروهای دیوان عدالت اداری کردند،یا اینکه به آنها  این سیگنال را دادند که درختان باغ هایتان را به تدریج خشک کنید و انگیزه کاشت حتی یک نهال را در شهر از بین بردند! کاری در آن انگار حرفه ای و قهار بودند: زدنِ قفل و ایست بر همه ابعاد و حوزه های شهر تهران!
رئیس کمیته باغات شورای شهر تهران ادامه داد: با چه استدلالی؟ همان استدلالی که درباره منطقه ۲۲ کردند، امروز هم همان منطق و رویه را تکرار می کنند! بدون ذره ای عبرت !
وی با اشاره به اینکه اکنون، ما در شورای ششم، با چند پیامد بزرگ مواجه هستیم، بیان کرد: شهروندان زیادی که چشم انتظار رفتن آنها بودند و البته در انتخابات شوراها در سال گذشته به خوبی این انگیزه شان را نشان داده اند. عملکرد آنها در دوره پنجم، بخشی از مردم تهران را از صندوق رای ناامید و خانه نشین کرد.
وی با بیان اینکه آن بخشی هم که پای صندوق آمدند با رای قابل توجه ای به جریان انقلابی و اصولگرا رای دادند، یادآور شد: میانگین رای چهره های شاخص آنها در تهران چند میلیونی، به آرای یک عضو شورا در یک شهر با جمعیت ۳۰ هزار نفره هم نرسید!
شربیانی تاکید کرد:  تهرانی را به ما تحویل دادند که نه تنها، روند توسعه زیر ساخت ها و ایجاد سرانه های عمومی و حیاتی آن صفر و کاملا تعطیل شده بود، بلکه در حّد استهلاک زیر ساخت های تحویل گرفته شده در سال ۹۶ هم به آن نیافزودند و حداقل کاری نکردند که به مانند سال ۹۶ شهر را تحویل بدهند!
به گفته وی؛ مثال روشن و واضح آن، وضعیت مترو و فرسودگی اتوبوس های شهر تهران است، یک متر به طولِ خطوطِ مترو تهران اضافه نکردند و در زمانِ تحویل دادن، تمام قطعات و واگن های مترو فرسوده و انبارها خالی  و تمام اتوبوس ها فرسوده بود! به دیگر سخن، هم سرمایه اجتماعی را صفر کردند و هم سرمایه فیزیکی و مادی را تخلیه و به ته کشاندند! 
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران افزود: ما در جلسه 86  شورای شهر تهران چه مصوب کردیم؟ مصوبه ما چه شباهتی به آنچه آنها گفتند و نکردند، دارد؟ روایت بخشی از فرمایشات همکارانم در شورا، موضوع  را روشن تر خواهد ساخت. " بررسی تجربه موفق دنیا نشان می دهد که مقوله بانک زمین اهداف و کارکردهای متنوع و متفاوتی متناسب با بستر فرهنگی و اجتماعی شهرها داشته است .
وی ادامه داد: در مصوبه ما، براساس پیشنهادات همکاران اهداف چهارگانه ذیل:  اهداف زیست محیطی:  (جلوگیری از تخریب زمین، حفظ پیوند شهر و طبیعت و ...)  اهداف اقتصادی و مالی : (استفاده بهینه از زمین، جلوگیری از سوداگری زمین، استفاده از ارزش افزوده زمین در جهت منافع عمومی، ایجاد درآمد پایدار و ....) اهداف اجتماعی و فرهنگی : (کاهش نابرابری در استفاده از زمین، گسترش فضاهای جمعی، بهسازی بافت های قدیمی، تقویت هویت محله ای، داد و ستد بین مناطق مختلف تهران به عنوان یک کل واحد و...) و اهداف کالبدی و فضایی: (تامین سرانه ها ، توزیع متعادل کاربری ها ، تشویق تنوع و اختلاط در کاربری ها و ...)
رئیس کمیته باغات شورای شهر تهران بیان کرد: نه فقط در منطقه ۲۲ ، بلکه در کل شهر تهران در مقوله "بانک زمین تهران" پیگیری و عملیاتی خواهد شد.
وی یادآور شد: پس به روشنی پیداست، بین آنچه که شما و تفکرتان، در حد یک عبارت در "طرح تفصیلی ویژه منطقه 22"  فقط نوشتید و حتی یک سانتی متر هم عملیاتی نکردید با آنچه که ما گفتیم و بحث کردیم و نوشتیم و ان شاءالله عملیاتی خواهیم کرد، از زمین تا آسمان تفاوت است. به قول معروف: میان ماه من تا ماه گردون /تفاوت از زمین تا آسمان است! 
شربیانی تاکید کرد: شورای ششم خود را اسیرِ تفکراتِ " شبه ژونالیستی"، "سطحی"، "تک ساحتی"، "تک علتی" و "عقب مانده" که جریانِ سیاسی متبوعِ شما  گرفتار  و اسیرآن هست و در نتیجه ی آن هزینه های زیادی به تهران تحمیل کردید. نخواهد کرد! 
بشورایه اعتقاد وی؛  انقلابی و مردمی براساس درک و فهمی متفاوت مسائل تهران را حل خواهد کرد و به مردم کارنامه خواهد داد، مردم را امیدوار خواهد کرد، و این را در انتخابات بعدی خواهیم دید .
انتهای پیام/
 
 
 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: