• شنبه ٥ شهريور ١٤٠١-١٥:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٠٦٤
تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

شرط شورای شهر تهران برای موافقت با ورود اتوبوس‌های دست دوم خارجی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت مخالفتی با ورود اتوبوس‌های دست دومی که بتوانند استانداردهای محیط زیست و پلیس را بگذرانند و خریدار آن هم شهرداری تهران نباشد، نیست و قرار است این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی خریداری شود.

 
 
 
 
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص خرید اتوبوس دست دوم با وجود مخالفت‌های جدی شورای شهر تهران گفت:‌ «در سرجمع اعتبارات و بودجه شورا، چنین موضوعی دیده نشده است و شهرداری هم آن‌طور که به ما توضیح داده‌اند چنین قصدی را ندارند. لذا همچنان در بحث خرید و بازسازی اتوبوس‌هایی که نیازمند تعمیرات هستند، اولویت با سازندگان داخلی است و اگر مواردی بود که سازندگان داخلی نمی‌توانستند تولید کنند از سازندگان خارجی استفاده می‌شود.»
وی ادامه داد: «دولت مصوبه‌ای دارد که اجازه داده اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که عمرشان کمتر از دو سال است را به شرطی که استانداردهای کشور را بتواند پاس کنند، در داخل کشور شماره گذاری شود. بخش خصوصی این اختیار را دارد که از این ناوگان خریداری کند چه در بحث بار و چه در بحث مسافری بین شهری و چه درون شهری. دوستان در شهرداری اعلام کرده‌اند بخش خصوصی است که می‌خواهد محصولات مورد نیاز خود را مشابه کاری که در بخش بار انجام می‌شود بیاورند و اگر بتوانند تمام مجوزهای استاندارد، محیط زیست و راهنمایی و رانندگی را پاس کنند آن زمان می‌توانند شرکت‌های خصوصی که در بخش مسافربری بین شهری و درون شهری هستند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند.»
تشکری هاشمی تاکید کرد: «اینکه شهرداری بخواهد راسا این کار را انجام دهد نه چنین موضوعی تجویز شده و نه شورا با آن موافق است. شهرداری هم گفته قصد دارد از راهکارهای متفاوتی استفاده کند و راهکاری متفاوتی را برای جبران کمبود ناوگان در حمل و نقل دنبال کند و این خریدها نیز توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود.»
وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود اتوبوس‌های تولید داخل از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و هنوز وارد ناوگان نشده به تعمیرگاه رفته‌اند هم توضیح داد: «محصولات داخلی واقعا توان رقابت با محصولات دنیا را دارند و اینکه این تولیدات بی‌کیفیت هستند برای ما قابل پذیرش نیست. سازندگان بزرگی داریم که تولیداتشان در سطح جهانی قابل رقابت هستند. برخی صادر کننده بوده و هستند و به نظرم این پذیرفته نیست.»
به گفته تشکری هاشمی، استفاده از راه حل‌های متنوع برای حل چالش‌های حمل و نقلی تهران قابل قبول است به شرط اینکه خریدار اتوبوس دست دوم شهرداری تهران نباشد ما از سازندگان داخلی حمایت می‌کنیم اما بخش خصوصی می‌تواند از این فرصت استفاده کند.
مدتی پیش سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره افزود: «شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی، لیست متنوعی از اتوبوس‌های دست دوم را پیشنهاد دادند که یکی از آنها برای کشور آلمان بود، این اتوبوس‌ها استانداردهای زیست ‌محیطی لازم دارند و کیفیت آنها بهتر از اتوبوس‌های فعلی خواهند بود.»
وی افزود: «هر چقدر این شرکت‌ها بتوانند اتوبوس‌های باکیفیت وارد کنند ما هم استقبال می‌کنیم، در مرحله اول ۵۰ دستگاه از کشور آلمان وارد گمرک شده است که فرایندهای ترخیص آنها زمان‌بر است و به محض اینکه ترخیص شوند، وارد چرخه حمل و نقل و عمومی خواهد شد.»
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با توضیح اینکه سه هزار و ۵۰۰ اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی تهران کم داریم، اظهار کرد: «به جز واردات اتوبوس‌های دست دوم به دنبال خرید اتوبوس‌های نو نیز هستیم که با همکاری وزارت کشور صورت خواهد گرفت.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: