• دوشنبه ٢١ شهريور ١٤٠١-٠٧:٤٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥١٦٧
گزارش روزنامه همشهری از نودو یکمین جلسه شورای پایتخت:

لوکوموتیو شهرداری روی ریل کارآمدی

رئیس و نایب‌رئیس شورای شهر تهران از شنبه‌های امید و افتخار تقدیر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از نودو یکمین جلسه شورا نوشت:  رئیس شورای شهر تهران روز گذشته قبل از آغاز نودو‌یکمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از اقدامات جهادی شهرداری تهران در شنبه‌های امید و افتخار گفت که عملکرد موجود مبین آن است که متأسفانه بسیاری از فعالیت‌هایی که سبب انتفاع مردم می‌شدند، تعطیل شده بودند. نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه لوکوموتیو شهرداری پایتخت روی ریل کارآمدی قرار گرفته است، تأکید کرد: «امروز شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی در جای‌جای پایتخت هستیم و مدیریت جهادی و کارآمد سبب غضب و خشم برخی شده است.»
به گزارش همشهری، اظهارنظر مهدی چمران در مراسم افتتاح بوستان ایرانیان (شنبه‌های امید و افتخار) مبنی بر عملکرد ضعیف شورای شهر پنجم به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی سبب شد تا طی روزهای اخیر برخی از اعضای دوره پیشین پارلمان شهری واکنش‌هایی نشان دهند. رئیس پارلمان شهری دیروز در دفاع از گفته هایش، تأکید کرد: «تمام گفته‌هایم درخصوص موضوعات پیرامونی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران واقعیت دارد؛ چراکه اسناد موجود نشان می‌دهد 6هزار دستگاه اتوبوسی که در سامانه حمل‌ونقل شهری وجود داشته اکنون به 1828دستگاه رسیده و این موضوع موجب ایجاد بحران و مشکلاتی برای مردم شده است.» 
چمران در ادامه به برخی سوگیری‌های حق به‌جانب برخی از اعضای شورای پنجم در مواجهه با شفاف‌سازی‌ و روشنگری اشاره کرد و گفت که وقتی انبارهای مترو با وجود تصویب هزینه‌ها برای تامین قطعات، خالی‌است آیا باید گفت وضعیت خوب است؟ او با بیان اینکه مردم چشم بینا دارند و خدمات مدیران و مسئولان را رصد می‌کنند، عنوان کرد: «تمام گفته‌های ما براساس اسناد است؛ ضمن آنکه در گزارش ۱۴۰۰ ابعاد فعالیت‌های مدیریت شهری دوره قبل استخراج و مشخص شده که چه تعداد اتوبوس و واگن مترو از رده خارج شده و چه تعداد نیاز به اورهال داشته‌اند که به‌دلیل بی‌توجهی مستهلک شده‌اند. متأسفانه برخی از پروژه‌های در حال انجام مانند بزرگراه یادگار امام و پادگان جی که از سال‌ها پیش آغاز شدند و در حال انجام بودند در دوره گذشته تعیین‌تکلیف نشدند. چنین پروژه‌های مهمی تعطیل و درب کارگاه‌های عمرانی تخته شد.» 
چمران در پاسخ به دعوت مناظره یکی از اعضای شورای شهر پنجم گفت: «گزارش‌ها واضح است و قطعا نیازی به مناظره و مذاکره ندارد؛ آنچه برای ما اهمیت دارد، آسایش و آرامش مردم است. بارها قدردان زحمات و خدمات خدمتگزاران مردم در هر دوره بودیم و هستیم و برای ما قابل احترام‌اند و ما در وهله اول خود را خادم‌ مردم می‌دانیم و به‌خاطر مردم تندخویی‌ها و تندگویی‌ها را می‌پذیریم.»

اسیر جریان‌های حاشیه‌ساز نمی‌شویم
در ادامه جلسه، پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران هم ضمن ابراز رضایت از طرح شنبه‌های امید و افتخار گفت: «برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کردند عمر شهرداری تهران یک سال خواهد بود، شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی‌های متعددی هستیم و همین موضوع سبب غضب عده‌ای شده است؛ چراکه مدیریت جهادی نشان داده توانمند و کارآمد است؛ به همین دلیل درصدد حاشیه‌سازی‌ هستند تا اقدامات شهرداری تهران دیده نشود، اما مردم سره (اقدامات خالص) را از ناسره (اقدامات معیوب) تشخیص می‌دهند.» او در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد که لوکوموتیو شهرداری روی ریل اقدامات با سرعت حرکت می‌کند و اسیر این جریان‌سازی‌‌ها نمی‌شود.

68پروژه؛ جعبه سیاه جنگ
31شهریور آغاز هفته دفاع‌مقدس است؛ ازاین‌رو رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس روز گذشته در صحن پارلمان شهری حاضر شد تا گزارشی از اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده ارائه دهد. آنطور که سردار بهمن کارگر گفته: «تقدیر و تجلیل از 48هزار پیشکسوت، رونمایی از صدها کتاب، دیدار با خانواده شهدا، خاطره‌گویی، وصیت‌خوانی و... اهم برنامه‌های پیش‌بینی شده به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد هفته دفاع‌مقدس است.» 
او با بیان اینکه در 10سال گذشته اقدامات ارزشمندی انجام شده، اما بسیاری از کارها همچنان در این حوزه باقی مانده است، گفت: «۶۸کلان پروژه دفاع‌مقدس انجام شده که به‌نوعی جعبه سیاه جنگ هستند؛ چراکه هر آنچه مربوط به جنگ است در این پروژه‌ها وجود دارد.» به‌گفته سردار کارگر در سال93 سهم کتاب‌هایی که در حوزه دفاع‌مقدس چاپ شده بودند حدود 3.5درصد بود، اما با تلاش‌های انجام شده در سال98 این رقم به 19.5درصد رسید و بیش از 7هزار عنوان کتاب تا‌کنون منتشر شده است. آنطور که رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس عنوان کرده: «امروز 24مرکز فرهنگی و موزه در کشور فعال است و تا پایان سال هم 5موزه دیگر در استان‌های قزوین، گلستان، گیلان، لرستان و زنجان راه‌اندازی می‌شوند.»

خاکسپاری شهدای گمنام در فضاهای عمومی
به‌گفته سردار کارگر، تهران حدود ۲۵هزار شهید، ۶هزار آزاده، ۶۱هزار جانباز و 100هزار رزمنده دارد و اسناد دفاع‌مقدس تهران در حال جمع‌آوری است. او در ادامه گفت که در دوره‌های گذشته خاکسپاری شهدای گمنام در فضاهای عمومی مانند بوستان‌ها بدون جانمایی درست و اصولی انجام می‌شد، اما در این دوره با مجوز و تأیید شهرداری تهران این کار صورت می‌گیرد. رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در ادامه عنوان کرد: «در سال۹۶ سند راهیان نور تنظیم شد و قبل از کرونا بیش از ۷میلیون نفر به راهیان نور رفتند و در سال۹۸ این تعداد به بیش از 6میلیون نفر رسید و سال1400 هم با رعایت پروتکل‌های کرونا یک‌میلیون نفر به راهیان نور رفتند و امسال با عادی شدن شرایط قطعا تعداد بیشتری از علاقه‌مندان به این سفر معنوی اعزام می‌شوند.» 

راه اندازی خانه های ایثار و جهاد در محله ها

دیروز تعدادی از اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، در صحن پارلمان شهری نظرات و پیشنهاداتی را ارائه دادند که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید.
نرگس معدنی‌پور: در ادوار گذشته خانه‌های ایثار و جهاد در سراهای محلات راه‌اندازی شدند؛ اما اخیراً فعالیت آنها کم‌رنگ شده است و ازاین‌رو راه‌اندازی و احیای دوباره آنها ضرورت دارد.
زهرا شمس‌احسان: باتوجه‌ به تقارن بازگشایی مدارس با هفته دفاع‌مقدس، نیاز است برنامه‌هایی برای نسل جدید و همراه کردن دانش‌آموزان با دفاع‌مقدس پیش‌بینی شود. همچنین انتظار می‌رود که نقش خانواده در پیروزی رزمندگان، با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای موردتوجه قرار بگیرد و تولید آثار موسیقی، روایات ادبی فاخر، فیلم‌های ارزشمند و... اهمیت دارد.
علی‌اصغر قائمی: یکی از نقاط مناسب برای ساخت یادمان، محدوده شهرک ولیعصر است که سال‌ها قبل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی متولی این کار (ساخت یادمان) شد، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است و امیدواریم در این دوره شاهد عملیاتی‌شدن این پروژه باشیم.
پرویز سروری: اصلی‌ترین مرکز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آموزش‌وپرورش است. اگر بخواهیم تزکیه را ترویج کنیم خاطرات شهدا را باید در اختیار نسل جدید قرار دهیم؛ بنابراین باید همکاری میان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و آموزش‌وپرورش جدی‌تر از گذشته شود تا بتوان به اهداف موردنظر دست‌یافت.
مهدی پیرهادی: برای آشنایی نسل سوم و چهارم با فرهنگ دفاع‌مقدس باید از روش‌های نوین استفاده کرد. ازاین‌رو می‌توان با تولید انیمیشن و بازی‌های جدید که فراخور ذائقه‌های مختلف باشد، به اهداف موردنظر در این حوزه رسید.
مهدی عباسی: خودروی شهدای هسته‌ای در باغ‌موزه دفاع‌مقدس نگه‌داری می‌شود؛ اما دراین‌خصوص نیاز است تدابیری اندیشیده شود تا این حفاظت و نگهداری باکیفیت بهتری صورت گیرد. همچنین در راستای باغ‌موزه دفاع‌مقدس باید هارمونی و یکپارچگی فضای دفاع‌مقدس با معماری ایرانی - اسلامی رعایت شود. نکته دیگر تولید هدایا و نمادهای مناسبتی و شخصیتی است که با توزیع آنها در میان جوانان و خانواده‌ها می‌تواند به‌عنوان یک سند ماندگار در منازل قرار بگیرد.
سوده نجفی: شهدا جایگاه ویژه‌ای دارند؛ اما متأسفانه شهدای ناجا در این ‌خصوص مغفول مانده‌اند. لذا ضرورت دارد در دوره مدیریت جدید به‌طور ویژه شهدای ناجا مورد توجه و اهتمام ویژه قرار بگیرند.

 

نقل‌قول‌خبر/مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری


شهرداری اقدامات خوبی در راستای مبارزه با فساد شروع کرده است. بنابراین به‌گونه‌ای با خاطی یا خاطیان برخورد شود که مایه عبرت سوءاستفاده‌کنندگان قرار گیرد. همچنین شهرداری گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌هایش در راستای پیشگیری از تکرار فساد به شورا ارائه‌دهد.

احمد صادقی-رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند

در برخی انتصابات مانند شرکت بهره‌برداری مترو نیاز به‌دقت و وسواس است. چرا که در آستانه بازگشایی مدارس تغییر مدیریت صورت‌گرفته و سرپرست جدید در بدو ورود، برخی معاونین را بدون رعایت ملاحظات عزل کرده که این موضوع به هدررفت پول شهروندان و انگیزه کارکنان منجر خواهد شد.

عدد خبر/80 هکتار

نرجس سلیمانی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 80هکتار از فضای گلابدره از جهت دسترسی و فرسودگی در وضعیت ناپایدار قرار دارد، گفت: «علاوه بر این، گلابدره در حاشیه گسل فعال دارآباد حصارک واقع شده است و ازاین‌رو یک طرح موضعی مبتنی بر ظرفیت‌های موجود در طرح تفصیلی و جامع می‌تواند برای رفع مشکلات این محله راهگشا باشد.»

16 هکتار
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تقدیر از شهرداری برای افتتاح بوستان 16هکتاری ایرانیان عنوان کرد: «ضرورت دارد در فازهای بعدی طراحی این بوستان به‌گونه‌ای انجام شود تا مردم شاهد نمادهای باستانی، تاریخی و فرهنگی استان‌ها مانند چادر عشایر، صنایع‌دستی و... باشند.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: