• يکشنبه ١٧ مهر ١٤٠١-٢١:٣٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٣٠٣
محمود کبیری یگانه

هفته وحدت، میراث حضور کوتاه رهبری در ایرانشهر

 
 
 
فاصله میان 12 ربیع الاول، ولادت حضرت محمد(ص) به روایت اهل سنت و 17 ربیع الاول، ولادت ایشان به روایت اهل تشیع هفته وحدت نامگذاری شده است، گرچه نامگذاری این هفته با این عنوان به صورت رسمی مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، اما ایده اولیه این نامگذاری به سال 1356 و دوران تبعید حضرت آیت الله خامنه ای در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در کوران مبارزات پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد. حضرت امام خامنه ای در طول مبارزه بارها بازداشت شد، در سال 56 ایشان از سوی ساواک به ایرانشهر تبعید شد و حضور ایشان در این مناطق به دلیل زیست مشترک شیعیان و اهل تسنن منجر به طرح ایده ای از سوی آیت الله خامنه ای شد که در کنار خاطراتشان این گونه عنوان داشته اند:« من به یک نقشه عملی برای رفع موانع ذهنی میان سنی و شیعه شهر، از طریق یک همکاری دینی مشترک می اندیشیدم. باب گفتگو را با یکی از علمای اهل سنت ایرانشهر به نام «مولوی قمرالدین» گشودم که امام جماعت مسجد نور بود...در چهار چوب این دیدگاه ، طرح عملی ساده ای ارائه کردم: برپایی یک مراسم مشترک بین سنی و شیعه از دوازده ربیع الاول(که به روایت اهل سنت میلاد پیامبر اکرم (ص)است.تا هفده ربیع الاول(که روایت شیعه سالروز میلاد شریف آن حضرت است.)و ما براین توافق کردیم و مسجد آل رسول را برای برگزاری جشن آماده کردیم.»
حضور کوتاه مدت رهبر انقلاب در دوران پیش از پیروزی انقلاب در کنار بینش و معرفت ایشان نسبت به توطئه دشمنان تاثیر زیادی در رویکرد ایشان نسبت به روابط اهل تشیع و تسنن داشته است و ایشان در حیات سیاسی خود بر نزدیکی میان دو طیف اصرار داشته اند، حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در سخنرانی تاریخی خود در سال 81 پیرامون این موضوع به صراحت ابراز داشته اند: «الان شما ببینید در همین همسایگی این مرز ما، دستهایی اختلاف و تفرقه بین شیعه و سنّی را تحریک می‌کنند. سرِ همین اختلافات، همدیگر را کافر و فاسق و فلان می‌دانند و می‌کشند. این است که من تأکید می‌کنم و این نکته‌ی اساسی است. بله؛ از دوستان و علمای عزیز خیلی متشکّرم که تلاش کردید؛ اما این تلاش را تعمیق کنید و به دوستیها عمق ببخشید؛ هرکدام هم در مذهب خود پایدار و ثابت قدم بمانید. بحث علمی و فکری و غیره هم به جای خود محفوظ، خیلی خوب است و مانعی هم ندارد. اما مراقب اختلاف باشید؛ مراقب مردم باشید؛ مراقب دست دشمن باشید». 
نامگذاری هفته وحدت و نگاه عمیق رهبری به موضوع رابطه شیعه و سنی محدود به بیانات ایشان نیست و جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه یک الگوی کامل و جامع از همزیستی مسالمت آمیز شعیان و اهل تسنن است. پیروان اهل تسنن چه در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان های سنی نشین آزادانه و بدون هیچ محدودیتی اعمال و مناسک دینی خود را به جا می آورند، در فعالیت های سیاسی و اجتماعی حضور پررنگ دارند، در سطح مجلس شورای اسلامی، شوراها و سایر مناصب سیاسی و اداری دارای جایگاه و احترام هستند و برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه که معمولا با تداخل کشورهای غربی، روابطی همراه با تنش و درگیری یا محدودیت میان شیعیان و اهل تسنن برقرار است در جمهوری اسلامی ایران نمونه ای از همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف به ویژه شیعه و سنی اجرا شده است.
یادآوری چنین رویکردی از سوی رهبر انقلاب و تبیین مواضع راستین نظام در قبال این موضوع در روزهایی که دشمنان این مرز و بوم مزدورانه تشدید اختلاف شیعه و سنی را به ویژه در مناطق سیستان و بلوچستان و شهرهای کردنشین نشانه گرفته اند، حائز اهمیت است، القای اختلاف و ایجاد درگیری و نزاع به بهانه شیعه و سنی نه در ایام هفته وحدت بلکه در هیچ روزی به باور پیروان این دو طیف در جمهوری اسلامی ایران نمی نشیند و به برکت این روزهای مبارک در آینده ای نزدیک شاهد کنار رفتن غبار فتنه و تغلب دشمنان نظام و استمرار نظام مبتنی بر حضرت رسول اکرم(ص) نماد وحدت و اتحاد مسلمانان و ایرانیان خواهیم بود.
معاونت ارتباطات و امور بین الملل اداره کل اداری و اجرایی
شورای اسلامی شهر تهران 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: