• شنبه ٢٨ آبان ١٤٠١-٠٨:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٥٥٦
نرگس معدنی پور

بازآفرینی نقش کتابخانه ها در شهر

کتاب و کتابخوانی را باید یکی از مهمترین مولفه های فرهنگی برای هموار کردن مسیر توسعه، ترقی و نهایتا گشودن افق هایی جدید در پیش روی هر جامعه ای دانست. پیشرفت های امروز جهان معاصر و گام نهادن در فضایی که تا یک صد سال پیش حتی قابل تصور نبود نتیجه شناخت صحیح جایگاه کتاب و کتابخوانی در جوامع بشری است. موضوعی که در فرهنگ دینی و اسلامی ما از نظر دور نمانده و تبیین جایگاه کتاب در آن از طرفی و ترسیم جایگاه دانش و آگاهی، مطالعه و آموختن و به‌روز بودن، مورد تاکید قرار گرفته است.
با نگاهی به عرصه های رو به رشد علمی در کشورمان از جمله دانش هسته ای، سلول های بنیادین، صنایع هوافضا و ... به خوبی می توان به این نکته رسید که اگر دانشمندان و نخبگان جامعه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی گرایش نداشتند هم اکنون فتح این قله های رفیع علمی برای میهن اسلامی امکان پذیر نبود. لذا توجه به این نکته ضروریست که بالندگی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی، جامعه دینی و نهایتا شکل گیری تمدن نوین اسلامی از مسیر کتاب و کتابخوانی می گذرد.
 در همین راستا تمام دستگاه‌ها و نهادها چه در حوزه فرهنگی و چه خارج از آن می بایست برای خود در حوزه کتاب تعریف نقش داشته و در شرح وظایف و رسالت فرهنگی‌ خود آن را به عنوان ابزار فرهنگی رسا، مانا و تاثیرگذار بپذیرند.این نقش سازی و نقش آفرینی در حوزه کتاب و کتابخوانی برای مدیریت شهری و شهرداری تهران نیز متصور است و از آنجا که حوزه فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین محورهای عمل این سازمان بزرگ به حساب می آید می بایست از آن توقعی بیش از پیش داشت.
بر اساس آمار بیش از 400 کتابخانه عمومی در سطح شهر تهران مشغول به ارائه خدمات به مردم به منظور افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهایتا نقش آفرینی به عنوان پیشرانه علمی شهر و کشور هستند. اما آیا این تعداد کتابخانه برای شهری همچون تهران پاسخگوی نیازها خواهد بود؟ پاسخ به این سوال را می توان اینگونه داد که به دلیل گستره جغرافیایی و جمعیت بالای پایتخت این تعداد کتابخانه پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و طی سالیان گذشته کتابخانه ها تا حدودی از نقش کلیدی و حیاتی خود فاصله گرفته اند و ما کمتر شاهد حضور شهروندان در آنها هستیم. هم اکنون وقت آن رسیده تا بازآفرینی را در این حوزه شاهد باشیم. این مهم محقق نخواهد شد جز با نیازسنجی صحیح مناطق مختلف شهر تهران و در اختیار گذاشتن فضای مطالعه و دسترسی آسان به کتب مورد نیاز شهروندان.
یقینا ثمره بازآفرینی نقش کتابخانه ها در سطح شهر چیزی جز جذب جوانان و دور نگاه داشتن آنان از آسیب های اجتماعی نخواهد بود که این موضوع یعنی با یک تیر دو نشان زدن. ترغیب به علم و آگاهی و دور نگاه داشتن از معضلات.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: