• سه شنبه ٢٠ دی ١٤٠١-١١:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٩٤٠
شمس‌احسان تاکید کرد؛ 6-120

لزوم استانداردسازی مراکز یاورشهر سطح تهران/ نیازمند توجه به موضوع درمان و توانمندسازی معتادان هستیم

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ارائه خدمات درمانی و مراقبتی به گروه های آسیب پذیر توسط شهرداری تهران، درمان و توانمندسازی معتادان در ساماندهی آنها را اولویت اساسی مدیریت شهری برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، زهرا شمس‌احسان عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهد تهران در یکصد و بیستمین جلسه شورا در تذکر پس از دستور با اشاره به استانداردسازی مراکز یاور شهر اظهار داشت: ارائه‌ خدمات درمانی و مراقبتی مطلوب به گروه‌های آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده یکی از اولویت‌های مدیریت شهری به‌ویژه در مواقعی که عدم جمع‌آوری و عدم اسکان مناسب این جمعیت‌ها، موجب برهم‌زدن نظم و مخدوش کردن چهره‌ی زیبای شهر می‌شود، است. 
شمس‌احسان افزود: طراحی فضاهای مناسب و دارای استانداردهای کالبدی، اولین قدم برای ورود به این عرصه و ایجاد چرخه‌ی حمایت، مراقبت و توانمندسازی در تمام گروه‌های در معرض خطر  است. 
وی گفت: با عنایت به بند (ث) ماده ۸۰ قانون ششم توسعه، شهرداری موظف به همکاری با سازمان بهزیستی درباره بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته است.
 رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین اقدامات انجام شده در حوزه‌ی مراکز مراقبتی و سازوکارهای جمع‌آوری معتادان متجاهر در بطن مأموریت‌های سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی گنجانده شده است.
 شمس‌احسان تاکید کرد: مهمترین بُعد در تاسیس و بهره برداری این مراکز، نحوه‌ی طراحی و مدیریت آنان است، باید توجه داشت که رسالت اصلی شهرداری تهران در این مدل از ساماندهی معتادان، باید متمرکز بر درمان و توانمندسازی باشد و صرفاً جنبه‌ی انضباطی آن مدنظر نباشد. 
عضو شورای شهر تهران گفت: تعامل با گروه معتادان متجاهر نیاز به تدوین شیوه‌نامه‌های رفتاری بسیار پیچیده دارد که سطح اصطکاک بین نیروی انسانی شاغل در مرکز و معتادان را به حداقل برساند. 
وی افزود: رعایت نسبت‌های آماری بین مساحت مرکز و تعداد ساکنین آن نیز یکی از عوامل کاهش احتمال اغتشاش و درگیری است؛ این نکته در خصوص حداکثر تعداد افراد اسکان‌یافته در هر خوابگاه (60 نفر)، تعداد طبقات تختخواب‌ها، سرانه‌ی سرویس بهداشتی و ... نیز صادق است. 
شمس‌احسان تاکید کرد: از شهرداری تهران خواستارم برای احصای استانداردهای همه‌جانبه برای طراحی و مدیریت مراکز یاورشهر و بازطراحی مجدد فضاهای پیشین بر اساس این شاخصه‌ها و ایجاد مراکز جدید بر اساس آن اقدام کند.
 وی گفت: این شاخصه‌های استاندارد مربوط به کالبد و تمام جوانب امنیتی، مراقبتی، بهداشتی و درمانی بوده و عدول از آن با توجه به وضعیت کلی ساکنان آن مرکز و تراکم آنان، می‌تواند منجر به وقوع اتفاقات ناگوار شود. 
شمس احسان تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که مراکز کوچک‌مقیاس که طراحی، متناسب‌سازی و مدیریت آن‌ها در دسترس‌تر است، در دستور کار قرار بگیرد و هم‌زمان رسالت اصلی که همانا موضوع صیانت پس از اتمام دوره درمان است، به‌عنوان جزء لاینفک چرخه‌ی توانمندسازی گروه‌های آسیب‌دیده مورد تأکید قرار گیرد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: