• يکشنبه ١٤ اسفند ١٤٠١-٠٩:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٢٥٢
مظفر در گفتگو با همشهری تشریح کرد؛

صفر تا صد دخل و خرج سال آینده شهر

هفته پیش بودجه1402 شهرداری با تغییراتی توسط نمایندگان مردم در شورای شهر تهران به تصویب رسید. بودجه، مهم‌ترین سندی است که می‌توان به وسیله آن از سیاست‌های هر نهادی اطلاع پیدا کرد و براساس بودجه1402 سیاست‌های مدیریت شهری نیز مشخص شده است. خبرنگار روزنامه همشهری در گفت‌وگوی تفصیلی با میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران به بحث و بررسی درخصوص برنامه‌های حائز اهمیت بودجه سال آینده پرداخته است.

به‌عنوان سؤال ابتدایی، مصوبه بودجه1402 در شورای شهر تهران نهایی شد؟ هر یک از حوزه‌های شهری چند درصد از بودجه را به‌خود اختصاص داده‌اند؟
شورای شهر تهران 9اسفند‌ماه سال‌جاری بودجه1402 شهرداری تهران را نهایی کرد و پس از آن به فرمانداری تهران برای تأیید نهایی ارسال خواهد کرد. براساس آنچه در صحن شورای شهر مصوب شده است حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی 7500میلیارد تومان و 10درصد بودجه، حمل‌ونقل 34هزار میلیارد تومان و 45درصد بودجه، خدمات شهری و محیط‌زیست11هزارو500میلیارد تومان و 15درصد کل بودجه، ایمنی و مدیریت بحران 4هزارو290میلیارد تومان و 6درصد بودجه، شهرسازی و معماری 2هزار و 300میلیارد تومان و 3درصد بودجه و توسعه مدیریت و هوشمندسازی16هزارو400میلیارد تومان و21درصد کل بودجه را به‌خود اختصاص دادند که در مجموع سقف بودجه1402 با 75هزارو990میلیارد تومان مورد تصویب شورای شهر تهران قرار گرفت.
 
برنامه‌های حائز اهمیت بودجه سال1402 شامل چه مواردی است و چه رقم بودجه‌ای را برای آن اختصاص داده‌اید؟
توسعه شبکه و تکمیل رینگ بزرگراهی شهر تهران به طول تقریبی 20کیلومتر با 1300میلیارد تومان، افزایش 2700دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی، جایگزینی 20هزار دستگاه موتور برقی با بنزینی با 700میلیارد تومان، ورود 3هزار دستگاه ون جدید و مدرن به ناوگان حمل‌ونقل شهری با 2هزار و 500میلیارد تومان، نوسازی 6هزار دستگاه تاکسی فرسوده با 435میلیارد تومان، افزایش واگن‌های مترو، اورهال واگن‌ها و بهسازی تجهیزات خطوط مترو با 4هزارو350میلیارد تومان، افزایش 8ایستگاه جدید در شبکه مترو با 9هزارو600میلیارد تومان، اجرای روکش آسفالت و لکه‌گیری‌های بزرگراهی و غیربزرگراهی به میزان 500هزار تن (اجرای 3میلیون مترمربع آسفالت) با هزار و 510میلیارد تومان، اجرای 15تقاطع غیرهمسطح بزرگراهی در مناطق 22گانه با هزار و 300میلیارد تومان، ارائه سرویس رایگان مدرسه به 5800دانش‌آموز معلول شهر تهران، افزایش 25دستگاه ون ویژه جابه‌جایی معلولان در شهر تهران، احداث 12بوستان جدید در شهر تهران، بهره‌برداری از پایانه شرق، اجرای 1500پروژه توسعه محلی مبتنی بر نیاز‌های محلات و مطالبات شهروندان، اعطای بسته‌های تشویقی جهت نوسازی بافت فرسوده، احداث 15میدان میوه‌و‌تره‌بار جدید در محلات شهر تهران، احداث 9پایگاه مدیریت بحران جدید و اختصاص بودجه 100میلیارد تومانی برای تجهیز پایگاه‌های مدیریت بحران ازجمله صبرنامه‌های حائز اهمیت بودجه سال1402 است؟
 
 توسعه شبکه و تکمیل رینگ بزرگراهی شهر تهران را جزو برنامه‌های حائز اهمیت بودجه سال1402 دانستید. این برنامه شامل چه جزئیاتی است؟
اجرا و احداث بزرگراه شهیدشوشتری از بلوار هجرت تا تقاطع اتوبان امام‌رضا(ع) و شهید‌نجفی رستگار به طول 2.9کیلومتر، احداث بزرگراه شهیدبروجردی از آزادگان تا ابتدای خیابان بهار (منطقه18) به طول 5کیلومتر، تکمیل بخشی از شاخه غربی یادگار امام(ره) از میدان جی با عبور از پادگان جی و میدان فتح و اتصال به بزرگراه بروجردی تقاطع بهار، تکمیل بخشی از بزرگراه دوگاز از اتوبان شهید فهمیده به اتوبان فتح به طول 2.1کیلومتر و تعریض بزرگراه آزادگان حد فاصل دستواره تا تندگویان در شمال و جنوب به طول 6کیلومتر ازجمله برنامه‌هایی خواهد بود که در این رابطه بناست 300میلیارد تومان به احداث بزرگراه شهید شوشتری، 100میلیارد تومان به احداث بزرگراه شهید بروجردی، 100میلیارد تومان به تکمیل بخشی از شاخه غربی یادگار امام(ره)، 50میلیارد تومان به تکمیل بخشی از بزرگراه دوگاز و 50میلیارد تومان  به تعریض بزرگراه آزادگان اختصاص پیدا کند و درمجموع 1300میلیارد تومان به توسعه شبکه و تکمیل رینگ بزرگراهی شهر تهران اختصاص داده شده است.آثار مثبت احداث بزرگراه شهید شوشتری کاهش ترافیک اتوبان بسیج و امام علی(ع)، تکمیل رینگ شرقی بزرگراهی و کاهش تردد خودروهای سنگین در ورودی شرقی شهر تهران شامل اتوبان آزادگان، بسیج و امام رضا(ع)است. همچنین تبعات مثبت احداث بزرگراه شهید شوشتری حذف تردد خودرو‌های سنگین در معابر شهری، اتصال آزادگان تقاطع جاده ساوه به شاخه غربی بزرگراه یادگار امام(ره)و کاهش ترافیک در معابر شهری خواهد بود. همچنین کاهش ترافیک در میدان آزادی و میدان فتح و اتوبان شیخ فضل‌الله، کاهش ترافیک و افزایش ظرفیت تردد در بزرگراه آزادگان و تکمیل کندروهای موردنیاز آزادگان از دیگر آثار مثبت اجرای این برنامه‌هاست.به‌طور کلی جهت تکمیل شبکه بزرگراهی به میزان 700میلیارد تومان مازاد (درصورت تحقق درآمد مازاد) در تبصره‌ها پیش‌بینی شده است.
 
افزایش 2700دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی جزو برنامه‌هایی است که برای آن ردیف بودجه درنظر گرفته‌اند. از سوی دیگر با توجه به افزایش رقم بودجه حمل‌ونقل چه تعداد سهم اتوبوس‌های پایتخت خواهد بود؟
خرید و ورود 2هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان به رقم 5هزار و 200میلیارد تومان، افزایش 600دستگاه اتوبوس از طریق اورهال و بهسازی با رقم هزار و 350میلیارد تومان، ورود 50دستگاه اتوبوس 3کابین جدید به ناوگان با رقم هزار میلیارد تومان و ورود 50دستگاه اتوبوس برقی جدید به ناوگان از دیگر مواردی است که در بودجه1402 شهرداری تهران دیده شده است. مطلب حائز اهمیت آنکه جهت 940دستگاه اتوبوس، بودجه اورهال پیش‌بینی شده و به‌طور متوسط موجب افزایش 600دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی می‌شود.
 
چه میزان بودجه‌ای برای جایگزینی 20هزار دستگاه موتور برقی با بنزینی درنظر گرفته شده است و روند آن چگونه خواهد بود؟
برای تعویض موتورهای کاربراتوری با برقی 600میلیارد تومان در ردیف و 100میلیارد تومان در تبصره و به‌طور کلی 700میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. بناست کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان جهت جایگزینی اعطا شود و اولویت با موتورسیکلت‌های کار است. مطالعات ما نشان می‌دهد با جایگزینی هر موتورسیکلت برقی، یک کیلوگرم ذرات آلاینده در طول هر روز کمتر تولید می‌شود و با پیش‌فرض پیمایش روزانه هر موتور 60کیلومتر در مجموع جایگزینی 20هزار دستگاه موتور برقی موجب کاهش 7300تن ذرات آلاینده در سال خواهد شد.
 
برای ون و تاکسی‌های تهران چقدر بودجه اختصاص پیدا کرده است؟
برای ورود 3هزار دستگاه ون جدید و مدرن به ناوگان حمل‌ونقل شهری اعتبار 2هزار دستگاه ون در بودجه و یک‌هزار دستگاه در تبصره‌های بودجه پیش‌بینی شده است که درمجموع 1500میلیارد تومان در ردیف و هزار میلیارد تومان در تبصره‌ها بودجه به آن اختصاص داده شده است. همچنین کمک به تسهیلات نوسازی 6هزار دستگاه تاکسی فرسوده با رقم 435میلیارد تومان در دستور کار است که با بودجه مستقیم شهرداری تهران 2هزار دستگاه و با تحقق سهم دولت در مجموع 6هزار دستگاه تاکسی قابل نوسازی خواهد بود.
 
افزایش واگن‌های مترو، اورهال واگن‌ها و بهسازی تجهیزات خطوط مترو در بودجه1402 دیده شده است. در این خصوص توضیحاتی ارائه می‌کنید؟
مبلغی برای پیش‌پرداخت و انعقاد قرارداد جهت خرید 630واگن جدید که از یک‌سال و نیم آینده به مرور به ناوگان مترو اضافه خواهد شد، درنظر گرفته شده است. خرید و ورود 7واگن جدید در سال1402 و اورهال 200واگن نیز در دستور کار است که 1650میلیارد تومان در ردیف‌های بودجه و 2700میلیارد تومان در تبصره‌ها و در مجموع 4هزارو350میلیارد تومان بودجه برای آن درنظر گرفته است. برای سال آینده 8ایستگاه جدید در شبکه مترو در خطوط 4، 6 و 7 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که 4هزارو600میلیارد تومان در ردیف و 5هزار میلیارد تومان در تبصره‌ها برای آن بودجه درنظر گرفته شده است.
 
برنامه‌های دیگر که حائز اهمیت است را بفرمایید و چه هدفی در پی آن دنبال می‌شود؟
برای اجرای روکش آسفالت و لکه‌گیری‌های بزرگراهی و غیربزرگراهی به‌میزان 500هزار تن 710میلیارد تومان در ردیف و 800میلیارد تومان در تبصره‌ها درنظر گرفته شده است که درصورت تحقق درآمد مازاد با پیش‌بینی به عمل آمده در تبصره بودجه حجم آسفالت تولیدی به میزان یک میلیون تن خواهد رسید. جالب است بدانید اجرای 15تقاطع غیرهمسطح بزرگراهی در مناطق 22گانه سبب کاهش تقریبی 100کیلومتر از طول مسیر سفرهای شهری خواهد شد و برای آن 1300میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است.
 
انتقادهای زیادی نسبت به سرویس و ارائه خدمات به دانش‌آموزان مدارس استثنایی وارد شده است. در بودجه1402 چه خدماتی به این افراد ارائه می‌شود؟
افزایش 25دستگاه ون ویژه جابه‌جایی معلولان در شهر تهران صورت گرفته است که 25دستگاه ون جدید و تجهیز شده مناسب معلولان به 80دستگاه موجود اضافه خواهد شد که 35میلیارد تومان برای آن بودجه اختصاص داده شده است. همچنین اعتبار موردنیاز برای سرویس مدرسه 5800 دانش‌آموز مدارس استثنایی شهر تهران در 60مدرسه 45میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 
اختصاص بیش از 45 درصد بودجه به حمل و نقل
همه برنامه‌ها و بودجه اختصاص داده شده برای سال آینده پایتخت براساس برنامه 4ساله تحول و پیشرفت شهر تهران تدوین و تصویب شده است. در این میان، با توجه به نیاز اصلی شهر یعنی توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل همگانی، شورای شهر تهران با ابتکار عمل خود بودجه‌ای متفاوت با لایحه ارائه شده شهرداری به تصویب رسانده و سهم حوزه حمل‌ونقل را به 10هزار میلیارد تومان نسبت به لایحه افزایش داده تا بیش از 45درصد از بودجه به حمل‌ونقل اختصاص پیدا کند. بر همین اساس، در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌طور کلی و افزایش ناوگان اتوبوسرانی، تجهیزات مترو و برقی کردن موتورسیکلت‌ها به‌طور خاص باید شاهد تحول چشمگیری باشیم.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: