• يکشنبه ٢٢ مرداد ١٤٠٢-٠٨:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٣٠٧
نرگس معدنی پور

تهران نیازمند شهروندانی کنشگر و نقش آفرین

آنچنان که در تقویم کشور آمده 22 مرداد به نام «روز تشکلها و مشارکتهای اجتماعی» نامگذاری شده است.
اتخاذ تصمیم در خصوص چنین نامگذاری حکایت از اهمیت جایگاه و نقش موثر تشکل های مردمی برای افزایش ضریب مشارکت های اجتماعی دارد. 
تجربه نشان داده که مشارکت اجتماعي باعث تحول و رویش جدید در زندگی جمعی می گردد.
جامعه کنشگری که متشکل از مردان و زنان مشارکت جوست نسبت به آینده و سرنوشت خود بی تفاوت نیست و همین موضوع باعث می شود تا حساسیت در برابر موضوعات افزایش یافته و نقش آفرینی افراد در کنش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش نمود پیدا کند.
بر همین اساس باید گفت هرچه میزان مشارکت در جامعه افزایش یابد آن جامعه پویاتر، زنده تر و برخوردار از حیاتی ماناتر است.
نباید این نکته مهم را به فراموشی سپرد که مترادف با افزایش سطح مشارکت در جامعه، کنش های اجتماعي سازمان يافته تر شده و در پی آن با جامعه ای نظام مندتر رو به رو خواهیم بود. یقینا جامعه ای که دارای نظام مندی بیشتری است مشارکت و کنش مثبت بیشتری را برای نقش آفرینی در تحولات اجتماعی ایجاد می کند که نمونه این موضوع در ایران را می توان در مراسمات ملی و مذهبی دید.
توجه به این نکته ضروری است که مشارکت در دین مبین اسلام یکی از سرفصل های مهم و بنیادین است که زمینه ساز گسترش و توسعه اسلام در جهان شد. حال باید ضمن توجه به این موضوع بر این نکته تاکید کرد که تهران نیز به عنوان کلانشهر اسلامی امروز نیازمند یک مشارکت فعال و حضور کنشگرانه مردم در ابعاد مختلف است. شهر تهران یقینا بدون مشارکت و دور ماندن شهروندان و تشکل های مردمی، به افق تصویر شده برای خود نخواهد رسید و این همان چیزی است که می بایست به آن مدبرانه فکر کرد و برنامه ریزی نمود.
این روز را گرامی داشته و به تمام فعالان عرصه تشکل ها که زمینه ساز افزایش مشارکت اجتماعی در سطح شهر تهران هستند تبریک عرض می کنم و امیدوارم مدیریت شهری با برنامه ریزی مناسب بسترهای لازم برای افزایش نقش آفرینی پویای مردم در اداره شهر را فراهم آورد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: