• سه شنبه ٢٨ آذر ١٤٠٢-١٢:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١١٩
در پی نطق تشکری هاشمی مطرح شد:2-1201

از تحسین فعال شدن کل پروژه های عمرانی تا انتقاد به تأخیر حل مشکلات حمل و نقل شهر

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در دویست و یکمین جلسه شورای شهر، در نطق پیش از دستور به ارائه گزارش اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل پرداخت که این گزارش با واکنش‌هایی از جمله سئوال در مورد منابع سفر چین تا انتقاد به تأخیر حل مشکلات حمل و نقل شهر، همراه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در دویست و یکمین جلسه این شورا در قالب نطق پیش از دستور صحن علینی شورا، به ارائه گزارش اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل  پرداخت که مفاد آن با واکنش‌هایی از سوی اعضاء مواجه شد. 
 
اقراریان: منابع سفر چین از کجا تأمین شد؟ 
رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری قول داده که تا پایان سال پایانه شرق را افتتاح خواهد کرد؛ اظهار داشت: شهرداری مدتی است که قول‌هایی می‌دهد اما به دلیل بدقولی دیگران نمی‌تواند به قول خود عمل کند. مسئله بعدی مربوط به حواشی ایجاد شده در خصوص سفر شهردار تهران به کشور چین است؛ با توجه به حضور رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل  شورا در این سفر، سئوالاتی در اینجا مطرح است که خواستار پاسخگویی به آن‌ها هستیم؛ نخست اینکه آیا منابع سفر چین با تهاتر و واگذاری ملک و ذخایر شهر تهران انجام شده است؟
وی افزود: سئوال دوم ناظر به قراردادهایی است که با کشور چین در این باره منعقد شده است؛ اینکه آیا چین به قراردادهایی که منعقد کرده، پایبند است یا خیر؟ 
اقراریان در ادامه در خصوص اتوبوس‌های بی.‌آر.تی و خرابی‌ دستگاه‌های کارتخوان نیز متذکر شد: شهروندان از خرابی دستگاه‌های کارتخوان در ایستگاه‌های بی. آر. تی گله مند هستند. ما به طور دائم با توقعات و انتظارات مردم مواجه بوده و از شهرداری تهران می‌خواهیم تا به این موضوعات رسیدگی کند. امیدواریم که شورای شهر به همان جایگاه اصلی خود برسد.
 
آقامیری: فعال شدن پروژه‌های رها شده در حوزه حمل و نقل در این دوره از شورا 
در ادامه واکنش‌ها به نطق رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا حجت الاسلام آقامیری، عضو دیگر شورا با تأکید بر اینکه  آنچه در گزارش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا حاکی از پیشرفت پروژه‌هاست؛ اظهار کرد: امروز تعداد اتوبوس‌های در تهران از هزار و 880 اتوبوس دریافتی که 800 مورد آن فعال بود، به 900 اتوبوس فعال و تعداد بسیار زیادی قرارداد و خرید دستگاه‌های جدید افزایش یافته است.
وی افزود: شهرداری هر آنچه در توان داشته در زمینه حمل و نقل انجام داده است اما نتیجه در نهایت بستگی به تعهد شرکت‌های طرف قرارداد برای تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز تهران دارد. یادمان نرود که دو سال قبل از آغاز مسئولیت ما و نیز شیوه بیماری کرونا، سیستم حمل و نقل شهری به طور کل رها شده بود و بعد از ورود ما اعلام شد که به دلیل فعال شدن مراکز آموزشی، سیستم باید فعال شود و این در شرایطی بود که شهر هیچ درآمدی نداشت و این امر موجب تعطیلی کل پروژه‌های شهر شده بود. اما امروز شاهد فعال بودن کل پروژه‌های عمرانی هستیم. امروز پایانه شرق نیز فعال است اما دچار کسری بودجه است که باید رفع شود. در واقع گزارش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در خصوص فعال شدن پروژه‌های رها شده شهر بود.
 
نجفی: تلاش شورا توسعه حمل و نقل و حل معضل ترافیک بوده است 
سوده نجفی، با منصفانه خواندن گزارش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا بیان کرد: ما اقداماتی را که در این دوره انجام شده؛ می‌بینیم. البته شورا هم کمک کرد. تمام تلاش ما در شورا  بر این بود که یک مسئله مهم شهر که توسعه حمل و نقل عمومی و به دنبال آن، حل معضل ترافیک و نیز آلودگی هوا بود؛ مرتفع شود.
عضو هیئت رئیسه شورا با اشاره به گله مندی شهروندان از منتظر ماندن‌های طولانی در ایستگاه‌های بی‌آرتی ادامه داد: مردم از وضعیت اتوبوس‌ها شاکی هستند. یکی از مشکلات موجود در این باره مربوط به اتوبوسی است که از میدان راه آهن تا ایستگاه پارک وی حرکت می‌کند؛ مشاهدات حاکی از انتظار طولانی مدت مردم در ایستگاه پارک وی و اتلاف زمان آن‌ها به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت است؛ لذا از مسئولان درخواست می‌شود به این مسئله رسیدگی نمایند.
 
 
سروری: در گزارش ها باید واقع بین باشیم
پرویز سروری، در خصوص نطق ارائه شده؛ متذکر شد: آنچه امروز از سوی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل در صحن شورا ارائه شد، گزارش بود نه نطق که باید با حضور معاون مربوطه انجام می‌شد تا آن‌ها هم بتوانند پاسخگوی مسائل و انتقادات باشند. از این منظر این موضوع کمی غیر متعارف است و مسئول مربوطه باید حضور داشته و پاسخگو باشد. اینکه ما بگوییم دستگاهی به وظایف خود عمل نمی‌کند و موضوع را به گونه‌ای جلوه دهیم که دستگاه مورد نظر همواره به وظایف خود عمل می‌کرده اما حالا این کار را نمی‌کند؛ یعنی زمانی بهشت برین بوده اما حالا جهنم سوزان شده است؛ در واقع کمی سیاه نمایی در گزارش است. 
سروری ادامه داد وظیفه ما نمایندگان هم این است که مشکلات و معایب را تذکر دهیم تا دستگاه اجرایی نسبت به رفع آنها اقدام کند. اما اینکه گزارش به گونه‌ای تهیه شود که مسئولین مربوطه نتوانند پاسخگو باشند؛ درست نیست.
 
چمران: کمبود اتوبوس به دلیل عدم تعهد شرکت‌های طرف قرارداد است 
مهدی چمران، رئیس شورا نیز ضمن تایید اظهارات سروری پیشنهاد کرد جلسه‌ای با مسئولان شهرداری برگزار شده و به سئوالات، انتقادات و تذکرات پاسخ داده شود.
وی گفت: نکاتی در گزارش در خصوص تعداد محدود اتوبوس‌ها مطرح شد که در این باره باید بگوییم شرکت‌های طرف قرارداد نتوانستند تعداد مورد توافق را در اختیار شهرداری قرار دهند. یعنی مقرر شده بود که ماهی 50 دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل داده شود. یعنی از ابتدای سال تاکنون باید 450 دستگاه اتوبوس تحویل داده می‌شد که از این تعداد، تنها 170 اتوبوس ارائه شده است. تحت این شرایط است که شهرداری دست به دامن شرکت‌های خارجی به ویژه چین می‌شود تا بتواند این کمبودها و عقب ماندگی‌ها را جبران کرده و نیازهای تهران را برطرف کند تا تازه این مسئله به شرایط عادی بازگردد. 
چمران با تأکید بر اینکه پیش بینی شده تا پایان سال تعداد 7 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود اما تنها 700 دستگاه تحویل داده شده است؛ اظهار داشت: مردم باید از این مسائل مطلع شوند. مسئولان شهرداری و معاونت مالی و حمل و نقل تلاش‌های خود را در این باره انجام داده‌اند؛ اما به دلیل مسائل و مشکلات بسیار در این مسیر، این مهم محقق نشده است. هنوز شهرداری نتوانسته به آن تعداد مورد نیاز، دست یابد. امیدواریم هرچه سریعتر این مسئله حل شود. 
رئیس شورا گفت: اتوبوس‌ها هر چند به صورت قطره چکانی اما به طور مرتب به ناوگان اضافه می‌شود و مسئولان تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهند و تا آنجایی که بتوانند این مسئله را با مطالعه و برگزاری جلسات مختلف حل خواهند کرد. 
 
خرابی کارتخوان‌ها مربوط به فاواست نه شهرداری 
وی در خصوص مسئله خرابی کارتخوان‌ها نیز در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: موضوع خرابی کارتخوان‌ها، مسئله بسیار مهمی است و مربوط به فاوا می‌شود. متأسفانه هر جایی که پای فاوا به میان می‌آید؛ شاهد لنگیدن آن حوزه هستیم. نمی‌دانیم دلیلش چیست اما این ضعف فاوا بوده و تأثیرات سوئی بر سیستم حمل و نقل از جمله اتوبوسرانی و مترو دارد و باید خدا را شکر کنیم که هنوز بر معاینه فنی تأثیر سوء نداشته است. انتظار ما از دوستان جهادی بیش از این‌هاست. انتظار داریم که حرکت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. 
چمران ادامه داد: باید در بودجه منابع مخصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شود. امیدواریم هرچه زودتر مسائل حل شده و نتیجه آن اعلام شود و نیز امیدواریم که مسائل مربوط به پایانه شرق نیز هرچه زودتر انجام شود و با تسریع در انجام اقدامات لازم،  نتیجه بهتری حاصل شود. اگرچه قراردادهای خوبی منعقد شده؛ اما مهم آن چیزی است که مردم در صحنه می‌بینند و احساس می‌کنند. ما باید در عمل حرف مهمی برای گفتن داشته باشیم. 
رئیس شورا درباره حواشی ایجاد شده در ارتباط با سفر شهردار تهران به کشور چین نیز اظهار داشت: حواشی سفر چین همه مثبت و امیدبخش بوده است. تمام قراردادها در حال پیگیری است. حتی اگر یک اتوبوس هم وارد خط شود ما خوشحال خواهیم شد. علت عدم استفاده از اتوبوس‌های ایران خودرو هم پیگیری و بیان شود تا ما هم مطلع شویم.
 
امانی: انتقاد از تأخير ١٨ ماهه شهرداری در انعقاد قراردهای توسعه حمل و نقل عمومی 
ناصر امانی، عضو شورا نیز با بیان اینکه این بهترین گزارشی بود که در ابتدای دوره از کمیسیون عمران و حمل و نقل شاهد بودیم؛ اظهار داشت: بارها در صحن شورا تذکر داده‌ایم که مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل باید حل شود و حالا با ۱۸ ماه تأخیر آن هم با همت شورا تازه قراردادهایی در این زمینه منعقد شده که اگر زودتر انجام می‌شد در حال حاضر تعداد بیشتری اتوبوس و حتی رام قطار در خدمت مردم بود. نکته‌ این است که تأمین تعداد مورد نیاز اتوبوس واقعاً در دست شهرداری نیستاً این مسئولیت سازمان اتوبوسرانی است که باید تعداد مورد نیاز را تأمین کند. چرا برخی اقدامات مانند شماره گذاری تا این اندازه با تأخیر انجام می‌شود. خرابی و غیرفعال بودن دو سوم دوربین‌های کنترل سرعت نیز منجر به افزایش تصادفات و به خطر افتادن جان شهروندان در تهران شده است که باید این موضوع نیز مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.
 
سلیمانی: پیگیری‌ها به منظور کمک به شهرداری در حل مشکل شهروندان است  
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با اشاره به گزارش معاون شهردار تهران و روز حمل و نقل در خصوص توقف اتوبوس‌های آماده به کار در پارکینگ به بهانه عدم تعیین تکلیف مدیریتی و نیز به سر بردن در آلوده‌ترین روزهای سال، متذکر شد: مردم منتظر گشایش در این زمینه هستند؛ مصداق عملی عذر بدتر از گناه را می‌توان در این حوزه مشاهده کرد. می‌شد برای حل این موضوع از ظرفیت بازنشستگان به صورت ساعتی استفاده کرد. 
سلیمانی در ادامه گفت: علیرغم تعداد فراوان سفرها، گزارش‌های شفاهی و مصاحبه‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی، اسناد متقنی که در حکم شواهد و مدارک عملی تحقق وعده‌ها باشد، با وجود درخواست مکتوب و شفاهی تا این لحظه گزارشی به دست ما نرسیده است. باید تأکید کنیم که تلاش مؤثر، حرکتی نتیجه بخش است با این اوصاف امیدواریم تا بهمن ماه که موعد تعهد شهردار تهران در خصوص پاسخ به سئوال مطرح شده در حوزه حمل و نقل رو زمینی مصداق آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی، نشویم‌. این پیگیری‌ها در حوزه حمل و نقل و بررسی اسناد در راستای کمک به شهرداری و تمرکز بر مشکل شهروندان تهرانی است که این امر بدون دسترسی دقیق به فرآیند قراردادها و تفاهم نامه‌ها امکان‌پذیر نیست. 
 
هرمزی: عقب ماندگی موجود مربوط به دوره ششم نیست 
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در واکنش به گزارش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و نیز تذکرات مطرح شده، توضیح داد: ما صادقانه موارد را به اطلاع اعضای شورا و اهالی رسانه رساندیم؛ عقب ماندگی موجود مربوط به دوره ششم نیست؛ برای مثال ما ۷۴۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم که بخشی از آن در سال گذشته تحویل گرفته شده است.
وی افزود: موضوع قرارداد ۷۹۱ واگن مترو، هفت سال عقب مانده بود. به طوری که حتی مطرح شد که شهرداری اگر هیچ کاری نکند و فقط قرارداد مترو را به نتیجه برساند؛ نیازی نیست کاری انجام دهد که این اقدام مهم در این دوره انجام شد.
هرمزی با بیان اینکه ما منکر کمبودها نیستیم؛ اما کار انجام می شود و نباید مواردی را مطرح کنیم که دست آویز رسانه‌های بیگانه شود، گفت: باید ببینیم در دوره قبل چه تعداد اتوبوس و چه تعداد دوربین فعال بوده و امروز چه تعداد فعال است؟
وی با اعلام اینکه میزان پیشرفت فیزیکی فاز یک پایانه شرق ۸۴ درصد است و ۳۴ درصد نیست، یادآور شد: قرار بود فروشگاه شهروند وارد شود و باید فرآیند اداری طی می شد که به نتیجه رسید و اقدامات در حال انجام است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه گزارش‌های اورهال اتوبوس و مترو موجود است؛ خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم در این بخش‌ها هیچ اقدامی انجام نشده، صحیح نیست.
وی با بیان اینکه ۱۶۱ دستگاه کارتخوان در ایستگاه های اتوبوس نصب شده و برای مابقی آن نیز قرارداد منعقد کرده ایم، یادآور شد: در زمینه واگذاری اتوبوس به شرکت های خصوصی ما راضی نیستیم سرمایه شهرداری تهران با روش فعلی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و قرار شده چکش کاری هایی با صندوق بازنشستگی صورت بگیرد. با این حساب اتوبوسی به شرکت های خصوصی واگذار نخواهیم کرد.
هرمزی با تأکید بر اینکه تمام اقداماتی که انجام شده باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: نباید فضایی القاء شود مبنی بر این که شهرداری تهران نمی‌خواهد کاری انجام دهد و در پسرفت هستیم؛ چنین نیست و در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی اقدامات خوبی انجام شده و ما گزارش‌های بعدی را در یک ماه آینده ارائه خواهیم داد.
 
چمران: بسیاری از قراردادهای حوزه حمل و نقل، تفاهنامه هستند 
رئیس شورا در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: ۸۲.۵ درصد از هزینه اتوبوس‌هایی که در آن زمان به بخش خصوصی تحویل داده شد، از سوی دولت تأمین می‌شد که بر این اساس مقرر شد تا این مورد به بخش خصوصی داده شود اما در مورد اتوبوس‌های دوکابین، شهرداری مجبور به پرداخت هزینه ها از منابع خود بود. حالا با این اوصاف خود بسنجید که هزینه به کارگیری تعداد راننده بیشتر چقدر می‌شود و مسائل را با کمیسیون حمل و نقل حل کنید اما با سرعت بیشتری این کار را انجام دهید تا نتیجه زودتر حاصل شود.
وی در پایان تأکید کرد: بسیاری از قراردادهای منعقد شده در حوزه حمل و نقل در واقع تفاهم‌نامه هستند و قرارداد اصلی، آن قراردادی است که در سال ۱۳۹۶ در این زمینه با شرکت مترو منعقد شده است. با شرکت تاکسیرانی هنوز قراردادی بسته نشده است و اگر اقدامی در این زمینه انجام شده به صحن ارائه شود تا در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: