• شنبه ٢ دی ١٤٠٢-١٤:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٣٣
چمران:

فعالیت نمایشگاه سئول نمونه بارز پایمال کردن حقوق شهروندی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سنگینی موضوع احقاق حقوق شهروندی و حقوق عامه بر دوش شهرداری و شوراهاست، عنوان کرد: یکی از تضییع هایی که در خصوص حقوق شهروندی در شهر مستتر است و حقوق عامه را پایمال می کند، موضوع ادامه فعالیت نمایشگاه بین المللی تهران در منطقه سئول است، نمایشگاهی که درآمد خود را مقدم بر حقوق شهروندی می داند و بخاطر برگزاری یک رویداد، شهروندان گاها تا 2 ساعت در ترافیک می مانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تهران، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در نشستی تحت عنوان پیش همایش اندیشه های قضایی مقام معظم رهبری، با محوریت احیای حقوق شهروندی و حقوق عامه ضمن تاکید بر اینکه این موضوع یکی از مهمترین محورهای تاکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب بوده و توجه به این مقوله امری مهم و حیاتی است، گفت: اگر بتوان بطور مطلوب در این حوزه فعالیت ها را متمرکز کرده و باب آن را در لایه های جامعه بازکنیم شاهد اتفاقات خوبی در خصوص آشنایی و رعایت حقوق عامه در تمامی بخش ها بخصوص در بستر جامعه خواهیم بود؛ مضافاً بر اینکه در بحث حقوق عامه نباید مقوله مهمی همچون مشارکت عمومی و مردمی را نادیده بگیریم چرا که این دو مبحث با هم از ریشه عجین شده هستند.
وی افزود: آنچه که در مجموعه مدیریت شهری از دوره دوم تا کنون مطرح بوده موضوع حقوق شهروندی بوده که بعنوان یکی از ارکان اجرایی مدیریت به تصویب رسیده است از این رو با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری در این خصوص داشتند، یک نگاه فقاهتی نیز به آن پیوست داده شده و فراتر از مباحث سیاسی و اجتماعی دارد، از این رو حرکت در این مسیر قطعا بٌعد عملی تر و اجرایی تری خواهد داشت چرا که گستردگی آن تا جایی است که بسیاری از لایه های زندگی ما را در بر خواهد گرفت.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه موضوع حقوق شهروندی، منتسب به مدیریت شهری را جزو سطوح بسیار گسترده بر شمرد و اذعان داشت: بسیاری قائل بودن به رعایت حقوق شهروندی از سوی مجموعه شورای شهر و شهرداری را موضوعاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، عدم اتلاف وقت و انرژی برای استفاده از حمل و نقل عمومی، ایمنی ساختمانها و... می پندارند اما باید عنوان کرد که این تنها بخشی از حقوق عامه است و بطور کلی باید گفت که هر انسان از بدو تولد تا پس از فوت با موضوع شهری در ارتباط است و قرابت و نزدیکی فراوانی را در طول زندگی با لایه های مختلف مدیریت شهری دارد.
چمران ادامه د اد: از این رو با توجه به در نظر داشتن حقوق شهروندی و عمل به آن، از دوره دوم شوراها موضوع دیدارهای مردمی را پایه گذاری کردیم؛ این موضوع در سنوات قبل سابقه نداشته و در زمان شهردار وقت آقای احمدی نژاد مصوب شد و ما دیدیم که پس از حضور وی در مقام ریاست جمهوری موضوع ملاقات های مردمی ابعاد کلان تری پیدا کرد و این موجب خرسندی ماست که این رویه تا هم اکنون هم ادامه دارد و همین مسئله منجر به توفیقاتی در ساختار مدیریت شهری و مشارکت مردمی شده است و زمینه رفع سریعتر مشکلات و معظلات شهر شد.
وی به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری در احقاق حقوق عامه و حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: متاسفانه این موضوع در برنامه هفتم توسعه از سوی مجلس شورای اسلامی مغفول واقع شده و برخی نمایندگان نمی پسندند که شورای شهر تهران در چنین مسیری گام گذاشته و بعنوان عنصری اثرگذار باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با بیان اینکه سنگینی موضوع احقاق حقوق شهروندی و حقوق عامه بر دوش شهرداری و شوراهاست عنوان کرد: یکی از تضییع هایی که در خصوص حقوق شهروندی در شهر مستتر است و حقوق عامه را پایمال می کند، موضوع ادامه فعالیت نمایشگاه بین المللی تهران در منطقه سئول است، نمایشگاهی که درآمد خود را مقدم بر حقوق شهروندی می داند و بخاطر برگزاری یک رویداد، شهروندان گاهی تا 2 ساعت در ترافیک می مانند.
وی خطاب به معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور تصریح کرد: قطعاً یکی از مسائل آشکاری که منجر به عدم احقاق حقوق شهروندی و پایمال شدن حقوق عامه در شهر تهران شده همین نمایشگاه بین المللی تهران است؛ از یک باب خوشحالیم که این مهم از سوی دادستانی محترم قوه قضاییه طی نامه نگاری با معاون اول رییس جمهوری مطرح شده و ما در انتظار تصمیم ئگیری مسئولان دولتی هستیم.
چمران با تاکید بر اینکه آرامش روحی و روانی، آسایش شهروندان در شهر و... بخش های مهم دیگر حقوق شهروندی به شمار می آید خاطر نشان کرد: چنین مولفه هایی بارها در بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری عنوان شده، بنابر این عمل به این مولفه ها قطعا سبب ساز اتفاقات خوبی در شهر و در بٌعد کلی در جامعه ایران خواهد شد.
وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از تشکیل قرارگاه آسیب های اجتماعی که به حکم رییس جمهوری به شهردار تهران داده شد گفت که خوشبختانه فعالیت هایی که تا کنون در این حوزه مهم صورت گرفته قابل قبول است، مضافا بر اینکه برگزاری ملاقات های مردمی با حضور وکلای دادگستری در راستای حل مسائل حقوقی و مشاورت هایی که به شهروندان داده می شود اقدام بسیار پسندیده است تا ضمن آشنایی شهروندان با حقوق خود زمینه رفع مشکلات آنان نیز فراهم شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه این همایش باید زمینه ساز تقویت ریشه های گفتمانی و علمی باشد افزود: رسانه ها در کنار قوه قضاییه، شورا و شهرداری می توانند بر هم افزایی و اشاعه این فرهنگ در راستای منویات مقام معظم رهبری و تاکید بر امر احقاق حقوق شهروندی و حقوق عامه اثرگذاری خوبی داشته باشد؛ این تلاشها نباید صرفا معطوف به پوشش های خبری باشد بلکه با تهیه برنامه های جامع و برگزاری نشست های تخصصی بتوانیم به نتایج ارزشمندی در حوزه گفتمان سازی دست پیدا کنیم.
گفتنی است این جلسه با حضور، غلام عباس ترکی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه، مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران و جمعی از کارشناسان و صاحبنظران برگزار شد.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: