• يکشنبه ٣ دی ١٤٠٢-١٣:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٤١
در خصوص تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ مطرح شد:6-202

از انتقادبه عدم انجام مراحل تبدیل وضعیت کارکنان تا اعلام فراخوان برای طرح مرکز تجارت جهانی۲

بررسی تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران پس از برگزاری چند جلسه در دویست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به پایان رسید و اعضای شورا در این خصوص نکاتی را مطرح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و دومین جلسه شورا  و در ادامه بررسی عملكرد شش ماهه تبصره های بودجه سال 1402 شهرداری تهران، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در قرائت بند دوم تبصره 17 که مبتنی بر انجام مراحل تبدیل وضعیت کارکنان موقت به دائم بود؛ عنوان کرد: این چنین اقدامات در دوره چهارم مصوب شد تا با توجه به شرایط و مصوبه شورا هر 5 سال یکبار انجام شود. اما این مصوبه در دوره پنجم شورا متوقف شد و الان با توجه به گذشت دوسال از دوره ششم، همچنان شهرداری هیچ آیین نامه ای در این خصوص به شورا ارسال نکرده است.
وی افزود: مقرر بوده که مبنای این آیین نامه مشتمل بر سنوات خدمتی، تحصیلات، تجربه و نمره ارزشیابی باشد تا فرآیند بررسی ها انجام و با کسب نمره ارزشیابی تبدیل وضعیت موقت به دائم تبدیل شود مضافاً بر اینکه در بند سوم آن نیز برای برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت قراردادی ها نیز تاکید شده بود که در این خصوص نیز اثرگذاری مثبتی از شوی شهرداری تهران در این دوره مشاهده نشده است.
این عضو شورا در ادامه توضیحات خود در خصوص بررسی بند پنجم این تبصره افزود: این بند به موضوع بازنشستگی انگیزشی کارکنان مازاد سازمانها و شرکت ها اختصاص دارد که تنها در خصوص سه  مجموعه شرکت واحد اتوبوس رانی، شرکت بهره برداری راه آهن تهران و حومه و سازمان پسماند این اقدام اجرایی خواهد بود و در این خصوص به شهرداری اجازه د اده شده تا برای بازخرید کردن کارکنان سازمانها و شرکت ها هزینه های جاری را انجام داده و 100 درصد هزینه بازنشستگی یا بازخریدی شرکت ها و سازمان های مذکور و50 درصد سایر سازمانها و شرکت ها از بودجه تأمین شود.
امانی در تشریح گزارش شهرداری تهران در خصوص این بند خاطر نشان کرد: شرکت واحد اتوبوس رانی تعداد 619 نفر بازنشسته کارمندی و کارگری در سال 1401، به مبلغ 259 میلیارد تومان و در 6 ماهه نخست امسال هم 129 میلیارد تومان پرداخت شده است که میانگین پرداختی 626 میلیون تومان برآورد شده است؛ شرکت راه آهن شهری تهران و حومه 137 نفر از این امتیاز با رقمی بالغ بر 71 میلیارد و 200 میلیون تومان استفاده کرده اند که میانگین پرداختی 519 میلیون تومان ذکر شده، سازمان مدیریت پسماند نیز در سال 1401 تعداد 553 نفر از پرسنل به تعداد 17 نفر به میزان 10 میلیارد و 500 میلیون تومان و با حداقل میانگین 617 میلیون تومان بوده که این افراد توانستند از  محل بازنشستگی انگیزشی مبالغ ذکر شده را دریافت کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص بندهای هفتم، هشتم و نهم نیز توضیحاتی ارائه داد و متذکر شد که خوشبختانه مقامات ذیحسابی در حال رصد هستند و گزارش عملکردها را به شورا احراز کردند.
حبیب کاشانی، خزانه دار شورا نیز در توضیح تبصره هجدهم که مختص به پروژه ها و طرح های پژوهشی بود عنوان کرد: حسب تکلیف این تبصره و گزارش عملکردی که شهرداری اعلام کرده مبین این است که تعداد 253 پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی ، 113 عنوان گزارش علمی و تخصصی، 74 عنوان کتاب تالیفی و ترجمه ای، 49 محور و عنوان پیشنهادی پایان نامه و رساله برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس و دکتری ، 117عنوان نشست علمی و تخصصی در برنامه پژوهشی 1402 احصاء شده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در انتقادی با بیان اینکه بخشی از پروژه های پژوهشی و مطالعاتی ارسال شد و ما به کمیسیون های تخصصی ارسال کردیم اما به پاسخ مطلوب نرسید؛ گفت: با توجه به عدم بررسی و گذشت زمان و تأیید، پس از گذر زمان طبیعتاً انتظار اجرای این پروژه ها می رفت. اما در بخش هایی کمیسیون معماری و شهرسازی با بررسی برخی از آنها ایراداتی را لحاظ کرده بود و مباحث مفصلی برای تغییر آن عنوان شد؛ باید در این خصوص زمانبندی و بررسی ها کاملاً با دقت بالا صورت گرفته و باید فکر کرد و تصمیم گرفت تا ببینیم تبصره سال آینده تا چه میزان قدرت عملیاتی شدن دارد. قطعاً اگر بر همین منوال ادامه پیدا کند دچار ناکامی در این بخش خواهیم شد.
حبیب کاشانی، خزانه دار شورا در قرائت تبصره نوزدهم نیز که به موضوع سرمایه گذاری و مشارکت اختصاص یافته بود در این خصوص تصریح کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری در این بخش گزارشی از سوی شهرداری تهران ارائه نشده است اما در این گزارش تعداد 4 پروژه به شورا ارسال و در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت منجر به این شد تا شهرداری تهران لوایحی با مضامین  طرح تونل شهید احمد متوسلیان، سرزمین آسمانها طرح اسکایلند، احداث هتل و مجموعه اداری برج میلاد و مدیریت بازیابی دفع  و دفن 1900 تن پسماند شهری  را همراه طرح توجیحی به شورا ارائه کند.
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه هنوز برخی پروژه ها به شورا ارسال نشده یادآور شد که یک فوریت برخی از همین موضوعات همچون طرح اسکایلند، مجموعه اداری برج میلاد در صحن شورا مصوب شد اما متاسفانه همچنان موارد تکمیلی آن به شورا برای بررسی و تصویب ارسال نشده است مضافا بر اینکه دو طرح تونل شهید متوسلیان و پسماند هیچ طرحی به شورا ارسال نشده است.
کاشانی همچنین در ادامه قرائت بند سه تبصره مذکور که به موضوع فرصت های سرمایه گذاری و مشارکت اختصاص داشت این بند را هم طبق گزارش شهرداری بدون هرگونه عملکردی توصیف کرد.
وی خاطرنشان کرد: در تبصره نوزدهم حد نصاب ارزش پروژه های مشارکتی نیمه تمام و جدید بر اساس برآورد سرمایه گذاری طرف مشارکت تعریف شده است. بر این اساس تعداد چهار طرح به شورا ارائه شده و در کمیسیون بررسی و مقرر شده که لوایح طرح تونل متوسلیان، سرزمین آسمان ها(طرح اسکای لند)، احداث هتل و بخش اداری برج میلاد H۱ و مدیریت بازیابی دفع و دفن هزار و ۹۰۰ تن پسماند شهری به شورا ارائه شود.
کاشانی با تأکید بر اینکه در بند چهارم تبصره نوزدهم شهرداری تهران موظف است نسبت به محاسبه آورده طرفین در پروژه های مشارکتی بر اساس ضوابط و قوانین اقدام کند، گفت: در واگذاری پروژه موسوم به مژده به مبلغ ۸۶۲ میلیون تومان و واگذاری سهم شهرداری تهران از بیمارستان آتیه به بانک تجارت به مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آورده سرمایه گذار و شهرداری به روز محاسبه می شود.
وی با بیان اینکه در بند پنجم در صورت تعریف پروژه جدید خارج از لیست و تعیین مدل اقتصادی پروژه به صورت غیرخودگردان توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، بهره مندی از اعتبار ۳۰ درصد مبلغ قرارداد موضوع این تبصره با تأیید کمیسیون تلفیق شورا امکان پذیر است، یادآور شد: این بند عملکردی نداشته است.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر نیز در ادامه بررسی این دستور با بیان اینکه بر اساس تبصره بیست و یکم شهرداری تهران موظف است در راستای مناسب سازی فضاهای شهری برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و کودکان اقدام کند، گفت: در ۶ ماه ابتدایی ۷۶ کیلومتر از ۳۸۰ کیلومتر مصوب پیاده روها مناسب سازی شده که شامل مناسب سازی ۶۷۶ تقاطع و مناسب سازی ۴۷۵ گذرگاه و رفیوژ میانی است.
وی با بیان اینکه در تبصره بیست و دوم در راستای ارتقاء اثربخشی جلوگیری از موازی کاری در ترویج فراگیری آموزش های شهروندی، نحوه هزینه‌کرد اعتبارات مرتبط با فرهنگسازی و آموزش های شهروندی باید توسط شهرداری تهران ارائه شود، خاطرنشان کرد: دبیرخانه مربوطه در اداره کل آموزش شهروندی شکل گرفته اما دستورالعمل نحوه هزینه کرد اعتبارات مرتبط با فرهنگسازی در حوزه آموزش های شهروندی ارائه نشده است.
مظفر با اعلام اینکه بر اساس بند سوم تبصره بیست و دوم باید ۱۰ درصد درآمد سالیانه حاصل از سر جمع مبالغ دریافتی بهای خدمات مدیریت پسماند را به آموزش و فرهنگسازی شهروندان با موضوع پسماند اختصاص دهد، گفت: با توجه به اینکه اعتبار این بند در ردیف های حوزه مأموریت اجتماعی است، موضوع آموزش به صورت پراکنده در برخی از سازمان ها و شرکت ها انجام شده که ضرورت دارد در ۲ بخش حوزه پسماند و حمل و نقل، اعتبارات به حوزه مربوطه پرداخت شود.
رئیس کمیته بودجه شورا همچنین تصریح کرد: براساس تبصره بیست و سوم شهرداری تهران موظف است دستورالعمل ها و آیین نامه های مورد نیاز تبصره های مصوب بودجه را بر اساس زمان بندی تعیین شده، ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن مصوبه تهیه کرده و به شورا ارائه دهد.
وی یادآور شد: آیین نامه ها و دستورالعمل ها در مدت ۶ ماه ابتدایی سال جهت تصویب به شورا ارائه نشده و توسعه و به روز رسانی سامانه جامع و یکپارچه مدیریت مالی از طریق برقراری اتصال میان تمامی سامانه های حوزه بودجه و مالی به طور ناقص اجرا شده و دسترسی کامل اعضای شورا به این سامانه محقق نشده است.
مظفر با تأکید بر اینکه بر اساس تبصره بیست و سوم شهرداری تهران موظف است گزارش عملکرد تبصره های بودجه مصوب را همراه با مستندات در سامانه جامع تدوین و اجرای برنامه و بودجه شهرداری تهران سه ماه یکبار به شورا ارائه کند، خاطرنشان کرد: بنابر گزارش شهرداری، دسترسی های لازم در اختیار اعضای شورا قرار گرفته است.
مظفر با بیان اینکه شهرداری تهران بر اساس بند چهارم این تبصره موظف است بر اساس اطلاعات نظارتی سامانه مدیریت توزیع آسفالت، نسبت به توزیع و اجرای آسفالت معابر شهر تهران اقدام کند و گزارش آن را هر سه ماه یکبار به شورا ارائه دهد، اظهار کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال ۶۷۶ هزار و ۶۸۶ تن در مناطق آسفالت توزیع شده که سهم هر منطقه به صورت میانگین ۳۰ هزار و ۷۵۸ تن است.
وی با بیان اینکه سهم بزرگراه ها از توزیع آسفالت نیز ۲ ۲۲ هزار و ۵۹۸ تن است، تصریح کرد: در مجموع ۸۹۹ هزار و ۲۸۴ تن آسفالت در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در سطح معابر شهر توزیع شده است.
 
از صدور پروانه هتل کوهستان تا اعلام فراخوان برای طرح مرکز تجارت جهانی۲
نوید خاصه ‌باف در دویست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۸ پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۷۴ میلیارد تومان تبدیل به قرارداد شده است، اظهار کرد: براساس تفویض اختیار، امیدواریم تعداد طرح های سرمایه گذاری افزایش یابد. به هر شکل از ۴۹ پروژه ۲۵ پروژه حذف و تعدادی پروژه هم اضافه شده که درنهایت به ۹۸ قرارداد تا پایان سال خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه مشکل تملک پروژه H۱ برطرف شده و تنها قیمت گذاری آن باقی مانده است، تصریح کرد: به محض آماده شدن قرارداد، جهت تصویب به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با بیان اینکه برای دستگاه زباله سوز در حال حاضر مشاور اخذ شده و بررسی ها در حال انجام است، گفت: پس از نهایی شدن جزئیات و آماده شدن قرارداد، طرح مورد نظر به شورا جهت تصویب ارائه می شود.
وی با تأکید بر اینکه مدل اقتصادی تونل جاویدالاثر متوسلیان براساس بررسی ها خودگردان نیست، خاطرنشان کرد: مطالعات فنی در حال تکمیل است و به لحاظ اقتصادی اگر بخواهیم مشارکتی عمل کنیم باید بازنگری صورت بگیرد.
خاصه‌باف با اشاره به رفع مشکل تملک پارکینگ حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و آماده شدن طرح برای فراخوان در آینده ای نزدیک، گفت: پروانه هتل کوهستان نیز به عنوان یکی از طرح های بزرگ صادر شده و طرح مرکز تجارت جهانی ۲ نیز امسال به فراخوان گذاشته خواهد شد.
گفتنی است بررسی تبصره های بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران پس از چند جلسه در دویست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به پایان رسید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: