• يکشنبه ٣ دی ١٤٠٢-١٦:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٤٧
بررسی بیشتر بند ۸، موجب شد: 10-202

تصویب نهایی اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی شهرداری تهران به تعویق افتاد

اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و مشاركت های مردمی شهرداری تهران در دویست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، بند هشتم وظایف و اختیارات آن، مراعا گذاشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و دومین جلسه رسمی شورا اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی از سوی اعضا بررسی شد.
ابتدا ناصر امانی، عضو شورا، در توضیحاتی در خصوص نسخه نهایی این اساسنامه، اظهار داشت: تمام این اساسنامه ها با امضای شهردار تهران ارسال شده و هیچگونه دخل و تصرفی در آن، توسط کمیسیون، انجام نپذیرفته است. این اساسنامه، نسخه نهایی و مشترک بین ما و شهرداری  است.
وی در ادامه با اشاره به ماده سوم این اساسنامه به تشریح اهداف آن پرداخته و بیان کرد: سیاستگذاری، تعیین خط مشی ها و تدوین راهکارهای توسعه مشارکت و سرمایه پذیری شهر، گسترش فعالیت های اقتصادی و ایجاد ظرفیت های جدید سرمایه گذاری در شهر تهران از طریق شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و بسترسازی برای بهره گیری مؤثر از قابلیت های شهر و شهرداری از طریق تسهیل جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، مشارکت عمومی، خصوصی و سایر روش های ممکن و موجود قانونی در چهارچوب مأموریت و وظایف شهرداری تهران، ارتقاء کمّی و کیفی، تسهیل و تسریع در اجرای پروژه های اقتصادی، عمرانی، اجتماعی، خدمات شهری و زیست محیطی، تفریحی، فرهنگی که در چهارچوب مأموریت های شهرداری تهران، قابلیت مشارکت مالی و اقتصادی را دارا باشند.
امانی ادامه داد: نوآوری و تنوع بخشی به شیوه های تأمین منابع مالی داخلی و خارجی و ایجاد زمینه های فعالیت های اقتصادی، تأمین منابع مالی و ایجاد درآمد پایدار از طریق سرمایه گذاری و مشارکت از دیگر اهداف این اساسنامه بر اساس ماده سوم آن است.
این عضو شورا در ادامه به ماده چهارم که در شرح وظایف و اختیارات این سازمان است؛ اشاره کرد و گفت: ساماندهی، شناسایی، شفاف‌سازی و تسهیل امور سرمایه گذاری و مشارکت با تعیین اولویت ها، سیاست ها و شیوه های سرمایه گذاری مربوط به کلیه طرح ها و پروژه های معاونت ها، سازمان ها و شرکت ها و مؤسسات وابسته به شهرداری تهران در قالب پنجره واحد سرمایه گذاری و ابلاغ این سیاست ها، بازاریابی و چگونگی ارائه فرصت های سرمایه گذاری، حذف موانع و ایجاد زمینه های لازم برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری و مشارکت، بررسی، تنظیم و تدوین راهکار های جذب سرمایه و تأمین منابع داخلی و خارجی جهت طرح ها و پروژه های شهرداری تهران، طراحی و نهادینه سازی مدل های مشارکت نوین برای شهرداری تهران با تکیه بر الگوی مشارکت عمومی و خصوصی، به منظور ایجاد زیرساخت های لازم برای جلب مشارکت مردم جهت تحقق اقتصاد پایدار شهری، همکاری با دستگاه های اجرایی، سازمان ها، شرکت ها، دانشگاه ها و سایر نهاد های دولتی و غیر دولتی، تعاونی و خصوصی به منظور نیل به اهداف تعیین شده در چهارچوب قوانین و مقررات، اتخاذ تدابیر لازم در حسن انتخاب سرمایه گذاران پروژه ها، مشارکت در پروژه های قابل مشارکت با سرمایه گذاران و مراقبت در حسن اجرای قراردادهای منعقده، ارزیابی توان و اهلیت اقتصادی سرمایه گذاران و متقاضیان مشارکت از طریق بررسی سوابق و مستندات مالی، بانکی و اعتباری آنها و یا سایر روش های موجود، ارزیابی قابلیت سرمایه گذاری اراضی، پروژه های نیمه تمام متعلق به شهرداری تهران و اموال غیرمنقول آن، پیش از هرگونه واگذاری یا فروش آنها و تدوین الگوهای مدیریتی و استفاده از اراضی و پروژه های نیمه تمام شهرداری تهران یا تهیه و تملک زمین و اموال غیر منقول از طرق مقتضی از جمله خرید، فروش، بهره برداری، معاوضه، اجاره جهت اجرای پروژه ها یا قرارداد های مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و تأمین نیاز های این سازمان، سرمایه گذاری، خرید، ایجاد، توسعه، فروش یا واگذاری و اجاره انواع شرکت های سرمایه گذاری، مؤسسات، واحد های اقتصادی و تولیدی، ساختمانی، مالی یا هرگونه اموری که به نحوی با انجام فعالیت سازمان، مرتبط باشد. سرمایه گذاری در ایده ها، نوآوری، اختراعات و فناوری های نوین و کسب و کارهای نو و استارتاپ ها، نظارت بر اجرای سیاست ها، برنامه ها و تمامی امور سرمایه گذاری و مشارکت های معاونت ها و مناطق و سازمانها و شرکت ها و مؤسسات وابسته به شهرداری تهران و ارزیابی عملکرد ایشان، ارائه انواع خدمات مشاوره‌ای و نظارتی در چهارچوب مأموریت های سازمان در امور سرمایه گذاری و مشارکت؛  از جمله مطالعات فرصت های سرمایه گذاری، همکاری و جلب مشارکت علمی و پژوهشی، مطالعاتی و اجرایی با شرکت های مهندسی مشاور مورد تأیید و رتبه بندی شده توسط سازمان برنامه و بودجه؛ توسط کانون  مشاوران اعتباری، بانک ها و مراکز علمی و دانشگاهی در راستای دانش و توانمندسازی سازمانی و به کارگیری فناوری های نوین در راستای بهبود عملکرد سازمان و تبادل تجربیات با سایر شهرها برخی از وظایف این سازمان هستند.
وی در ادامه برنامه ریزی برای به کارگیری فناوری های نوین جهت هوشمندسازی و بهینه سازی فرآیند ها، سامانه های متمرکز و بانک های اطلاعاتی مورد نیاز به منظور ارتقا و بهبود عملکرد و افزایش بهره وری با همکاری مراجع ذیربط، (بند مشرک میان همه سازمانها)، بررسی و مطالعات لازم جهت چگونگی مشارکت، شناخت پروژه های قابل مشارکت با سرمایه گزاران و انجام کلیه مراحل مرتبط با اجرا با رعایت قوانین موضوعه، سرمایه گذاری و جلب مشارکت سرمایه گذار داخلی و خارجی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و بانکها و سایر نهاد های مالی در قالب ترتیب های قراردادی مشخص در چارچوب اهداف اساسنامه،  انجام معاملات ارزی و ریالی ، پذیره نویسی، انتشار، خرید و فروش سهام، اوراق بهادار و اوراق مشارکت که طبق قوانین و مقررات جاری کشور، قابل خرید و فروش هستند، بهره مندی از سرمایه های خرد در اجرا و توسعه و مدیریت شهری را از دیگر وظایف این سازمان خواند.
پس از استماع این گزارش، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به بند 8 اساسنامه مبنی بر اینکه سرمایه گذاری، خرید، ایجاد، توسعه، فروش یا واگذاری و اجاره انواع شرکت های سرمایه گذاری، مؤسسات، واحد های اقتصادی و تولیدی، ساختمانی، مالی یا هرگونه اموری که به نحوی با انجام فعالیت سازمان مرتبط باشد، اطهار داشت: این بند کلّی بوده و خطرناک است.  اگر اصرار بر اجرای آن وجود دارد، هر اقدامی که در این خصوص بخواهد صوت بپذیرد؛ باید منوط بر کسب مجوز از شورای اسلامی شهر تهران باشد.
امانی در پاسخ به تذکر پیرهادی گفت: این مسئله با دقت در تبصره سوم حل خواهد شد؛ بر اساس تبصره سوم، مشارکت سازمان از طریق خرید سهام یا سرمایه گذاری در هر شرکتی خارج از شهرداری، منوط به اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر است.
در روند بررسی این اساسنامه، علی اصغر قائمی، عضو شورا با اشاره به بند  9 مبنی بر سرمایه گذاری در ایده ها، نوآوری، اختراعات و فناوری های نوین و کسب و کارهای نو و استارتاپ ها» پیشنهاد داد قید ارتباط اختراعات و فناوری با موضوعات مدیریت شهری لحاظ گردد تا مصادیق آن، خیلی  کلی نباشد.
در ادامه بابایی، عضو دیگر شورا در خصوص بند 9 خاطر نشان کرد: مصوبه ای قبلاً در شورا انجام شده که بر اساس آن این اقدامات در سازمان فناوری های نوین انجام شود.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز با اشاره به بند 8 ، مصادیق آن را موسع و بسیار کلی قلمداد کرد و خواستار شفاف سازی و ذکر مصادیق بیشتر شد و در ادامه تکلیف توسعه و فروش شرکت را در بند 8 نامعلوم عنوان کرد.
پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دویست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با اعلام اینکه در گذشته روند سرمایه گذاری اشتباه بوده است، اظهار داشت: فرآیندهای طولانی باعث می شود سرمایه گذاران توانمند جاذبه ای مشاهده نکنند که با شهرداری مشارکت کنند، با این فرآیندها، سرمایه گذاران از مشارکت فرار خواهند کرد.
لطف اله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم در این جلسه با بیان اینکه مأموریت سازمان سرمایه گذاری این است که سرمایه گذارهای مختلف را جذب کند و پروژه ها را به اجرا برساند، یادآور شد: در مواردی شهرداری باید وارد شود؛ در تبصره ۱۵ به شهرداری مجوز داده شده تا ۳۰ درصد مشارکت کند. لذا باید سرمایه گذاران را جذب کنیم و مشارکت صورت بگیرد.
وی افزود: در طرح تونل شهید متوسلیان شهرداری حتماً باید ۳۰ درصد مشارکت داشته باشد و باید فضای سرمایه گذاری مشترک ایجاد شود؛ در باب پیشبرد سرمایه گذاری باید اجازه داده شود که شرکت پروژه ایجاد کنیم و مأموریت این شرکت ها نیز روشن است و پس از پایان طرح منحل می شود.
فروزنده با بیان اینکه ۹ پروژه سرمایه گذاری داریم که در فرآیندها باقی مانده اند، تصریح کرد: سرمایه گذار منتظر نمی ماند و اگر سریعتر پاسخ ندهیم؛ سرمایه گذاران می روند؛ برای مثال سرمایه گذاران برج میلاد کاملاً آماده هستند و ما درگیر فرآیند هستیم. در این میان، سرمایه گذاران در چند پروژه دیگر سرمایه گذاری کرده اند.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: شورا می تواند قیدی را در بندهای اساسنامه لحاظ کند که شهرداری بتواند در سرمایه گذاری مشارکت کند.
در ادامه پیرهادی نیز  با بیان اینکه باید جلوی توسعه ساختار را بگیریم، اظهار کرد: در گذشته شاهد بودیم که یادمان سازه شکل گرفت و باقی ماند و یا شرکت خاکریز آب راه اندازی شد و باقی مانده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه قرار نیست ایجاد شرکت صورت بگیرد و مشارکت در ایجاد شرکت انجام خواهد شد؛ تصریح کرد: اگر این شرکت در حد مجاز سرمایه گذاری شهرداری تهران باشد؛ سرمایه گذاری انجام می دهد و اگر در حد مجاز نباشد؛ باید از شورا مجوز دریافت کند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ما خیر بزرگی از سازمان سرمایه گذاری در سالهای گذشته و امروز ندیده ایم؛ گفت: چرا باید شورا عقب بکشد و این اختیار به شهرداری داده شود که هر اقدامی می خواهد انجام دهد؟
خاصه باف، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مطرح کردن این موضوع که خیری از سازمان سرمایه گذاری ندیده ایم، درست نیست، گفت: ساخت بیمارستان آتیه و مشارکت در آن اگر خیر نیست، چیست؟
وی افزود: وقتی شرکت برای پروژه ها راه اندازی شود تابع قانون تجارت خواهد بود و روند بهتری طی خواهد شد؛ ما به دنبال تسهیل قوانین سرمایه گذاری هستیم. برای راه اندازی یک شهربازی در برج میلاد به میزانی دور خود می چرخیم که اگر شرکت وجود داشت این سردرگمی ها را نداشتیم.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی با تأکید بر اینکه شورای سرمایه گذاری یک عضو ناظر از شورا دارد؛ تصریح کرد: سه نفر از اعضای شورای سرمایه گذاری نیز توسط شورای شهر تأیید می شوند. ما به دنبال ایجاد قارچ گونه شرکت ها نیستیم.
وی در ادامه یادآور شد: اگر نگاه ما این است؛ انحلال سازمان سرمایه گذاری را رقم بزنیم راحتتر خواهیم بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر پروژه دارید اجرا کنید، چرا می خواهید شرکت راه اندازی کنید، گفت: سازمان سرمایه گذاری سرمایه خود را به کار گرفته و بیمارستان را راه اندازی کرده و به لطف تورم ارزش افزوده به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است.
خاصه باف در پاسخ به تشکری هاشمی گفت: ایجاد شرکت پروژه شفافیت مالی ایجاد می کند؛ ما آورده خود را به حساب شرکتی واگذار می کنیم که ورود و خروج پول در آن مشخص است. در اجرای پروژه های کلان چند هزار میلیاردی، حتماً تغییراتی در روند اجرا ایجاد خواهد شد و باید مراتب آن طی شود. اگر شرکت داشته باشیم، روند آن با شفافیت طی خواهد شد. با نگاه موجود کار پیش نمی رود.
گفتنی است بررسی بند هشتم اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت های مردمی برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: