• سه شنبه ٥ دی ١٤٠٢-١٣:٣٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٦٣
در صحن شورا صورت گرفت:10-203

تصویب بهای خدمات معاینه فنی خودروهای تهران

لایحه بهای خدمات کارشناسی و فنی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، در صحن شورای اسلامی شهر تهران، مورد بررسی قرار گرفته و مصوب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «بهای خدمات کارشناسی و فنی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران»، در دویست و سومین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و مصوب شد. 
در ابتدا سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص این لایحه توضیح داد: ستاد معاینه فنی شهرداری تهران دو لایحه در خصوص هزینه معاینه فنی برتر و نرخ خدمات اعزام خط مکانیزه سیار معاینه فنی به مراکز شخصی یا دولتی را به  شورای شهر تهران ارسال کرده است. 
وی با اشاره به بهای خدمات اعزام و استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی گفت: در این لایحه به ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اجازه داده می‌شود جهت اعزام و  استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی به محل اشخاص حقوقی و حقیقی متقاضی  بهای خدمات مصوب را از متقاضیان دریافت کنند. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: نرخ بهای اعزام خطوط مکانیزه و سیار معاینه فنی به ازای یک بار اعزام مبلغ ۵ میلیون تومان است؛ بهای مذکور شامل هزینه یک روز استقرار است و از روز دوم به ازای هر روز ۱۰ درصد مبلغ ۵ میلیون تومان اخذ خواهد شد. 
تشکری هاشمی تصریح کرد: مبلغ مذکور برای اعزام و استقرار خطوط مکانیزه سیار معاینه فنی است  و در ازای ارائه خدمات ارزیابی و صدور معاینه فنی تعرفه مصوب از هر خودرو دریافت خواهد شد. به ستاد معاینه فنی اجازه داده می‌شود برای انجام معاینه فنی برتر از هر متقاضی مبلغ ۵۰ هزار تومان دریافت کند. 
وی ادامه داد: معاینه فنی برتر، حسب درخواست رانندگان انجام می‌شود. از آنجا که  برای انجام معاینه فنی به دستگاه‌های بیشتری احتیاج است که برای انجام این کار ۵۰ هزار تومان از شهروندان دریافت خواهد شد. 
در ادامه مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در توضیحاتی اظهار داشت: بنا بر تکالیف، الزامات و قوانین بالادستی، مراکز معاینه فنی نسبت به انجام معاینه فنی به صورت عادی، بر اساس دستورالعمل‌های وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات لازم را به عمل می‌آورند. در برخی از کلان شهرها که تهران جز پیشگامان محسوب می‌شود و نیز دو کلان شهر دیگر، معاینه فنی برتر نیز با توجه و استناد به قوانین از جمله قانون هوای پاک در ماده ۷، همچنین ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی معاینه فنی و دستورالعمل‌ ماده ۳، رتبه‌بندی معاینه فنی در این دستورالعمل‌ها لحاظ شده است و شهرداری‌ها این اجازه را دارند بر اساس محدوده‌هایی که دارای مباحث ترافیکی خاصی هستند، نوع دیگری از معاینه فنی یعنی معاینه فنی برتر یا ویژه را اعمال کند. 
وی افزود: در این نوع از معاینه فنی، حدود مجاز آلایندگی نسبت به معاینه فنی عادی متفاوت بوده و هدف اصلی از انجام این طرح نیز ورود خودروهای پاکتر به محدوده‌های ترافیکی است. نکته‌ این است که سالانه در هر خط، ظرفیت پذیرش ۵۴ هزار دستگاه خودرو را داریم. با توجه به اینکه ۳۵ درصد متقاضیان درخواست انجام معاینه فنی برتر را دارند و با توجه به لحاظ کردن مدت زمانی که مازاد بر انجام معاینه فنی عادی  در معاینه فنی برتر صورت می‌گیرد که در این محدوده، چیزی حدود ۵ الی ۶ دقیقه است؛ ظرفیت خطوط در زمانی که معاینه فنی برتر صادر می‌شود؛ کاهش می‌یابد.
مالکی ادامه داد: به ویژه در مراکزی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود؛ این کاهش ظرفیت و پذیرش تعداد مراجعه، باعث ضرر این بخش‌ها می شود؛ حتی در محدوده‌هایی که شهرداری تهران قائل به انجام کار است. 
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، در ادامه در خصوص دستگاه سنجش آلاینده‌های گازی به عنوان اصلی‌ترین دستگاه در حوزه آزمون معاینه فنی گفت: این دستگاه دارای حسگری است که بخش اصلی این دستگاه است، به هنگام انجام معاینه فنی برتر، به جهت آنکه مدت زمان بیشتری در مواجهه با رطوبت و گازهای آلاینده است؛ مدت کارکرد به شدت کاهش یافته و دچار استهلاک می‌شود. همچنین دستگاه دورسنج به جهت اینکه معاینه فنی عادی روی دور آرام موتور صورت می‌گیرد اما معاینه فنی برتر در دور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰، بنابراین نیاز به دورسنج است که دستگاهی مازاد بر دستگاه آنالایزر یا سنجش است و باید حتماً تهیه شود که چیزی حدود ۷۰ میلیون هزینه آن می‌شود. این امر مزید بر علت می‌شود برای الزام وجود این دستگاه، در مراکزی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. لذا بنا به دلایل ذکر شده از اعضای شورا درخواست می‌شود با افزایش تعرفه و نرخ معاینه فنی برتر نسبت به معاینه فنی عادی، اعلام موافقت به عمل آورند.  
در نهایت این لایحه با آرای موافق اعضای شورا به تصویب رسید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: