• سه شنبه ٥ دی ١٤٠٢-١٦:١٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٦٥
در صحن شورا تصویب شد:12-203

اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران+گزارش تصویری

اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در دویست و سومین جلسه شورا بررسی و با اکثریت آرای موافق اعضا تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در دویست و سومین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. 
در ابتدای بررسی این اساسنامه، ناصر امانی، طی توضیحاتی در تعریف ماهیت این سازمان بیان کرد: بر اساس ماده دوم این اساسنامه، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، مؤسسه وابسته و متعلق به شهرداری دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی است که به منظور انجام ماموریت‌ها و وظایف قانونی شهرداری مطابق با مفاد این اساسنامه و بر طبق اصول بازرگانی فعالیت می‌کند. 
امانی در ادامه در خصوص اهداف این سازمان بیان داشت: بر اساس ماده سوم اساسنامه، اهداف این سازمان شامل مدیریت بهینه در امور نظافت شهر و کاهش میزان تولید، تفکیک در مبداء، بازیافت مواد قابل استفاده، دفع بهداشتی پسماند، آموزش اطلاع رسانی و ارتقای سطح فرهنگ و مشارکت عمومی شهروندان در جهت حفظ محیط زیست، ارتقای سلامت و بهداشت عمومی و رضایت شهروندان در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه می‌شود. 
به همین ترتیب امانی در مورد وظایف و اختیارات این سازمان نیز گفت: بر اساس ماده چهارم اساسنامه، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر مدیریت پسماندهای عادی شهر با رویکرد تفکیک در مبدا و تنظیف شهر با رعایت کلیه الزامات محیط زیستی و بهداشتی و ایمنی در راستای اجرای قوانین و مقررات و اسناد بالادستی مرتبط با حوزه مدیریت پسماندها، ترویج و آموزش‌های همگانی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و جلب مشارکت شهروندان و خدمت گیرندگان در زمینه مأموریت‌های مدیریت پسماند و استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی و سازمان‌های مسئول در راستای قانون مدیریت پسماندها، نظارت و کنترل بر فضاهای عمومی و معابر شهر تهران برای جلوگیری حداکثری از دفع و تخلیه غیرقانونی پسماندها و پاکسازی معابر از تخلفات صورت گرفته و هماهنگی و پیگیری تخلفات از طریق مراجع ذی‌صلاح، برنامه‌ریزی و مدیریت کنترل و نظارت بر نظافت و رفت و روب شستشوی معابر، انهار، سطوح مبلمان و سایر المان‌های شهری و به طور کلی پاکسازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و مدیریت به کارگیری فناوری‌های نوین جهت ارائه خدمات ارتقاء و بهبود فرآیندهای مدیریت پسماند عادی شهری از تولید تا دفع شامل روش‌های ذخیره سازی، جمع آوری انتقال پردازش و دفع پسماندها با تمرکز بر بازیابی حداکثری منابع و انرژی و کاهش دفن و نیز تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های لازم و تلاش در پیاده‌سازی شهرداری غیرحضوری و ارائه نام کلیه خدمات شهرداری اعم از صدور مجوزها، گواهی‌ها و استعلامات به صورت برخط و از طریق درگاه واحد با هماهنگی و همکاری مرا جع ذیربط از وظایف این سازمان محسوب می‌شود. 
در ادامه و در روند بررسی این این اساسنامه، مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا پس از استماع تغییرات اساسنامه گفت در متن قرائت شده، تغییرات مورد نظر کمیسیون محیط زیست لحاظ نشده و تفاوتی با متن قبلی ندارد. 
پرویز سروری، نایب رئیس شورا نیز در واکنش به درخواست برخی از اعضا مبنی بر برگشت لایحه پسماند برای بررسی بیشتر گفت: ما در تنگنای زمانی هستیم و درست نیست که مدام طرح و لایحه‌ای به صحن آمده و برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده شود.
در ادامه رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران نیز با حضور در پاسخ به تذکرات و نکات مطرح شده ا سوی اعضای شورا با بیان اینکه اساسنامه مورد بررسی با اساسنامه ارائه شده قبلی تفاوت چندانی ندارد؛ توضیح داد: برخی از تغییرات اعمالی نیز عین تکلیف قانونی است که به ما ابلاغ شده است و نمی‌توانیم تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه در اساسنامه فعلی سازمان مدیریت پسماند به عنوان یک سازمان اجرایی دیده نشده است؛ ادامه داد: در دهه ۸۰ که این سازمان یک سازمان اجرایی بود؛ ما موفق بودیم و حتی به الگوی سایر شهرها بدل شده بودیم. اما اواخر سال  ۹۴، مأموریت اجرایی مدیریت پسماند را بر عهده گرفته و اساسنامه‌ای که ابلاغ شده هم عمدتاً مربوط به برنامه ریزی است. با اینکه اداره کل برنامه ریزی برای این اقدام کفایت می‌کند؛ در واقع اصلی‌ترین تغییر ما اجرایی کردن سازمان است و در قراردادهای جدید عملکردمان را عملیاتی در نظر گرفته‌ایم. 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه امروز نباید از ما توقع مدیریت پسماند داشته باشید، چرا که اساسنامه فعلی سازمان جزئی از قرارداد با پیمانکاران نیست؛ گفت: ما در قراردادهای جدید دوباره به اصل خود بازگشته‌ایم و این اساسنامه‌ای که تدوین شده، به ما کمک می‌کند سازمان را از حالت برنامه ریزی خارج و به حالت اجرایی تبدیل کنیم. 
محمدی در پایان گفت: از شورا می خواهیم ما را کمک کند تا ۱۶ دی ماه اساسنامه ابلاغ شود و ما با قراردادهای جدید فعالیت خود را شروع کنیم. ۱۲۰۰ میلیارد پیمانکارهای جدید در پسماند سرمایه گذاری کرده اند. ماشین آلات خریداری شده است. اگر اساسنامه ابلاغ بشود می تواند کمک کند تا بحث مدیریت پسماند را به درستی انجام بدهیم.
در پایان، این اساسنامه با پذیرش برخی از اصلاحات پیشنهادی از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا  با اکثریت آرای اعضاء تصویب شد. 

 گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/lup7l7

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: