• يکشنبه ١٠ دی ١٤٠٢-١٢:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨١٨٤
در صحن شورا صورت گرفت:6-204

تعیین تکلیف تعدادی پلاک ثبتی از حیث باغ و غیرباغ بودن

تعدادی پلاک ثبتی از حیث و باغ و غیر باغ بودن مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و چهارمین جلسه شورا، تعدادی پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیر باغ بودن، مورد بربرسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شدند. 
اولین پلاک ثبتی که مشخصات آن از سوی جعفرشربیانی، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بیان شد؛ ملکی به مساحت هزار متر مربع واقع در منطقه 2 بود که دارای حد نصاب درختان و رأی کمیسیون ماده 12 به عنوان زمین بایر بوده و مطابق بند یک ماده جزء پنجم، غلبه درختان را داشت. بر اساس همین دلایل نظر کمیسیون بر باغ بودن این ملک بود که در آخر با اکثریت آرای موافق اعضا، باغ اعلام شد. 
پلاک ثبتی دیگری به مساحت ۶۴۰ متر واقع در منطقه ۴ بود که این پلاک حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین بود و رأی کمیسیون ماده ۱۲ این ملک، باغ بود و مطابق بند یک ماده واحده جز پنجم نیز به دلیل پوشش انبوه درختان، به عنوان باغ تشخیص داده شده است. 
در جریان تعیین تکلیف این ملک و در ادامه اظهارات شربیانی، مهدی چمران، رئیس شورا در خصوص نحوه بررسی پلاک‌های ثبتی در شورا توضیح داد: رأی کمیسیون ۱۲ با معیارهای شورا متفاوت است و این کمیسیون بر اساس وجود درختان رای باغ می‌دهد. این در حالی است که شورا دلایل مشخصی برای باغ یا غیر باغ بودن یک پلاک ثبتی دارد که دلایل مشخص و دقیقی است. 
گفتنی است این پلاک در نهایت، غیر باغ اعلام شد.
مورد بعدی پلاکی به مساحت ۲۳۵۰ متر واقع در منطقه ۳ بود که این ملک حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین و دایر مشجر بوده و بر اساس تصاویر هوایی دارای انبوه درختان بوده است. این پلاک با عنایت به کاربری فضای سبزی که داشته با نظر رئیس شورا باغ اعلام شده تا با همان کاربری مورد استفاده قرار گیرد. 
این پلاک نیز با اکثریت آرای اعضا باغ اعلام شد. 
پلاک ثبتی بعدی که مورد بررسی قرار گرفت؛ با گزارش شربیانی، حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین بود. این پلاک دارای کمیسیون ماده ۱۲ نبوده اما کمیسیون بر اساس جزء پنجم و غلبه پوشش درختان آن را باغ اعلام کرده است؛ این پلاک نیز با تأیید نظر کمیسیون از سوی اعضای شورا، باغ اعلام شد. 
مورد بعدی ملکی به مساحت ۳۴۲۴ متر در منطقه ۱ بود. حد نصاب درختان را نداشته، سند آن یک قطعه زمین بوده و رأی کمیسیون ماده ۱۲ آن دایر به صورت مسکونی و مطابق بند ۱ جزء پنجم آن نیز غلبه پوشش درختان بود که بر اساس همین دلایل، این پلاک از سوی رئیس شورا و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا باغ تشخیص داده شد. 
حجت الاسلام آقامیری در جریان بررسی این پلاک متذکر شد: باید لایحه‌ای در سطح شورا مصوب شود تا بر اساس آن باغات احیاء شود. 
چمران نیز با تأیید تذکر آقامیری، تصریح کرد: متأسفانه به جای حفظ باغات با قانون جدیدی که وجود دارد؛ نه تنها باغات حفظ نمی‌شود بلکه از بین نیز می‌رود. لذا درخواست می‌شود روی تصاویر هوایی دقت و بررسی بیشتری شود. اگر بتوانیم باغات را احصاء کنیم؛ کار بزرگی کرده‌ایم. در پلاک‌هایی که ثبت شده، عملاً باغی احیا نشده است. در بررسی‌هایی که انجام شد؛ پیشنهاد شد که قانون اصلاح شده و توسط کمیسیون مربوطه به شورا ارائه شود تا در درجه اول درختان و باغات حفظ شوند و در کنار آن منافع و مصالح مردم نیز مورد آسیب واقع نشود. 
پلاک ثبتی بعدی ملکی به مساحت 8361 متر مربع واقع در منطقه 3 بود. این ملک، حد نصاب درختان نداشته و سند آن یک قطعه زمین بوده و رأی ماده ۱۲ نداشت که بر اساس تصاویر هوایی، کمیسیون آن را باغ اعلام کرده است. 
این پلاک نیز با رأی موافق اعضاء، باغ اعلام شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: