• يکشنبه ١٧ دی ١٤٠٢-١٢:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٢٤١
در دویست و ششمین جلسه شورا:9-206

شهرداری تهران ملزم به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه‌های عمومی شهر شد

همزمان با برگزاری دویست و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه‌های عمومی شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه های عمومی شهر تهران» مهدی بابایی عضو و رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشریح جزئیات این طرح، اظهار کرد: به استناد عناوین بهای خدمات شهرداری ها مندرج در قانون درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها شهرداری تهران موظف است در راستای تأمین حقوق عامه شهروندی، نظم عمومی در تردد، ایمنی معابر شهر در عرصه های عمومی با همکاری دستگاه های مسئول نسبت به ارائه برنامه و همچنین نسبت به تهیه دستورالعمل های مربوطه اقدام کند.
وی با بیان اینکه دستورالعمل ها باید براساس مقررات ملی ساختمان صورت بگیرد؛ یادآور شد: دستورالعمل های ایمنی و نظارتی حفاری انشعابات و مسیرهای عملیات اجرایی سازمان های خدمات رسان که منجر به انسداد معابر و محدودسازی شبکه معابر و راه های عمومی و اخلال در تردد شهروندان می‌شود، باید توسط شهرداری به روز رسانی شود.
بابایی همچنین تصریح کرد: در راستای نظام مند شدن فرآیندها و هماهنگی واحدهای مرتبط شهرداری تهران، سازمان ها و سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی ذیربط، شهرداری تهران مکلف است با استفاده از ظرفیت سامانه های هوشمند موجود در شهرداری با سازمان های مرتبط «طرح ارتقاء ایمنی معابر، عرصه های عمومی و شبکه راه ها» را اجرا کند و در صورت عدم وجود سامانه هوشمند در راستای اجرای طرح، شهرداری موظف است در ۶ ماه پس از ابلاغ مصوبه نسبت به ایجاد و راه اندازی سامانه هوشمند اقدام کند.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه به منظور رعایت الزامات ایمنی در معابر و عرصه های عمومی و فضاهای مجاور کلیه پروژه های اجرایی، نقشه های ایمنی، ضوابط و چک لیست های فنی و نظارتی باید طراحی و ابلاغ شود، خاطرنشان کرد: اجرای دقیق الزامات سلامت، ایمنی و محیط زیست در راستای نظام نامه (HSE) شهرداری تهران در حوزه شهروندی با هدف پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان در معابر و عرصه های عمومی شهر تهران انجام شود.
بابایی همچنین با بیان اینکه شهرداری تهران متولی فرونشست نیست؛ گفت: الزامات شهرداری در برنامه چهارم در این خصوص لحاظ شده و در مورد فروریزش نیز شهرداری پس از حادثه اقدام می کند اما در مورد انشعابات باید در حوزه زیرساخت های زیرسطحی وارد شد.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه چند موضوع ما در بخش های مختلف ایمنی داریم و با توجه به رویه و سبک این گزارش که معطوف به عرصه های اصلی است و باید به صراحت موضوعات جانبی ان در متن لایحه نیز گنجانده شود عنوان کرد: موضوع فرونشست یکی از مواردی است که باید به آن به طور صریح پرداخته شود چرا که به لحاظ روند شدن آن به یکی از چالش های اساسی شهر منجر شده است و باید نسبت به آن شناسایی، اقدامات، عملیات و آموزش هایی داده شود.
وی ادامه داد: برخی گاردریل ها در خطوط بی آر تی منقطع شده و ممکن است هر لحظه منجر به خطر و تصادف شود؛ یا وجود دست اندازها و چاله های سطح شهر که به طور غیر استاندارد تعبیه شده و موجب ترمز دفعی خودرو ها و پس از آن احتمال وقوع حوادث رانندگی می گردد که به نظر می رسد در این خصوص نیز موضوعاتی مطرح و در این لایحه گنجانده شود.
ناصر امانی عضو دیگر شورا نیز در پیشنهادی عنوان کرد: لایحه فعلی بیشتر جنبه ستادی و یا عامل اصلاح آیین نامه ای است و جنبه اجرایی ندارد، از این رو با توجه به وقوع حوادث متعدد چه در حوادث بوستانهای تهران و یا چه در حوادث ساخت و سازهای غیر قانونی در شهر باید نگاه عملیاتی تری نسبت به این موضوع نگریسته شود و باید دارای جامعیت اجرایی شود.
وی افزود: باید یک جدولی به این لایحه پیشنهادی پیوست داده می شد تا ببینیم عرصه های عمومی مذکور در کجای شهر واقع شده است؛ در حال حاضر برخی از رخدادها مشخص نیست که مسئولیت آن بر دوش شهرداری تهران است یا دستگاه دیگر؛ نیاز است تا در این خصوص ابهام زدایی شده و بطور شفاف بیان شود چرا که این لایحه با متن فعلی دارای جامعیت اجرایی نخواهد بود.
در ادامه مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در طرح سوالی عنوان کرد: ما در دوره گذشته مقرر کرده بودیم تا از همه خیابانها تصاویراسکن گرفته شود تا از بطن شهر و زیر معابر و خیابانها مطلع شویم تا بتوانیم از وجود خطرات ریزش ها و... باخبر شده و پیشگیری های لازم را انجام دهیم؛ با وجود این لایحه آیا این اقدام در آن گنجانیده شده است یا خیر؟
مهدی بابایی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: این موضوع در برنامه چهارم و در بخش هایی به این موضوع پرداخته شده اما در این طرح بطور اختصاصی دیده نشده چرا که ما در این خصوص الزامی دیده نشده بود.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به پیشنهاد مهدی چمران گفت که اجرای این پیشنهاد نیازمند تخصیص منابع مالی کثیر است و باید در سنوات بودجه این هزینه آن لحاظ شود.
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در ارائه توضیح و پیشنهادی اظهار کرد که موضوع پیشنهادی رییس شورا تحت عنوان PMS در معاونت فنی و عمران شهرداری از سالهای قبل به مرحله اجرا درآمده است و همچنان استمرار دارد مضافاً بر اینکه  بخشی از اسکن معابر تهران صورت گرفته اما متحمل صرف زمان است.
گفتنی است طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه های عمومی شهر تهران» پس از انجام اصلاحات با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: