• سه شنبه ١ اسفند ١٤٠٢-٢١:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٨٩
در بررسی تبصره های هشتم و دهم لایحه بودجه شهرداری:12-217

از افزایش اعتبار تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد تا ضرورت تکمیل شبکه آب‌های سطحی

در بررسی تبصره های هشتم و دهم لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران، موارد مختلفی از جمله از افزایش اعتبار برای تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد تا ضرورت تکمیل شبکه آب‌های سطحی مورد بررسی قرار گرفت.

 در بررسی تبصره های هشتم و دهم لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران، موارد مختلفی از جمله از افزایش اعتبار برای تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد تا اختصاص بودجه برای تکمیل شبکه آب‌های سطحی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورا در جریان بررسی تبصره هشتم از لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران، در تشریح این بخش از لایحه توضح داد: بر اساس تبصره هشتم شهرداری تهران (سازمان نوسازی شهر تهران) موظف است در راستای اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۵ آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار مصوب ۱۳۹۷ هیئت وزیران و مصوبه برنامه ۵ ساله اقدام مشترک دولت و شهرداری در ستاد بازآفرینی شهری تهران نسبت به پیگیری تحقق ۷۰ درصدی سهم دولت، اقدام و آثار آن را در بودجه منعکس کند.  
وی افزود: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت به فروش و تهاتر املاک و اراضی و مستغلات آزاد خود با رعایت صرفه و صلاح شهرداری و مطابق قوانین و مصوبات شورا اقدام و منابع حاصله را در راستای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بازآفرینی شهری، تأمین سرانه‌های خدماتی مربوطه و پروژه‌های محرک توسعه با اولویت محلات هدف و غیر برخوردار و بازپرداخت بدهی‌های بانکی در چارچوب بودجه مصوب هزینه کند. همچنین واحدهای مسکونی تولیدی در پروژه‌های مسکن جایگزین و یا منابع حاصل از واگذاری آن‌ها باید صرف تأمین خدمات و نوسازی بافت فرسوده شود. جزئیات مربوط به فروش یا تهاتر املاک باید به طور مستمر از طریق سامانه شفافیت در اختیار عموم قرار گیرد. 
امانی گفت: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در راستای تسهیل تولید مسکن جایگزین و یا در بافت فرسوده با سیاست گذاری و نظارت قرارگاه جهادی مسکن، با اولویت تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد و مستخدمین شهرداری تهران تا سقف ۴۵ هزار میلیارد ریال، علاوه بر اعتبارات مصوب ردیف هزینه صدور پروانه و پایان کار پروژه‌های تأمین مسکن بابت عوارض به عنوان آورده شهرداری منظور کرده و مابه‌التفاوت هزینه‌های مذکور با میزان اعتبار ردیف یاد شده را در تفریغ بودجه منعکس کند. همچنین به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور تجمیع ساختمان‌های پراکنده و نیز مقاوم‌سازی ساختمان‌های فرسوده و در راستای مولدسازی املاک نسبت به فروش املاک فرسوده در اختیار حوزه معاونت شهرسازی و معماری و خرید ساختمان جدید برای آن معاونت تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان اقدام کند.
این عضو شورا ادامه داد: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود علاوه بر ردیف‌های مصوب بودجه سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال عملیات زیربنایی و روبنایی را از ۲۰ درصد زمین‌های ناشی از اعمال قانون تبصره ۴ تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها و بند الف ماده دوم مصوبه به عنوان مصوبه دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ را از محل تأمین منابع مالی املاک در اختیار منطقه اقدام و گزارش آن در اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ منظور و جهت تصویب به شورای شهر ارائه شود. نظر به مفاد مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران عناوین مندرج در مصوبه عوارض ساختمانی ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری شامل جرایم کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ شامل تقسیط مطالبات شهرداری تهران می‌شود.
 
در جریان بررسی تبصره دهم لایحه بودجه نیز، میثم مظفر در قرائت بندهای این تبصره اظهار داشت: بر اساس تبصره دهم تحت عنوان اجازه استفاده از منابع مازاد بر بودجه مصوب، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در صورت پیش بینی تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب در سال جاری نسبت به تأمین مالی پروژه‌های اولویت‌دار مد نظر شورا علاوه بر سقف اعتبار مصوب اقدام و مراتب را در تفریغ بودجه منظور کند. این اولویت‌ها شامل توسعه و تأمین ناوگان و بهسازی تجهیزات خطوط ریلی و غیر ریلی تهران به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال، احداث و تکمیل شبکه و رینگ بزرگراهی و تقاطع‌های غیر همسطح به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال، توسعه زیرساخت‌های برقی سازی حمل و نقل به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال، تسهیلات مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان و زیرساخت‌ رفت و روب شهری به مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال، احداث سوله‌های سازمان ورزش و توسعه و نوسازی زیرساخت‌های حوزه فرهنگی اجتماعی به استناد مصوبه به عنوان «لایحه مصوبه الزام شهرداری تهران» به در اختیار قرار دادن کلیه پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق ۲۲گانه شهر تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و مصوبه به عنوان «مجوز واگذاری و انجام معامله (تهاتر) هفت فقره املاک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان» به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال است. 
 
تشکری هاشمی: اختصاص بودجه برای تکمیل شبکه آب‌های سطحی
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اجازه استفاده از منابع مازاد  بر بودجه گفت : در این تبصره، سخن از تأمین ناوگان و بهسازی خطوط ریلی و غیرریلی شهر تهران آمده است که البته که هر چیزی را در این بند می گنجاند و بسیار نامفهوم است. برهمین اساس باید توسعه و تعمیر ناوگان مترویی و اتوبوسی و بهسازی تجهیزات خطوط ریلی نوشته شود.
وی ادامه داد: همچنین در این قسمت درخصوص احداث و تکمیل رینگ شبکه بزرگراهی و تقاطع غیر همسطح  صحبت شده است که با توجه به بودجه خوبی که در این بخش آمده است پیشنهاد می‌کنم این مبلغ عیناً به تکمیل شبکه آب‌های سطحی که به شدت در حال از بین رفتن است اختصاص یابد و عنوان این ردیف عوض شود و به جای رینگ شبکه بزرگراهی و تکمیل شبکه آب‌های سطحی تغییر یابد اگر برخی از تقاطع‌های غیر هم سطح احداث نشوند؛ مشکل چندانی به وجود نمی‌آید و برای تقاطع‌های غیر همسطح، منابع مازاد را نیز پیش بینی کرده‌ایم.
تشکری هاشمی درباره پیشنهاد دوم خود گفت: شهرداری تهران موظف است هزینه کرد از محل ردیف‌های اختصاصی یافته به احداث خطوط جدید مترو شامل خط ۸ و ۹و ۱۰ و۱۱ و همچنین احداث تراموا را پس از ارائه مطالعات مربوطه و تصویب آن در شورای اسلامی شهر تهران اجرایی کند در شورای پنجم نیز این موضوع تصویب نشده بوده است. 
گفتنی است پیشنهاد اول رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید اما پیشنهاد دوم وی حد نصاب آرای مثبت را کسب نکرد.
 
نجفی: تأمین برق خودروهای الکتریکی با اولویت انرژی‌های تجدیدپذیر
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی بودجه سال 1403 شهرداری تهران در تبصره 10 اظهار داشت: خودروهای برقی یکی از راه های کاهش آلودگی هوا هستند و باید در این زمینه زیرساخت های لازم ایجاد شود. پیشنهاد بنده در این راستا تأمین برق این خودروها با اولویت انرژی های تجدید پذیر صورت گیرد. اینکه از مازوت استفاده شود تا برق تولید و انرژی مورد نیاز این خودروها تامین شود عملا تأثیری در کاهش آلودگی هوا نمی کند.
این پیشنهاد با تاکید رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بند مربوطه تبصره 10 اضافه شد.
 
کد خبر: 12-217
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: