• يکشنبه ٢ ارديبهشت ١٤٠٣-١٥:٤٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٧١٧
در گزارش تجمیعی پروژه های توسعه محلی مطرح شد 9-229

طرح توسعه محلی از اولویتهای شوراست / شورا در کنار مردم و شهرداری است

در دویست و بیست و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان ارائه گزارش تجمیعی پروژه های توسعه محلی سال 1402 مناطق 22 گانه شهرداری تهران موسوم به طرح "رصد" برخی اعضا در این خصوص توضیحاتی دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، پس از قرائت این گزارش توسط یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورا، ابتدا مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از تلاش کلیه اعضا در پیگیری های مستمر در اجرای طرح های توسعه محلی عنوان کرد: این اقدام یکی از کارهای خوبی بود که در این دوره شورا آغاز شد تا با جدیت به موضوعات مرتبط با محلات نگاه شده و به امورات رسیدگی شود تا پس از احصاء به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.
وی گفت: پس از طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، طرح توسعه محلی را جزء اولویت های خود قرار دادیم که این امر در دوره های قبل مغفول مانده بود. در این دوره شورا کلید زدیم به همین منظور با سفارشی که به نهاد پایش طرح های توسعه شهری در خصوص این طرح داده شد؛ مقرر شد که این طرح به صحن شورا ارسال و زمینه آن بر اساس یک برنامه مدون عملیاتی شود.
 
سروری: طرح "رصد" پیش نیاز طرح "من شهردارم" بود
نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از تلاش کمیسیون برنامه و بودجه شورا در توسعه محلات شهر تهران گفت: این اقدامی که در شورای ششم آغاز شد موجب شد تا خدمات از ظاهر شهر به باطن شهر انتقال پیدا کند و نگاه تک بعدی به پروژه های بزرگ مقیاس که بعضاً موجب غفلت از سایر پروژه های خرد را تغییر دهد؛ ما معتقدیم که پروژه های کوچک مقیاس جزو خدماتی است که مستقیماً به مردم داده می شود.
وی با تأکید بر اینکه طرح رصد موجب شد بتوانیم با استفاده از نخبگان محلات و نظرات مستقیم شهروندان را در اجرای طرح های مختلف مورد استفاده قرار دهیم؛ خاطر نشان کرد: طرح رصد کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با هدف توجه ویژه جدی به پروژه های محلات بود که در نهایت روند تکاملی این طرح منجر به تأسیس پروژه "من شهردارم" شد که این طرح به نوعی زمینه ساز مشارکت شهروندان در ساخت شهر و ایجاد رفاهیات و خدمات بصورت مستقیم و با نظر خود مردم باشد.  
نایب رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما در هیچ دوره ای این تعداد خدمات ارائه شده در محلات نبودیم؛ ادامه داد: گزارشی که در صحن شورا مطرح شد نشان داد که آثار مفیدی در ارائه خدمات محلات و پروژه ها به وجود آمده است؛ این آثار در نگاه مسئولانه شورای ششم در بطن شهر کاملاً ملموس است؛ بسیاری از موضوعات ساده اما آزار دهنده در محلات با وجود این طرح رفع شد.
 
صادقی: باید نقاط ضعف و قوت طرح "رصد" احصاء شود
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این گزارش از تلاش های اعضای مرتبط با این طرح تقدیر کرد و با بیان اینکه در ادوار مختلف اجرای کلان پروژه های شهری در شهرداری تهران مورد بی مهری توسعه محلات قرار می گرفت؛ عنوان کرد: در دوره های قبل این چنین نگاه موجب می شد مدیران شهری از نیازهای کوچک که می توانست زمینه ساز رضایتمندی زیادی از شهروندان باشد غفلت کنند.
وی اضافه کرد: طرح رصد توانست این نقصان را پُر کند و نشان دهد که انجام و رفع یک نیاز در یک محله با یک هزینه اندک به اندازه رضایتمندی شهروندان از یک کلان پروژه با اعتبار هزاران میلیاردی اثر بخش باشد.
عضو شورای شهر گفت: چنین طرح هایی باید نقاط ضعف و قوت آن احصاء شود تا این موضوع بتواند در ادوار مختلف در آینده به امری نهادینه شده تبدیل شود و این خدمت به عنوان یک گفتمان در کارنامه نیروهای انقلاب در حوزه مدیریت شهری ثبت و ضبط شود.
 
نادعلی: طرح رصد توانست تمام اعضای شورا را درگیر خود کند
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص خاطر نشان کرد: طرح رصد یک کار جمعی بود و توانست تمام اعضای شورا را درگیر خود کند از این رو این طرح با استمراری که از ابتدای دوره تا الان داشته توانست یک اشراف راهبردی را به همه ما بدهد.
وی با اشاره به اینکه برخی راهبردهای طرح رصد بسته به انتقادات و پیشنهادات از سوی خود نخبگان و شهروندان است؛ خاطر نشان کرد: اگر به استفاده از نظرات معتمدین محلات که از روزهای آینده فعالیتشان را آغاز می کنند، به طور ویژه توجه شود؛ علاوه بر هویت بخشی به این معتمدان، می توان آینده بهتری را برای محلات و در مقیاس بزرگتر شهر تهران متصور بود.
این عضو شورا ادامه داد: با احصاء اقدامات انجام شده در محلات می توان دید که چه نوع فعالیت هایی در محلات بازخورد مثبت و منفی داشته تا ضمن تقویت نقاط قوت، در صدد ترمیم و رفع موانع دارای ضعف باشیم.
 
آخوندی: حمایت، نظارت و نقد شهرداری تهران باید در کنار هم باشد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش  تجمیعی پروژه‌های توسعه محلی سال ۱۴۰۲ مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، اظهار کرد: طرح رصد به تنهایی در بحث پروژه‌های توسعه محلی عملیات نکرد. همه اعضای شورای شهر به نوعی در بحث پروژه‌های توسعه محلی مشارکت داشتند چراکه همانطور که رئیس شورای شهر گفته اند؛ اعضای شورا میان مردم هستند.
آخوندی ادامه داد: به عنوان نمونه حضور آقای امانی در محلات در روند طرح رصد کمک کننده بود. همچنین حضور تمامی اعضا در روزهای هفته در مناطق مختلف و نشست با شهرو‌ندان، در طرح رصد کمک کرد تا پروژه های توسعه محلی به طور دقیق برنامه ریزی و اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه در طرح رصد، وظیفه شورای شهر به نحو مطلوب انجام شد؛ افزود: ما در کنار شهرداری هستیم و خود را جدا از شهرداری تهران نمی‌دانیم چراکه شهردار را خودمان انتخاب کردیم. بنابراین در عین حمایت از شهرداری، بر عملکردشان نظارت می‌کنیم و هر جا نیاز بود نقد هم می کنیم. بنابراین در طرح رصد سعی کردیم این روند را به طور کامل دنبال کنیم. همچنین باید این را در نظر داشت که اگر ورود اعضای شورا در میدان نباشد؛ بسیاری از ‌پروژ‌ه‌ها با سختی و زمان بیشتری به نتیجه خواهد رسید.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: هزار پروژه توسعه محلی در یکسال به نتیجه رسید و این نتیجه پیگیری‌ها و حضور اعضای شورا در پروژه‌ها بود. علاوه براین، پروژه‌های بزرگ مقیاس را نیز پیگیری می‌کنیم و در جایی که انتقاد وارد بود هم نقد را داشتیم، همانطور که مدتی پیش رئیس کمیته بودجه از صفر بودن پیشرفت فیزیکی برخی از ‌پروژه‌ها انتقاد کرد.
آخوندی تصریح کرد: به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توانیم بگوییم شورای شهر فقط انتقاد ‌کند، یا فقط نظارت داشته باشد و یا فقط دنبال حمایت از شهرداری باشد. شورای شهر اگر می‌خواهد درست عمل کند؛ باید در عین حال که در میدان حضور دارد و در کنار مدیران شهری است؛ به موقع هم انتقاد کند. هرچند که باید در صحن شورای شهر پیام امید و اتحاد را به مردم دهیم و مسائل را در جلسات با شهرداری حل و فصل کنیم.
 
کد خبر: 9-229

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: